Seminar
3 Nephi 12:1–16: “Velsignet er dere”


“3 Nephi 12:1–16: ‘Velsignet er dere’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“3 Nephi 12:1–16”, Mormons bok – elevhåndbok

3 Nephi 12:1–16

“Salige er dere”

Bilde
Kristus underviser på det amerikanske kontinent

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker å velsigne oss. Vi kan være sikre på at når vi følger rådene deres, så vil de velsigne oss i henhold til tidsplanen sin og på sin måte. Da han underviste nephittene, fortalte Jesus om mange av velsignelsene vi kan motta. Denne leksjonen kan hjelpe deg å forberede deg til å motta velsignelsene Frelseren talte om, når du prøver å følge hans råd.

Velsignet

Forestill deg en artikkel i et verdslig tidsskrift med tittelen “Årets fem mest velsignede personer”.

  • Hvilke konkrete velsignelser forventer du at artikkelen vil fokusere på, som kriterier for å velge ut de fem personene?

Forestill deg så en artikkel i tidsskriftet Liahona med samme tittel.

  • Hvilke konkrete velsignelser vil du forvente at artikkelen vil nevne som de største velsignelsene noen kan ha?

  • Hvorfor tror du Frelseren og hans Kirke lærer oss å verdsette andre velsignelser enn dem mange i verden søker?

I 3 Nephi 12–14 ga Jesus Kristus nephittene en preken som lignet på Bergprekenen i Det nye testamente. President Joseph Fielding Smith (1876–1972) sa at Bergprekenen er “den største [prekenen] som noen gang er holdt, så vidt vi vet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 230).

I dag, når du studerer den delen av Frelserens preken som kalles saligprisningene, vil du få anledning til å lære hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker å velsigne deg. President Harold B. Lee (1899–1973) kalte Frelserens saligprisninger “en lovsamling for et fullkomment liv” og forklarte at “i sin bergpreken har Mesteren gitt oss en åpenbaring om litt av sin egen karakter, som var fullkommen, … og ved å gjøre det har han gitt oss en oppskrift for vårt eget liv” (Decisions for Successful Living [1973], 56–57). Mens du studerer, kan du grunne på hvorfor velsignelsene Kristus gir i denne prekenen, er av langt større verdi enn noen av velsignelsene verden har å tilby.

Saligprisningene på det amerikanske kontinent

Les 3 Nephi 12:1–12 og marker ordet “velsignet”, og alle velsignelsene du finner, som Frelseren nevner i disse versene. Legg merke til at ordet “velsignet” i disse versene betyr svært heldig eller guddommelig begunstiget.

  • Når du tenker på alle velsignelsene Frelseren beskrev i disse versene, hva forteller dette deg om ham og hans Fader?

Én sannhet vi kan lære av dette skriftstedet, er at vår himmelske Fader og Jesus fryder seg over å velsigne oss når vi streber etter å følge rådene deres.

Les 3 Nephi 12:1–2, og vurder å markere hva Frelseren ber oss om å gjøre hvis vi søker å få de velsignelsene han og hans Fader tilbyr oss.

Bilde
ikon, skriv ned
  1.  Svar på følgende spørsmål:

  • Hvorfor tror du Gud velsigner dem som “gir akt på det som blir sagt av [de] tolv som [han] har utvalgt”? (3 Nephi 12:1).

  • Hvordan har Gud velsignet deg eller andre du kjenner, fordi dere gir akt på ordene til profeter og apostler?

Søk etter velsignelser

Les 3 Nephi 12:3–12 igjen, denne gangen for å finne ut hvilke vilkår Frelseren knyttet til hver velsignelse. Du kan markere disse vilkårene å en annen måte enn slik du markerte velsignelsene, for eksempel ved å bruke forskjellige farger eller tegne en sirkel rundt dem istedenfor å markere dem.

Velg en velsignelse som du ønsker å oppnå, fra disse versene. Legg merke til handlingen eller vilkåret som fører til denne velsignelsen. Studer denne handlingen eller vilkåret ved hjelp av tilgjengelige ressurser, for eksempel Veiledning til Skriftene, Evangeliebibliotek-appen eller fotnoter.

Du kan også bruke Oversikt over saligprisninger i delen “Valgfritt: Ønsker du å lære mer?” i denne leksjonen.

  • Hva lærte du om hva som kreves av dem som ønsker velsignelsen du studerte?

  • Hvordan har Frelseren demonstrert denne handlingen eller dette vilkåret? Hvordan kan hans eksempel hjelpe deg å forstå bedre hvordan du kan søke den velsignelsen?

Husk at fordi vår himmelske Fader elsker oss, vil han velsigne oss i henhold til sin egen tidsplan og på sin måte. (Se Lære og pakter 88:64.)

  1. Gjør følgende aktivitet:

Nå som du har funnet en velsignelse du ønsker, og studert hvordan du kan innby den i livet ditt, skal du lage en plan for hvordan du kan søke denne velsignelsen. Følgende spørsmål kan være nyttige:

  • Hvilke konkrete ting kan du gjøre for å søke denne velsignelsen?

  • Når har du tenkt å begynne?

  • Hvilke hindringer kan komme i veien, og hvordan kan du overvinne dem?