Seminaari
Helaman 5:14–52: ”Pimeyden pilvi otetaan pois”


”Helaman 5:14–52: ’Pimeyden pilvi otetaan pois’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Helaman 5:14–52”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Helaman 5:14–52

”Pimeyden pilvi otetaan pois”

Kuva
Nefi ja Lehi vankilassa tulipatsaan ympäröiminä

Kun olemme pimeässä huoneessa, voimme sytyttää valon. Mutta mitä voimme tehdä, kun olemme hengellisesti pimeydessä? Kun pimeyden pilvi peitti varjollaan joukon jumalattomia lamanilaisia, heitä opetettiin tekemään parannus ja uskomaan Jeesukseen Kristukseen. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua turvaamaan siihen, että Jeesus Kristus poistaa pelon ja pimeyden tunteet ja korvaa ne ilollaan, rauhallaan ja valollaan.

Pimeys ja valo

Ajattele tilannetta, jossa olet ollut hämärässä tai täysin pimeässä. Muistatko, mikä oli vaikeaa siinä, ettet pystynyt näkemään hyvin?

  • Millä muilla tavoin – pimeässä huoneessa olemisen lisäksi – saattaisimme kokea elämässämme pimeyttä? Mitä tunteita saattaisit yhdistää pimeyteen?

Ajattele elämääsi ja pimeyttä, jota saatat kokea. Opiskellessasi tänään pane merkille, millä tavoin voit täyttää elämäsi valolla, joka auttaa poistamaan pimeyden.

Nefin ja Lehin palvelutyö

Helamanin pojat Nefi ja Lehi saarnasivat Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. He opettivat monia nefiläisiä, jotka olivat luopuneet ja liittyneet lamanilaisiin. Nämä nefiläiset tekivät parannuksen ja yrittivät korjata aiheuttamansa vahingon. Nefi ja Lehi saarnasivat suurella voimalla, ja 8 000 lamanilaista päätti tehdä parannuksen ja mennä kasteelle (ks. Hel. 4:4; 5:14–19).

Lue Hel. 5:20–22 ja pane merkille, kuinka heidän menestyksensä katkaistiin.

Aina kun kohtaamme vastustusta tai koettelemuksia, saatamme pitää niitä elämämme pimeinä hetkinä. Saatamme jopa kyseenalaistaa sen, miksi Jumala antaa tällaisten asioiden tapahtua. Jos kuitenkin olemme tarkkaavaisia, meille selviää, että Jumala toimii aina elämässämme ja haluaa siunata meitä.

Lue Hel. 5:23–33 ja pane merkille, mitä Jumala teki ja sanoi. Jos Hel. 5 on saatavana äänitallenteena, voisit kuunnella ja lukea mukana. Muista tarpeen mukaan pysähtyä ja kelata taaksepäin.

  • Mitä opit Jumalasta näiden jakeiden pohjalta? Millaisia tuntemuksia sinulla on Häntä kohtaan oppimiesi asioiden perusteella?

  • Kuinka Jumalan kutsu jakeissa 29 ja 32 voisi auttaa sinua näkemään Hänen rakkautensa kaikkia ihmisiä kohtaan?

Voisit alleviivata jakeista Hel. 5:29, 32 sanat, joihin sisältyy Jumalan kutsu.

Ne, jotka olivat vankilassa, jäivät pimeyden varjoon. He eivät tienneet, mitä tehdä, ja pelko esti heitä liikkumasta (ks. Hel. 5:34, 40).

Lue jakeista Hel. 5:35–41, kuinka Amminadab-niminen mies auttoi heitä ymmärtämään, kuinka pimeys voidaan poistaa.

  • Minkä totuuden voimme oppia Amminadabin sanoista jakeessa 41?

Yksi periaate, jonka voimme oppia, on se, että Jeesus Kristus voi poistaa pimeyden elämästämme, kun osoitamme uskoa Häneen ja teemme parannuksen.

  • Millähän tavoin uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen ja parannuksen tekeminen voivat auttaa poistamaan pimeyden?

Vanhin Robert D. Hales (1932–2017) kahdentoista apostolin koorumista kertoi tavoista, joilla voimme kutsua Herran valoa elämäämme.

[Jeesuksen Kristuksen valo] on muodostava teidän ja vastustajan pimeyden välille suojakilven, kun elätte sen arvoisina. Te tarvitsette tätä valoa. Me tarvitsemme tätä valoa. Tutkikaa tarkasti pyhiä kirjoituksia ja julkaisua Nuorten voimaksi, ja kuunnelkaa vanhempienne ja johtajienne opetuksia. Oppikaa sitten lunastamaan itsellenne evankeliumin suojaava valo olemalla kuuliaisia viisaille neuvoille.

Te saatatte miettiä: ”Kuinka pystyn siihen?” On olemassa vain yksi keino: teidän täytyy oppia tuottamaan tuota valoa joka päivä uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja seuraamalla Hänen käskyjään. (Robert D. Hales, ”Pimeydestä Hänen ihmeelliseen valoonsa”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 78)

  • Mitä sellaista tiedät Jeesuksesta Kristuksesta, mikä auttaa sinua ymmärtämään, että Hän voi suojella meitä pimeydeltä tai poistaa sen elämästämme?

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi otsikoksi seuraava lausuma:

  • Siunaukset, joita saa osoittamalla uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tekemällä parannuksen

Lue Hel. 5:42–49 ja laadi luettelo siunauksista, joita ihmiset kokivat, kun he tekivät parannuksen ja osoittivat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Merkitse siunaukset, joita ihmiset tarvitsevat mielestäsi nykypäivänä eniten.

  1. Tee ainakin yksi seuraavista tehtävistä:

    Valitse yksi siunaus, jota pidät tärkeänä, ja selitä sen avulla lyhyesti, miksi kannustat jotakuta osoittamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen.

    Valitse yksi siunaus, jonka tunnet saaneesi, koska olet osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen. Selitä lyhyesti, miksi tämä on sinulle merkityksellistä.

    Pohdi tänään oppimiesi asioiden ja kokemiesi tuntemusten pohjalta, mitä voisit tehdä turvataksesi Jeesukseen Kristukseen ja saadaksesi Hänen siunauksensa. Tee sitoumus, ja voisit myös asettaa jonkin tavoitteen tai muokata jotakin tavoitetta, joka auttaa sinua pysymään sitoumuksessasi.