Seminar
Kjenn læren: Alma 34:9–10 – “For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning.”


“Kjenn læren: Alma 34:9–10 – ‘For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Kjenn læren Alma 34:9–10”, Mormons bok – elevhåndbok

Kjenn læren: Alma 34:9–10

“For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning.”

Bilde
Kristus på korset

I en tidligere leksjon lærte du om Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære henvisningen og nøkkeluttrykket for Alma 34:9–10 utenat, forklare læren som undervises i disse versene, og bruke prinsippene for å tilegne deg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner ved å bruke dette skriftstedet.

Forklar og lær utenat

Har du noen gang lagt merke til at det kan være lettere å forstå noe i tankene enn å forklare det med ord? Ett av formålene med Kjenn læren er å gi deg anledninger til å forklare læren fra Kjenn læren-skriftstedene med dine egne ord.

I ditt nylige studium av Alma 34:9–10 lærte du at uten Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning, ville hele menneskeheten være fortapt for evig.

Tenk deg at du fikk anledning til å forklare betydningen av Alma 34:9–10 for en som vet svært lite om Jesus Kristus. Bruk litt tid på å gjennomgå disse versene, og markere eller skrive ned ord eller uttrykk du ønsker at vedkommende skal forstå.

Bilde
ikon, skriv ned
Bilde
icon, record
  1. Svar på følgende spørsmål:

    • Hvordan vil du forklare læresetningene i Alma 34:9–10 med dine egne ord?

Nøkkeluttrykket for Alma 34:9–10 er: “For en forsoning må nødvendigvis bli utført, … et altomfattende og evig offer.”

For å hjelpe deg å lære skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket utenat, kan du skrive “For en forsoning må nødvendigvis bli utført, …” noen ganger på et ark, til du har lært denne delen av uttrykket utenat. Gjør så det samme for den andre delen av uttrykket: “et altomfattende og evig offer.” Når du har lært den andre delen utenat, gjentar dere hele skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket sammen til dere har lært alt sammen utenat.

Anvendelsesaktivitet

Kan du huske navnene på de tre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap? Se om du kan gjenta dem uten å se. Hvis du trenger hjelp, kan du gjennomgå disse prinsippene ved å studere avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022). Du vil få anledninger til å gjennomgå disse prinsippene og øve på å anvende dem i denne leksjonen.

Tenk deg at du har blitt bedt om å holde en leksjon om Jesu Kristi forsoning i søndagsskoleklassen din. Som en del av forberedelsen tar du kontakt med en ung kvinne i menigheten som heter Olive, og ber henne dele sine tanker om hvordan Jesus Kristus har velsignet henne på grunn av sin forsoning.

Olives svar overrasker deg. Hun sier: “For å være helt ærlig, tror jeg at Jesu Kristi forsoning er flott for de fleste, men jeg er ikke sikker på hvor mye det angår meg lenger på grunn av noen av feilene jeg har gjort og fortsetter å gjøre. Det er noen synder jeg ikke vet om jeg noen gang vil være i stand til å overvinne.”

Når du fortsetter å forberede leksjonen, tenker du stadig på Olives kommentarer og ønsker å hjelpe henne. Overvei hvordan læresetningene i Alma 34:9–10 og prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap kan hjelpe Olive med bekymringen hennes.

Handle i tro

Bilde
icon, record
  1. Svar på spørsmålene knyttet til minst ett av følgende punkter:

    • Hva er konkrete, trofaste handlinger du tror Olive kan gjøre som kan hjelpe henne?

    • Hva kan du lære Olive om Jesus Kristus og hans forsoning som kan hjelpe henne å handle i tro? Hvordan kan læresetningene i Alma 34:9–10 være til hjelp?

For andre forslag til hvordan Olive kan handle i tro, kan du lese avsnitt 5–7 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.

Gransk begreper eller spørsmål med et evig perspektiv

Bilde
icon, record
  1. Svar på minst ett av følgende spørsmål:

    • Hvordan tror du vår himmelske Fader og Jesus Kristus ville se på en slik bekymring som den Olive har?

    • Hvorfor er det viktig for Olive å huske at Frelserens forsoning er “altomfattende og evig” (Alma 34:10)?

    • Hvordan kan det å huske at alle er falt og fortapt uten Frelserens forsoning, hjelpe henne å se annerledes på sin bekymring?

For andre forslag til hvordan Olive kan granske begreper eller spørsmål med et evig perspektiv, kan du lese avsnitt 8 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.

Søk mer forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  1. Svar på spørsmålene knyttet til minst ett av følgende punkter:

    • Hva slags guddommelig utpekte kilder vil du anbefale for Olive, for å hjelpe henne å motta veiledning og rettledning? Hvorfor?

    • I tillegg til Alma 34:9–10, hvilket skriftsted eller uttalelse fra en leder i Kirken kan du dele med Olive? Hvordan kan dette hjelpe henne?

For andre ideer om hvordan Olive kan søke ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder, kan du lese avsnitt 11–12 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.