Seminar
Mormon 3: “Dere må alle stå for Kristi domstol”


“Mormon 3: ‘Dere må alle stå for Kristi domstol’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Mormon 3”, Mormons bok – elevhåndbok

Mormon 3

“Dere må alle stå for Kristi domstol”

Bilde
Den endelige dom

Har du noen gang lurt på hvordan den endelige dom vil bli? Da Mormon så sitt folks ugudelighet, underviste han om hvem som skal dømme oss, og hvordan vi vil bli dømt i denne endelige dom. Denne leksjonen kan bidra til å forberede deg til å stå med frimodighet og glede foran Jesus Kristus ved den endelige dom.

Det endelige prøven

Tenk deg at du ble bedt om å ta en endelig vurdering knyttet til ditt studium av Mormons bok i dag, som inneholdt spørsmål som de følgende:

  1. Hvor mange vers er det i Mormons bok?

  2. Hvor mange ganger blir Kristus nevnt ved et av navnene eller titlene sine i Mormons bok?

  3. Hvor mange lamanitter ble omvendt av Nephis og Lehis undervisning i Helaman 5?

Tenk etter om du kan besvare disse spørsmålene riktig uten å forberede deg.

  • Hvordan kunne du ha følt annerledes om prøven hvis læreren fortalte deg om den på forhånd, og ga deg en studieveiledning du kunne bruke til å forberede deg til den?

  • Vi vil ikke bli bedt om å dele vilkårlige fakta fra Skriftene i den endelige dom. Men på hvilke måter kan den endelige dom likevel sammenlignes med en prøve vi alle skal ta en dag? På hvilke måter vil den være annerledes enn en prøve på skolen?

Grunn på hvor forberedt du føler deg til den endelige dom. Vet du hvordan du kan forberede deg på den? Hvorfor ønsker du å være forberedt på den?

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker deg og har gitt Skriftene for at du skal vite om og kunne forberede deg til den dagen da du vil “stå for Kristi domstol” (Mormon 3:20). Når du studerer, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å være forberedt til å stå med frimodighet og glede foran Jesus Kristus ved den endelige dom.

Mormon underviste om den endelige dom

Mormon elsket nephittene og ledet dem i kamp mange ganger. Han bønnfalt dem om å omvende seg fra ugudelighet og vende seg til Frelseren. Likevel forkastet de Herren og skrøt av sin egen styrke, og sverget med hellige eder, som de hadde lært at de aldri måtte bruke. Derfor nektet Mormon å lede dem en stund (se Mormon 3:10–16). Han underviste så om den endelige dom som hele menneskeheten ville oppleve.

  1. Lag og fullfør den følgende oversikten som din oppgave for denne leksjonen. Gjør tilføyinger i henhold til instruksjonene i løpet av resten av leksjonen, og når du blir inspirert av Den hellige ånd.

    På venstre side av oversikten lager du en liste over spørsmål du har om den endelige dom, som eksemplene som er gitt.

Spørsmål jeg har om den endelige dom

Svar, innsikt og inntrykk jeg fikk

Spørsmål jeg har om den endelige dom

Hvem skal dømme meg?

Svar, innsikt og inntrykk jeg fikk

Spørsmål jeg har om den endelige dom

Når vil jeg bli dømt?

Svar, innsikt og inntrykk jeg fikk

Les Mormons ord i Mormon 3:18–22; 6:17–22 for å søke etter svar på spørsmålene du førte opp. Skriv ned innsikt du finner i høyre kolonne i oversikten, inkludert skriftstedshenvisningen der du fant hver innsikt.

Kristi domstol

En sannhet vi lærer av disse skriftstedene, er at vi vil alle stå for Kristi domstol for å bli dømt for våre gjerninger, enten de er gode eller onde. Du kan markere ord eller uttrykk som lærer oss denne sannheten, i Mormon 3:20.

  • Hvorfor kan det være en trøst å vite at Frelseren er vår dommer? (Skriv svarene dine i høyre kolonne i oversikten.)

For å få hjelp til å besvare forrige spørsmål, kan du lese Alma 7:11–13 og se etter hva Frelseren opplevde som gjør det mulig for ham å forstå oss fullkomment ved dommen. Du kan også lytte til en uttalelse fra president Dallin H. Oaks i Det første presidentskap i “Den store plan” fra tidskode 14:06 til 14:51, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Du har kanskje fortsatt spørsmål og betenkeligheter om den endelige dom. Søk etter flere svar og mer innsikt ved hjelp av ressursene nedenfor eller andre guddommelige kilder. Lag en liste over innsiktene du oppdager i høyre kolonne i oversikten.

Du kan også lytte til andre læresetninger fra president Oaks om den endelige dom i “Guddommelig kjærlighet i Faderens plan” fra tidskode1:44 til 3:32 eller “Renset ved omvendelse” fra tidskode 8:09 til 12:03, begge tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hvilke sannheter om vår himmelske Fader, Jesus Kristus, omvendelse og den endelige dom ville du dele med noen som er nervøs for den endelige dom? Hvorfor?

Tillit på dommens dag

Tenk på hva du har følt i løpet av dette studiet. Føler du mer eller mindre trygghet og glede for den endelige dom enn du gjorde før denne leksjonen? Hvorfor føler du det du gjør? Hva inspirerer Den hellige ånd deg til å gjøre?

Lag en plan i studiedagboken for å begynne å forberede deg mer bevisst på den endelige dom. Grunn på og bestem deg for en handling du kan gjennomføre for å hjelpe deg å føle større selvtillit og glede når du forbereder deg til å stå foran Kristus. Daglig, oppriktig omvendelse er for eksempel en effektiv måte å finne “lykke og fred i sinnet” på. (Se Russell M. Nelson: “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 67.) Lov deg selv at du vil gjennomføre planen din.