Seminarie
Alma 24: ‘Wij zullen het diep in de grond begraven’


‘Alma 24: “Wij zullen het diep in de grond begraven”’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Alma 24’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Alma 24

‘Wij zullen het diep in de grond begraven’

Afbeelding
De Anti-Nephi-Lehieten begraven hun zwaarden

Soms blijven we in dezelfde zonde vervallen en ontwikkelen we een slechte gewoonte of raken we zelfs verslaafd. Deze zonden overwinnen is niet altijd makkelijk. Vóór hun bekering tot de Heer waren veel Anti-Nephi-Lehieten met zondige praktijken bezig. Als ze eenmaal vergeving van de Heiland hebben ontvangen, willen ze nooit meer in die zonden vervallen. Deze les draagt ertoe bij dat je met de hulp van de Heiland zonde en slechte gewoonten kunt overwinnen.

Zonde overwinnen met de hulp van de Heiland

Lees het volgende scenario:

Samantha worstelt al jaren met een bepaalde zonde. Ze raakt meer tot de Heer bekeerd, en doet veel moeite om haar probleem te overwinnen, waarvoor ze zich tot de Heiland voor meer kracht wendt. Ze voelt de vergevingsgezindheid en liefde van de Heer. In momenten van zwakte vervalt ze echter soms weer in die zonde.

  • Hoe zou Samantha zich op zo’n moment voelen?

Bedenk hoe goed je Samantha zou kunnen helpen, en wat je nog zou moeten weten en begrijpen om haar beter te kunnen helpen. Denk ook na over welke problemen je met de hulp van de Heer kunt overwinnen. Let tijdens je studie op waarheden die jij en Samantha kunnen toepassen om samen met de Heiland jullie zonden te overwinnen.

Het volk van Anti-Nephi-Lehi

De Anti-Nephi-Lehieten waren Lamanieten die in het verleden anderen met het zwaard hadden gedood. Maar toen zij ‘zich tot de Heer bekeerden’, legden zij ‘de wapens van hun opstand neer’ (Alma 23:6–7).

Lees Alma 24:1–4 om te ontdekken hoe sommige andere Lamanieten hierop reageerden.

  • Welke gedachten en gevoelens zou je als Anti-Nephi-Lehiet op dat moment hebben gehad? Hoe komt dat?

Ammon en zijn broers beraadslagen met koning Lamoni en zijn broer, de koning van de Anti-Nephi-Lehieten (zie Alma 24:5). De koning spreekt vervolgens tot zijn volk.

Lees de toespraak van de koning in Alma 24:7–16. Zoek en markeer eventueel woorden of zinsneden die het volgende omschrijven:

  1. Wat God voor dit volk had gedaan

  2. Wat het volk had gedaan om zich te bekeren

  3. Wat de koning het volk aanraadde te doen om zonde te verzaken

  • Welke gedachten en gevoelens zou jij hebben gehad terwijl je naar de toespraak luisterde? Hoe komt dat?

  • Welke woorden of zinsneden zouden je gemotiveerd hebben om te proberen nooit meer in je zonden te vervallen?

Hun oorlogswapens begraven

Afbeelding
De Anti-Nephi-Lehieten begraven hun zwaarden

Lees Alma 24:17–19. Markeer de reactie van het volk op deze toespraak en de reden daarvan.

  • Wat heeft de ervaring van de Anti-Nephi-Lehieten met ons te maken?

We leren van dit verslag onder andere het volgende: Onze liefde voor en toewijding aan Jezus Christus helpt ons onze zonden te verzaken.

Neem even de tijd om te bedenken waarom dit beginsel waar is.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vier vragen:

    • Waarom kan het nuttig zijn bij de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus en wat Zij voor ons hebben gedaan stil te staan, wanneer we ernaar streven onze zonden te verzaken? (Het kan nuttig zijn om na te denken over zinsneden als ‘heeft vergeven’ [Alma 24:10], ‘de grote God is barmhartig jegens ons geweest’ [Alma 24:14] en ‘omdat Hij onze ziel evenzeer liefheeft’ [Alma 24:14].)

    • Hoe verzaakte dit volk zijn zonden door het zwaard diep in de grond’ (Alma 24:17) te begraven?

Let op de volgende zinsneden in vers 18 (cursivering toegevoegd):

  • Dat zij liever hun eigen leven wilden geven dan het bloed van hun broeders vergieten.’

  • Liever een broeder iets wilden geven dan hem iets ontnemen.’

  • Liever overvloedig met hun handen wilden werken dan hun dagen in ledigheid doorbrengen.’

In wezen begroeven de Anti-Nephi-Lehieten niet alleen hun oorlogswapens; hun vroegere zonden maakten plaats voor positieve daden.

  • Hoe kunnen we door dit te doen onze zonden verzaken?

  • Hoe kunnen we dat in onze tijd doen?

Bekijk de video ‘De kracht van het Boek van Mormon bij bekering’ vanaf tijdcode 6:11 tot 8:12 op ChurchofJesusChrist.org voor een voorbeeld hiervan.

De toezegging van het volk van Anti-Nephi-Lehi

Lees Alma 24:20–27 en let op hoe de Anti-Nephi-Lehieten hun toezegging naleefden om hun zonden te verzaken. Stel je tijdens het lezen voor dat je daar aanwezig bent. Denk na over wat je misschien zou hebben gezien, gehoord en gevoeld tijdens je gebed, wetende dat je niets hebt om jezelf mee te verdedigen en dat je volledig afhankelijk van de Heer bent.

  • Wat valt je op aan hun toezegging?

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe de offers van de Anti-Nephi-Lehieten op ons van toepassing zijn.

Begraaf uw wapens van opstand diep genoeg. Als u door de verzoening van Jezus Christus oprecht verbonden sluit, met het voornemen om ze na te leven, zult u voor eeuwig gezegend worden. U gaat meer op de Heiland lijken wanneer u Hem altijd indachtig bent, Hem volgt en liefhebt. Ik getuig dat Hij het stevige fundament is. Hij is betrouwbaar en zijn beloften staan vast. (Dale G. Renlund, ‘Standvastige toewijding aan Jezus Christus’, Liahona, november 2019, 25.)

Hoe we onze zonden verzaken

  1. Doe het volgende:

    Denk aan het scenario van Samantha aan het begin van de les. Leg uit hoe ze de beginselen die je vandaag hebt bestudeerd kan toepassen. Verwerk daarin het volgende:

    • manieren waarop ze in gedachten kan houden dat de Heer haar liefheeft;

    • wat ze kan doen om te voorkomen dat ze weer in haar zonden vervalt.

Je zonden verzaken

Noteer in je studiedagboek hoe je het geleerde op jezelf kunt toepassen. Noteer wat je kunt doen om aan de liefde van de Heer te denken. Noteer praktische stappen om je zonde te verzaken en te proberen er niet weer in te vervallen.

Probeer je aan je plan te houden. Vertrouw er dan op dat de Heiland je liefheeft en dat Hij je zal helpen als je omstandigheden probeert te vermijden waarin je tot zonde verleid zou kunnen worden.