Seminarie
Alma 1:1–18: Het kwaad van priesterbedrog


‘Alma 1:1–18: Het kwaad van priesterbedrog’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Alma 1:1–18’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Alma 1:1–18

Het kwaad van priesterbedrog

Afbeelding
Nehor predikt

We leven in een wereld waarin mensen zichzelf en hun ideeën voor hun eigen eer en gewin promoten. Veel mensen die in die wanpraktijken geloven, begaan vaak zonden en verwerpen hun Heiland, Jezus Christus. Dat geldt ook voor de Nephieten. Een man die Nehor heet, verkondigt een valse leerstelling. Daardoor verwerpen de mensen in zijn tijd, en anderen in de jaren daarna, hun Heiland. Deze les helpt je valse leringen te herkennen en te verwerpen die je van Jezus Christus weg kunnen leiden.

Valse leringen

  • In hoeverre ben je het op een schaal van 1–5 eens of oneens met de volgende uitspraken (waarbij 1 helemaal oneens en 5 helemaal eens is)? Waarom?

De meeste informatie die ik dagelijks voorgeschoteld krijg, is waar. (Bijvoorbeeld op sociale media, in reclames, van leidinggevende figuren en influencers in de samenleving.)

De informatie die ik krijg, beïnvloedt mijn geloof in Jezus Christus.

God helpt me waarheid van dwaling te onderscheiden.

We leven in een wereld met veel onware boodschappen die ons geloof in Jezus Christus kunnen verzwakken. Zoek bij je studie van Alma 1 naar de leiding van de Geest om valse leringen in de wereld om je heen te herkennen die je van Jezus Christus weg kunnen leiden.

Koning Mosiah stelde vóór zijn dood een nieuwe regeringsvorm in. Het volk koos voortaan rechters om de wetten te handhaven en hadden geen koning meer. Alma de jonge werd gekozen als de eerste opperrechter of regeerder (zie Alma 2:16). Hij was ook de hogepriester en leider van de kerk (zie Mosiah 29). Het volk begon de tijd bij te houden vanaf het moment dat hun regeringsvorm veranderde.

In het eerste jaar van de regering van de rechters begon een goddeloze man die Nehor heette invloed op de Nephieten uit te oefenen. Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd waarom Nehors verhaal in het Boek van Mormon is opgenomen.

In het Boek van Mormon wordt een man beschreven die Nehor heette. Het is makkelijk te begrijpen waarom Mormon het belangrijk vond in zijn samenvatting van duizend jaar aan Nephitische verslagen om er iets over deze man en de blijvende uitwerking van zijn leer in op te nemen. Mormon wilde ons waarschuwen, want hij wist dat die filosofie weer in onze tijd zou opduiken. (D. Todd Christofferson, ‘De goddelijke gave van bekering’, Liahona, november 2011, 38.)

Lees in Alma 1:2–6 wat Nehor het volk leert. Maak een lijst van Nehors leringen. Schaar ze onder ‘Waar’, ‘Vals’ of ‘Gemengd’.

Je hebt misschien gemerkt dat Nehor zijn valse leringen met ware uitspraken vermengde. Dat illustreert een tactiek die Satan ook gebruikt. Als we Nehor met Satan vergelijken, zien we dat Satan leugens vermengd met waarheid om mensen te misleiden en ze van Jezus Christus weg te leiden.

  • Wat voor bewijzen zie je daar tegenwoordig van?

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft de invloed van Nehors valse denkbeelden op sommigen in deze tijd geïllustreerd:

[Een valse lering die ons ervan weerhoudt ons te bekeren] is te denken dat onze zonden niet van belang zijn, omdat ongeacht wat we doen God van ons houdt. Het is verleidelijk te geloven wat de bedrieglijke Nehor de mensen in Zarahemla leerde: ‘Dat het gehele mensdom ten laatsten dage behouden zou worden, en dat zij niet behoefden te vrezen of te sidderen […] en uiteindelijk […] alle mensen het eeuwige leven zouden hebben’ [Alma 1:4]. Maar deze verleidelijke gedachte is niet waar. God heeft ons zeker lief. Maar wat we doen is van belang voor Hem en voor ons. Hij heeft duidelijke richtlijnen gegeven over hoe we ons moeten gedragen. Wij noemen die richtlijnen geboden. Zijn goedkeuring en ons eeuwig leven hangen af van ons gedrag, waaronder onze bereidwilligheid om nederig naar ware bekering te streven. (Dale G. Renlund, ‘Bekering: een vreugdevolle keuze’, Liahona, november 2016, 123.)

Valse leringen herkennen

Het kan soms moeilijk zijn om valse leringen, zoals die van Nehor, te herkennen. Gelukkig zijn ze wel te herkennen. Mormon heeft gezegd dat als een boodschap of lering ons overreedt ‘om kwaad te doen en niet in Christus te geloven en Hem te verloochenen en God niet te dienen’, we kunnen weten dat die vals is en van de duivel komt (Moroni 7:17).

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke leringen van Nehor kunnen iemand het gevoel geven dat hij of zij de Heiland niet nodig heeft?

  • Wat zijn tegenwoordig nog meer valse leringen die mensen van Jezus Christus wegleiden?

Denk na over de boodschappen die je regelmatig hoort of leest. Hoe beïnvloeden die jou? Wordt je geloof in Jezus Christus erdoor aangetast?

Als je geloof in Jezus Christus door dubieuze mediaberichten wordt aangetast, ontdoe je dan van de bron van die boodschappen. Vervang ze door boodschappen die je geloof in Jezus Christus zullen versterken. De tijdschriften Voor de kracht van de jeugd en Liahona, beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org, hebben bijvoorbeeld geloofsversterkende content.

Priesterbedrog

Op een dag kwam Nehor de bejaarde kerkleider Gideon tegen. Toen Nehor probeerde het volk van de kerk weg te leiden, ‘weerstond [Gideon] hem, hem terechtwijzend met de woorden van God’ (Alma 1:7). Nehor werd kwaad op Gideon en doodde hem. Nehor werd vervolgens voor Alma geleid en overeenkomstig de wet ter dood veroordeeld (zie Alma 1:9–15).

Lees in Alma 1:12 hoe Alma Nehors leringen beschreef.

Let in Alma 1:16 en 2 Nephi 26:29 op een beschrijving van priesterbedrog.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vragen:

  • Hoe zie je Nehors prediking als een voorbeeld van priesterbedrog?

  • Waarom denk je dat sommige valse denkbeelden populair zijn?

  • Waarom is priesterbedrog zo gevaarlijk denk je?

Valse leringen verwerpen

Net als Gideon kunnen we valse leringen met behulp van Gods woorden verwerpen (zie Alma 1:7, 9). Kies een of meer valse leringen van Nehor of enkele die je in deze tijd hoort. Zoek dan een Schrifttekst die deze onwaarheid rechtzet. U kunt Nehors leringen in Alma 1:3 bijvoorbeeld pareren met de leringen van de Heiland in Mattheüs 23:11.

  1. Doe een van de volgende dingen in je studiedagboek:

  1. Beschrijf de valse lering(en) die je hebt gekozen en de Schrifttekst(en) die er een andere kijk op geven.

  2. Beschrijf wat je uit Alma 1 hebt geleerd over het herkennen en verwerpen van valse leringen.