Seminaari
Eter 4–5: ”Paljastan heille kaikki ilmoitukseni”


”Eter 4–5: ’Paljastan heille kaikki ilmoitukseni’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Eter 4–5”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Eter 4–5

”Paljastan heille kaikki ilmoitukseni”

Kuva
kultalevyt

Tunnetko olevasi valmis oppimaan lisää Herralta? Jos et, mitä voit tehdä? Herra käski Moronia sinetöimään Jeredin veljen muistiin merkityn näyn ja selitti, että nämä kirjoitukset ilmoitettaisiin, kun ihmisillä on samanlainen usko kuin Jeredin veljellä. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua ymmärtämään, mitä voit tehdä saadaksesi lisää ilmoitusta.

Kun olemme valmiita

Ajattele jotakin esinettä, joka on erityisen arvokas sinulle tai perheellesi.

  • Vaikka ehkä esitteletkin tätä esinettä mielelläsi muille, miksi saattaisit varoa antamasta sitä pienen lapsen käsiin?

  • Mitä lapsen pitäisi oppia tai tehdä ennen kuin uskaltaisit antaa hänelle tämän esineen?

Samalla tavoin Herra ilmoittaa mielellään meille totuuksia, mutta Hän odottaa, kunnes olemme valmiita ottamaan ne vastaan (ks. Alma 12:9–11).

Mormonin kirjan sinetöity osa

Esimerkki siitä, että Herra ilmoittaa totuuden vasta, kun olemme valmiita, on Mormonin kirjan sinetöity osa. Joseph Smithiä kiellettiin avaamasta tai kääntämästä sitä osaa (ks. Et. 5:1). Se sisältää todistuksen Jeredin veljelle annetusta näystä.

Voit oppia Mormonin kirjan sinetöidystä osasta tutustumalla suluissa mainittuihin pyhien kirjoitusten kohtiin ja vastaamalla niiden avulla seuraaviin oikein–väärin-väittämiin.

  1. Vapahtaja näyttäytyi Jeredin veljelle ja palveli häntä (Et. 3:20).

  2. Herra näytti Jeredin veljelle kaikki maan asukkaat, menneet ja tulevat, salaamatta häneltä mitään (Et. 3:25; 4:4).

  3. Herra käski Jeredin veljeä kirjoittamaan oppimansa asiat ja sinetöimään aikakirjansa. Se oli kirjoitettu kielellä, jonka Herra oli sekoittanut, eikä sitä voi lukea ilman jumalallisia kääntäjiä (Et. 3:21–22, 24, 27; 4:1).

  4. Herra antoi Jeredin veljelle kolme kiveä, joita voitiin käyttää aikakirjan kääntämiseen (Et. 3:23–24, 28).

  5. Kukaan ei ole lukenut Jeredin veljen aikakirjaa (Et. 4:2–5).

Oikeat vastaukset ovat oppiaiheen lopussa.

Lisäilmoituksen saaminen

Moronin välityksellä Herra ilmoitti, mitä meidän täytyy tehdä tullaksemme Hänen luokseen, saadaksemme ilmoitusta ja valmistautuaksemme vastaanottamaan lisää ilmoitusta, joka sisältyy Mormonin kirjan sinetöityihin osiin.

Lue Et. 4:5–15 huolellisesti ja etsi tapoja täydentää seuraava totuus. Ilmaus ”nämä asiat” jakeissa 8 ja 11 viittaa Mormonin kirjaan. Verho, joka mainitaan jakeessa 15, tarkoittaa kangasta, jota käytetään jonkin peittämiseen tai kätkemiseen.

  • Herra siunaa meitä antamalla lisää ilmoitusta, kun me…

Saatoit täydentää yllä olevan totuuden esimerkiksi seuraavilla ilmauksilla. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi tai kirjoittaa ne opiskelupäiväkirjaasi:

  • teemme parannuksen ja tulemme puhtaiksi Herran edessä (Et. 4:6)

  • osoitamme uskoa (Et. 4:7)

  • uskomme nämä asiat (viittaa siihen, mitä Herra on jo ilmoittanut, etenkin Mormonin kirjaan) (Et. 4:8, 11)

  • tulemme Vapahtajan luokse (Et. 4:13–15)

  • rukoilemme ”särkynein sydämin ja murtunein mielin” (Et. 4:15)

Jos tarvitset apua ymmärtääksesi paremmin näitä ilmauksia, etsi avainsanoja Pyhien kirjoitusten oppaasta, Topical Guide -aineistosta tai Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksesta. Voi esimerkiksi olla hyödyllistä etsiä Pyhien kirjoitusten oppaasta ilmaus ”särkynyt sydän”.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Jotta ymmärtäisit ja tuntisit näiden tekojen tärkeyden, tee ainakin toinen seuraavista:

    1. Ajattele jotakin pyhien kirjoitusten tai nykyajan henkilöä, joka on tehnyt yhden tai useampia näistä teoista. Kirjoita, kuinka nämä teot johtivat avun ja ilmoituksen saamiseen Herralta.

    2. Ajattele jotakin oman elämäsi tilannetta, jossa yhden tai useamman tällaisen teon tekeminen on johtanut vastaukseen tai Herran johdatukseen. (Voisit esimerkiksi pohtia sitä, mitä olet oppinut tähän mennessä tutkiessasi Mormonin kirjaa ja mihin uskot sen seurauksena sekä kuinka tämä on johtanut ilmoitukseen elämässäsi.)

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mistähän syystä Herra siunaa meitä antamalla meille lisää ilmoitusta, kun elämme siten kuin Hän kuvaili jakeissa 5–15?

    • Miksi se, ettemme tule sellaisiksi kuin Herra kuvailee, saattaa aiheuttaa sen, ettemme ole valmiita saamaan lisää ilmoitusta?

    • Mitä tämä opettaa sinulle Herrasta ja siitä, millaisiksi Hän haluaa meidän tulevan?

Herra ilmoittaa Mormonin kirjan sinetöidyn osan hyväksi näkemänään aikana (ks. 2. Nefi 27:21), kun osoitamme samaa uskoa kuin Jeredin veli (ks. Et. 4:7). Samalla tavoin Herra saattaa odottaa voidakseen antaa sinulle lisää ilmoitusta. Tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Kertaa, millä tavoin näissä jakeissa kuvaillaan niitä, jotka osoittavat uskoa ja jotka pyhitetään, sekä pohdi, millä tavoin sinä olet heidän kaltaisensa ja millä tavoin sinun on kenties tarpeen kehittyä.

  • Pohdi ja rukoile saadaksesi tietää, mitä Herra haluaisi sinun tekevän, jotta saisit Häneltä lisää ilmoitusta. Kirjoita ajatuksiasi ja tuntemuksiasi opiskelupäiväkirjaasi.

Vastaukset oikein tai väärin -väittämiin: Kolme ensimmäistä vastausta ovat oikein ja kaksi viimeistä väärin.