Seminar
3 Nephi 27, del 2: Bli helliggjort gjennom Jesus Kristus


“3 Nephi 27, del 2: Bli helliggjort gjennom Jesus Kristus”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“3 Nephi 27, del 2”, Mormons bok – elevhåndbok

3 Nephi 27, del 2

Bli helliggjort gjennom Jesus Kristus

Bilde
lykkelig barn blir døpt

Har du noen ganger ønsket å bli mer åndelig ren? Da Jesus Kristus underviste disiplene sine i oldtidens Amerika, forklarte han viktige velsignelser som er tilgjengelige for dem som følger hans evangelium, herunder helliggjørelse gjennom Den hellige ånd. Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå hvordan du kan motta Frelserens helliggjørende kraft når du anstrenger deg for å etterleve hans evangelium.

Uren

Eldste Allen D. Haynie i De sytti fortalte følgende historie fra barndommen sin.

Da jeg var ni år gammel, kom min hvithårede, halvannen meter høye mormor for å tilbringe noen uker hos oss. En ettermiddag mens hun var der, bestemte jeg og mine to eldre brødre oss for å grave et hull i et jorde over gaten fra huset vårt. Jeg vet ikke hvorfor vi gjorde det – noen ganger graver bare gutter hull. Vi ble litt skitne, men ikke noe som ville skape altfor mye trøbbel for oss. Andre gutter i nabolaget så hvor spennende det var å grave hull, og begynte å hjelpe til. Da ble vi alle møkkete sammen. Jorda var hard, så vi slepte med oss en hageslange og sprutet litt vann i bunnen av hullet for å myke opp jorda. Vi fikk litt søle på oss mens vi gravde, men hullet ble dypere.

Noen i gruppen fant ut at vi skulle gjøre hullet vårt til svømmebasseng, så vi fylte det opp med vann. Siden jeg var den yngste og ønsket å passe inn, ble jeg overtalt til å hoppe uti og prøve det. Nå var jeg virkelig skitten. Jeg planla ikke i utgangspunktet å bli full av søle, men det var det jeg endte opp med å bli.

Da det begynte å bli kaldt, gikk jeg over gaten for å gå inn i huset. Mormor møtte meg i døren, og nektet å slippe meg inn. Hun sa at hvis hun slapp meg inn, ville jeg lage gjørmespor rundt i huset som hun nettopp hadde rengjort. Så jeg gjorde det enhver niåring ville gjøre under de gjeldende omstendigheter, og løp til bakdøren, men hun var raskere enn jeg trodde. Jeg ble sint, trampet med føttene og forlangte å få komme inn. Men døren var stengt.

Jeg var våt, sølete, kald, og i min barnslige fantasi trodde jeg at jeg kanskje kom til å dø i min egen bakgård. Til slutt spurte jeg henne hva jeg måtte gjøre for å komme inn i huset. Før jeg visste ordet av det, sto jeg i bakgården mens mormor spylte av meg med en slange. Etter det som virket som en evighet, erklærte mormor meg for ren og slapp meg inn i huset. Det var varmt i huset, og jeg fikk på meg tørre, rene klær. (Allen D. Haynie: “Vi må huske hvem vi har satt vår lit til”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 121)

  • Hvilke åndelige sammenligninger kan du gjøre mellom eldste Haynies historie og vårt liv?

I 3 Nephi 27, som en del av Frelserens tale til sine nephittiske disipler om evangeliet, underviste han om konsekvensene av synd, og hvordan vi kan overvinne dem og bli åndelig rene.

Les 3 Nephi 27:19, og se etter Frelserens læresetninger.

  • Hva lærer dette verset deg om ditt behov for Jesus Kristus og hans forsoning?

Jesus Kristus kan rense deg fra syndens flekker og hjelpe deg å bli hellig. Tenk på ditt behov for å bli renset fra synd, og hvordan det føles eller kan føles å være åndelig ren. Når du studerer i dag, kan du se etter læresetninger som kan hjelpe deg å forstå hvordan du kan få tilgang til Frelserens helliggjørende kraft i ditt liv.

Jesus Kristus beskriver hvordan vi kan bli helliggjort gjennom Den hellige ånd

I 3 Nephi 27:20–22 forklarte Frelseren hva vi kan gjøre for å motta hans helliggjørende kraft og kvalifisere oss til evig liv. For å hjelpe deg å forstå disse versene, kan du kopiere følgende oversikt over i studiedagboken din.

Bud

Velsignelser

Les 3 Nephi 27:20–22 og fyll ut oversikten på grunnlag av det du finner.

3 Nephi 27:20 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil få anledning i neste leksjon til å øve på å anvende læresetningen som undervises i dette skriftstedet, på et spørsmål eller i en situasjon.

  • Hvordan vil du sammenfatte Frelserens lære i vers 20 som en sannhetsuttalelse?

Én sannhet vi kan lære, er at hvis vi omvender oss og kommer til Jesus Kristus ved å bli døpt, kan vi bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd og stå plettfrie for ham på den siste dag.

Å bli helliggjort betyr å “bli fri fra synd – renset, ren og hellig – gjennom Jesu Kristi forsoning” (Veiledning til Skriftene, “Helliggjørelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
ikon, skriv ned
  1. Svar på følgende spørsmål:

    • Hvordan hjelper omvendelse og dåp oss å oppleve helliggjørelse gjennom Jesus Kristus?

    • Hvordan kan du svare noen som lurer på hvordan disse budene gjelder dem etter at de har mottatt dåpens ordinans?

Bli helliggjort gjennom Den hellige ånd

Jesu Kristi ord i vers 20 lærer oss at måten han hjelper oss å bli helliggjort på, er ved å motta Den hellige ånd.

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap underviste om forholdet mellom Frelserens forsoning og Den hellige ånds helliggjørende innflytelse.

Hvis dere har følt Den hellige ånds innflytelse i dag, kan dere se på det som et tegn på at forsoningen er i virksomhet i deres liv. Av denne grunn og mange andre vil det være klokt av dere å være på steder og gjøre ting som innbyr Den hellige ånds tilskyndelser. Å føle Den hellige ånds innflytelse virker begge veier: Den hellige ånd bor bare i et rent tempel, og å motta Den hellige ånd renser oss gjennom Jesu Kristi forsoning. (Henry B. Eyring, “Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, 23)

  1. Svar på minst ett av de følgende spørsmålene.

    • Hvordan har du opplevd Åndens foredlende innflytelse i ditt liv?

    • Hvordan kan vi innby Den hellige ånds kontinuerlige veiledning, slik at vi regelmessig kan bli velsignet med hans helliggjørende innflytelse?

Anvende Frelserens læresetninger på ditt liv

Sannhetene du har studert i dag, er enkle, men viktige å følge konsekvent, slik at du kan vende tilbake til Guds nærhet på en verdig måte. Tenk på hvordan du vil anvende det du har lært og følt, i ditt liv. Du kan velge ett eller flere av følgende alternativer eller velge en annen måte å anvende disse læresetningene på.

  1. Vær mer bevisst på omvendelse hver dag, og bestem deg for å følge Frelseren mer fullstendig.

  2. Gjør din deltagelse i nadverdens ordinans til en mer meningsfylt del av din tilbedelse på søndag.

  3. Identifiser en synd eller distraksjon som begrenser ditt fellesskap med Den hellige ånd. Gjør de nødvendige tiltakene for å fjerne denne synden eller distraksjonen fra ditt liv.

  4. Begynn å gjøre noe som vil gi deg større tilgang til Den hellige ånds veiledning.