Seminaari
Alma 31:1–11: ”Jumalan sanan voimaa”


”Alma 31:1–11: ’Jumalan sanan voimaa’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 31:1–11”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 31:1–11

”Jumalan sanan voimaa”

Kuva
lähetyssaarnaajat opettamassa pyhistä kirjoituksista

Millaiset asiat saattavat saada sinut tuntemaan, että olet kaukana Vapahtajasta? Mikä saa sinut tuntemaan, että olet lähempänä Häntä? Kuultuaan, että soramilaiset olivat ”langenneet suuriin erheisiin” (Alma 31:9), Alma laati suunnitelman käyttää Jumalan sanan voimaa kutsuakseen heidät palaamaan Jeesuksen Kristuksen luo. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua turvaamaan Jumalan sanan voimaan pysyäksesi uskollisena Jeesukselle Kristukselle.

Pois ajautuminen

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on kertonut tutkimushavaintoja siitä, kuinka vaikeaa on kävellä suoraan eteenpäin, jos meillä ei ole mitään näkyviä maamerkkejä. Vaikka monet tutkimukseen osallistuneet ajattelivat onnistuneensa, tulokset osoittivat, että ”ilman luotettavia maamerkkejä me ajaudumme pois reitiltä” (Dieter F. Uchtdorf, ”Päivittäinen palauttaminen”, Liahona, marraskuu 2021, s. 77). Voisit katsoa videon ”Daily Restoration” [Päivittäinen palauttaminen] (aikakoodi 1.40–3.25), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, ja miettiä samalla, kuinka tämä saattaa hengellisessä mielessä liittyä elämäämme.

  • Kuinka tämä mahtaa hengellisessä mielessä liittyä meihin?

Luvuissa Alma 31–35 kerrotaan soramilaisista, jotka olivat aiemmin uskoneet Jeesukseen Kristukseen mutta olivat ajautuneet pois uskostaan. Ennen kuin aloitat luvun Alma 31 tutkimisen, pohdi, kuinka uskosi Jeesukseen Kristukseen on kasvanut.

  • Jos pysyisit nykyisellä reitilläsi, olisitko menossa kohti Kristusta vai poispäin Hänestä?

Alman tavoite

Jakeissa Alma 31:1–11 kerrotaan soramilaisista ja Alman pyrkimyksistä kutsua heitä palaamaan Herran luo. Seuraava kaavio voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka Alma yritti saada soramilaiset palaamaan.

Jäljennä opiskelupäiväkirjaasi seuraava kaavio.

Lue Alma 31:1–4, 8–11 ja pane merkille, kuinka ja miksi soramilaiset olivat alkaneet ajautua pois. Kirjoita löytämäsi asiat kohtaan ”Ongelma”.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Millä tavoin soramilaiset olivat ajautuneet pois? Mitä ongelmia tästä aiheutui?

    • Mitkä vastaavanlaiset teot voisivat saada ihmiset ajautumaan pois nykyisin?

    Lue Alma 31:34 ja pane merkille Alman tavoite ja toiveet soramilaisten suhteen. Voisit kirjoittaa nämä asiat kohtaan ”Tavoite”.

    • Kun ajattelet Alman tavoitetta ja hänen tunteitaan, joista luit jakeista Alma 31:1–2, mikä mahtoi motivoida Almaa? Miksi tällä saattaisi olla merkitystä?

Lue Alma 31:5–7, 11 ja merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat Alman suunnitelmaa tavoitteensa saavuttamiseksi. Voisit merkitä jakeen 5 kohdalle, että sana kokeilla tarkoittaa tässä yhteydessä testaamista.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa ainakin kolmeen seuraavista viidestä kysymyksestä:

    • Mitähän tarkoittaa se, että ”kokeilee Jumalan sanan voimaa”? Mistä voit löytää Jumalan sanan? (Voisit lukea OL 18:2–4, 34–36; 68:4 ja merkitä ne rinnakkaisviitteiksi.)

    • Minkä totuuden me voimme oppia Alman tavoitteen ja hänen sen saavuttamiseksi laatimansa suunnitelman pohjalta?

    Yksi totuus, jonka olet saattanut huomata, on se, että Jumalan sanalla on voima johdattaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen luo.

    • Mitä sellaista tiedät Jumalasta, mikä tekee Hänen sanastaan sinulle voimallisen? Miksihän sillä on voimallisempi vaikutus ”kuin miekalla tai millään muulla” (Alma 31:5)?

    • Millä tavoin Jumalan sana voi auttaa meitä kertomaan evankeliumista, oikaisemaan vääriä käsityksiä tai johdattamaan muita Jeesuksen Kristuksen luo?

    • Kuinka Jumalan sana on vaikuttanut elämääsi?

    Täydennä osio ”Kuinka saavuttaa tavoite” sen pohjalta, mitä olet oppinut Almalta ja mitä oivalluksia olet saanut edeltävistä kysymyksistä.

Jumalan sana omassa elämässäni

Mieti, kuinka se, mitä olet oppinut Almalta ja soramilaisilta, liittyy omaan elämääsi.

  • Millaiset asiat saavat nuoret ajautumaan pois Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Kuinka Jumalan sanaan turvaaminen voi estää meitä ajautumasta pois Jeesuksesta Kristuksesta tai auttaa meitä palaamaan Hänen luokseen?

Ajattele suhdettasi Jeesukseen Kristukseen. Onko jotakin, minkä vuoksi olet ajautumassa pois Hänen luotaan? Haluatko vahvemman suhteen Häneen? Aseta rukoillen henkilökohtainen tavoite, joka auttaa sinua vahvistamaan suhdettasi Häneen. Tämä tavoite voi liittyä tavoitteisiin, joita olet asettanut Lasten ja nuorten ohjelmassa, tai se voi täydentää niitä.

Piirrä opiskelupäiväkirjaasi toinen tavoitekaavio.

Kirjoita ”Tavoite”-kohtaan oma tavoitteesi.

Voisit myös kirjoittaa ”Ongelma”-kohtaan mahdollisia esteitä tavoitteesi saavuttamiselle.

Kirjoita ”Kuinka saavuttaa tavoite” -kohtaan, kuinka voit turvata Jumalan sanan voimaan. Kirjoita myös, kuinka se auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Seuraavista kysymyksistä voi olla apua.

  • Miksi tunnet tarvitsevasi tällaista tavoitetta elämässäsi? Kuinka sen saavuttaminen vaikuttaa suhteeseesi Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä konkreettisia asioita voit tehdä, jotta sinun olisi helpompi turvata Jumalan sanan voimaan? Kuinka niiden tekeminen voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi?

  • Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat tai kirkon johtajien lausunnot voisivat kannustaa sinua pyrkimään tavoitteeseesi?

  1. Kun olet valmis, kirjoita opiskelupäiväkirjaasi ”Asetan henkilökohtaisen tavoitteen”. Voisit kirjoittaa oivalluksia tai kokemuksia, joita olet saanut tutkiessasi jakeita Alma 31:1–11, kunhan ne eivät ole liian henkilökohtaisia.