Seminarie
Kerkleerbeheersing: 3 Nephi 11:10–11: ‘Ik [heb] Mij in alle dingen aan de wil van de Vader onderworpen vanaf het begin’


‘Kerkleerbeheersing: 3 Nephi 11:10–11: “Ik [heb] Mij in alle dingen aan de wil van de Vader onderworpen vanaf het begin”’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Kerkleerbeheersing: 3 Nephi 11:10–11’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Kerkleerbeheersing: 3 Nephi 11:10–11

‘Ik [heb] Mij in alle dingen aan de wil van de Vader onderworpen vanaf het begin’

Afbeelding
Christus spreekt tot de Nephieten

Bij je studie van 3 Nephi 11 heb je geleerd dat Jezus Christus aan de Nephieten is verschenen. Hij zei dat Hij de wil van zijn hemelse Vader had volbracht door de zonden van de wereld op Zich te nemen. In deze les ga je de Schrifttekst kerkleerbeheersing en kerngedachte van 3 Nephi 11:10–11 uit het hoofd leren, de leer erin uitleggen, en beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis op praktijksituaties toepassen.

Uit het hoofd leren en uitleggen

De kerngedachte van 3 Nephi 11:10–11 is: ‘Ik [heb] Mij in alle dingen aan de wil van de Vader onderworpen vanaf het begin.’ Markeer deze zinsnede uit vers 11 op zo’n manier dat deze tussen de rest van het vers opvalt.

Lees de kerngedachte een paar keer om die uit het hoofd te leren. Bekijk af en toe de volgende afbeeldingen van Jezus Christus en denk na over het belang van wat Hij heeft gedaan.

Afbeelding
Christus in Gethsémané en Christus aan het kruis

In een vorige les heb je het gehad over de waarheid in 3 Nephi 11:11 dat Jezus Christus de wil van de Vader deed door de zonden van de wereld op Zich te nemen.

Stel, iemand weet weinig over Jezus Christus en vraagt je te vertellen wat jij over Hem weet.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vraag:

  • Hoe zou je aan de hand van die waarheid en de kerngedachte uitleggen wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan en waarom dat belangrijk is?

Praktische toepassing

Kijk de beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis in alinea 5–12 in de sectie ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing (2023) nog eens vlug door.

Vat in je studiedagboek de drie beginselen van het verkrijgen van geestelijke kennis in één zin samen.

Stel je de volgende situatie voor:

Jessica brengt sinds kort meer tijd met een nieuwe groep vrienden door. Deze vrienden volgen Jezus Christus niet, maar ze lijken gelukkig te zijn zonder God. Jessica heeft geleerd om in Jezus Christus te geloven en Hem te volgen. Ze dacht altijd dat geluk voortvloeit uit gehoorzaamheid aan Jezus Christus, maar nu begint ze zich af te vragen hoe belangrijk het is om Hem te volgen.

De beginselen van het verkrijgen van geestelijke kennis zijn nuttig in vergelijkbare situaties.

Ideeën en vragen vanuit een eeuwig perspectief onderzoeken

Neem het volgende schema over in je studiedagboek zodat je beter begrijpt hoe Jessica haar vraag vanuit een eeuwig perspectief kan onderzoeken. Noteer in het schema alle redenen en uitkomsten die je voor beide kolommen kunt bedenken. Neem in de rechterkolom leerstellingen uit 3 Nephi 11:10–11 op.

Anderen volgen

Jezus Christus volgen

Redenen:

Anderen volgen

Jezus Christus volgen

Gevolgen:

Anderen volgen

Jezus Christus volgen

  1. Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat heb je eraan gehad om op deze manier bij Jessica’s keuzes stil te staan?

  • Welke andere door God aangewezen bronnen kunnen Jessica, naast 3 Nephi 11:10–11, nog meer het belang duidelijk maken van het volgen van Jezus Christus?

  • Hoe kan Jessica haar geloof in Jezus Christus vergroten en gewilliger zijn om Hem te volgen?

Bedenk hoe de dingen die je vandaag hebt geleerd jou of iemand die je kent tot zegen kunnen zijn. Geef gehoor aan eventuele geestelijke ingevingen die je tijdens de les hebt gehad.