Seminaari
Alma 1:1–18: Pappisvallan pahuudet


”Alma 1:1–18: Pappisvallan pahuudet”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 1:1–18”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 1:1–18

Pappisvallan pahuudet

Kuva
Nehor saarnaamassa

Elämme maailmassa, jossa ihmiset tuovat itseään ja ideoitaan esille saadakseen henkilökohtaista kiitosta ja hyötyä. Tällaisiin vääriin käytäntöihin uskominen saa monet ihmiset tekemään syntiä ja hylkäämään Vapahtajansa Jeesuksen Kristuksen. Näin kävi myös nefiläisille. Mies nimeltä Nehor opetti harhaoppia, joka sai ihmiset hänen aikanaan ja vielä tulevinakin vuosina hylkäämään Vapahtajansa. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua tunnistamaan ja torjumaan vääriä opetuksia, jotka voisivat kääntää sinut pois Jeesuksesta Kristuksesta.

Väärät opetukset

  • Kuinka paljon olet samaa mieltä tai eri mieltä seuraavista väittämistä asteikolla 1–5 (jossa 1 tarkoittaa täysin eri mieltä ja 5 tarkoittaa täysin samaa mieltä)? Miksi?

Suurin osa päivittäin saamastani informaatiosta on totta. (Esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, mainoksista, yhteiskunnallisilta päättäjiltä ja vaikuttajilta saatu tieto.)

Saamani informaatio vaikuttaa uskooni Jeesukseen Kristukseen.

Jumala on antanut minulle apukeinoja, jotta voin erottaa totuuden erheestä.

Elämme maailmassa, jossa monet väärät viestit voivat heikentää uskoamme Jeesukseen Kristukseen. Kun tutkit lukua Alma 1, tavoittele Hengen johdatusta tunnistaaksesi ympäröivän maailman vääriä opetuksia, jotka voisivat kääntää sinut pois Jeesuksesta Kristuksesta.

Ennen kuolemaansa kuningas Moosia perusti uuden hallitusmuodon. Valtaa eivät pitäneet enää kuninkaat vaan tuomarit, jotka kansa valitsi panemaan lait täytäntöön. Alma nuorempi valittiin ensimmäiseksi ylituomariksi eli päämieheksi (ks. Alma 2:16). Hän oli myös ylipappi ja kirkon johtaja (ks. Moosia 29). Ihmiset alkoivat pitää aikakirjaa siitä lähtien, kun heidän hallintonsa vaihtui.

Tuomarien hallituskauden ensimmäisenä vuonna Nehor-niminen jumalaton mies alkoi vaikuttaa nefiläisiin. Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, miksi Nehorin tarina on sisällytetty Mormonin kirjaan.

Mormonin kirjassa on kertomus miehestä nimeltä Nehor. On helppoa ymmärtää, miksi Mormon lyhentäessään nefiläisiä aikakirjoja tuhannen vuoden ajalta piti tärkeänä ottaa mukaan jotakin tästä miehestä ja hänen oppinsa pysyvästä vaikutuksesta. Mormon pyrki varoittamaan meitä tietäen, että tämä ajattelutapa nousisi jälleen pintaan meidän aikanamme. (D. Todd Christofferson, ”Parannuksen jumalallinen lahja”, Liahona, marraskuu 2011, s. 38)

Lue Alma 1:2–6 ja pane merkille, mitä Nehor opetti kansalle. Tee luettelo Nehorin opetuksista. Merkitse ne sanoilla ”Oikein”, ”Väärin” tai ”Sekä että”.

Olet ehkä huomannut, että Nehor ujutti harhaoppinsa tosi väittämien sekaan. Tämä on esimerkki taktiikasta, jota Saatanakin käyttää. Kun vertaamme Nehoria Saatanaan, opimme, että Saatana käyttää totuuteen sekoitettuja valheita eksyttääkseen ihmisiä ja kääntääkseen heidät pois Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Mitä todisteita tästä olet nähnyt nykyaikana?

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on havainnollistanut, kuinka Nehorin väärät ajatukset vaikuttavat joihinkin ihmisiin nykyäänkin:

[Eräs väärä opetus, joka estää meitä tekemästä parannusta, on ajatus], ettei synneillämme ole merkitystä, koska Jumala rakastaa meitä riippumatta siitä, mitä teemme. On houkuttelevaa uskoa, mitä petollinen Nehor opetti Sarahemlan kansalle: ”Että koko ihmissuku pelastuu viimeisenä päivänä ja ettei sen tarvinnut pelätä eikä vapista, – – ja lopulta kaikilla ihmisillä on iankaikkinen elämä.” [Alma 1:4] Mutta tämä viettelevä ajatus on väärä. Jumala tosiaan rakastaa meitä. Sillä, mitä me teemme, on kuitenkin väliä Hänelle ja meille. Hän on antanut selkeät ohjeet siihen, kuinka meidän tulee käyttäytyä. Nimitämme niitä käskyiksi. Hänen hyväksyntänsä ja meidän iankaikkinen elämämme riippuvat meidän käytöksestämme, myös meidän halukkuudestamme tavoitella nöyrästi todellista parannusta. (Dale G. Renlund, ”Parannus – iloinen valinta”, Liahona, marraskuu 2016, s. 123)

Tunnista väärät opetukset

Väärien opetusten, kuten Nehorin opetusten, tunnistaminen voi toisinaan olla vaikeaa. Onneksi ne on kuitenkin mahdollista tunnistaa. Mormon opetti, että jos jokin sanoma tai opetus saa meidät ”tekemään pahaa ja olemaan uskomatta Kristukseen ja kieltämään hänet ja olemaan palvelematta Jumalaa”, silloin tiedämme, että se on valhetta ja Perkeleestä (Moroni 7:17).

Kuva
kuvake, kirjoita
Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä Nehorin opetuksista voisivat saada jonkun tuntemaan, ettei hän tarvitse Vapahtajaa?

  • Mitkä muut nykypäivän väärät opetukset kääntävät ihmisiä pois Jeesuksesta Kristuksesta?

Ajattele viestejä, joita kuulet tai luet säännöllisesti. Kuinka ne vaikuttavat sinuun? Vaikuttaako jokin niistä kielteisesti uskoosi Jeesukseen Kristukseen?

Jos saat mediasta vääriä viestejä, jotka vaikuttavat kielteisesti uskoosi Jeesukseen Kristukseen, sammuta niiden lähde tai poista se elämästäsi. Korvaa ne viesteillä, jotka vahvistavat uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Esimerkiksi Nuorten voimaksi- ja Liahona-lehdet, jotka ovat sivustolla ChurchofJesusChrist.org, sisältävät uskoa vahvistavaa sisältöä.

Pappisvalta

Eräänä päivänä Nehor kohtasi iäkkään kirkon johtajan nimeltä Gideon. Kun Nehor yritti eksyttää kirkon väkeä, Gideon ”piti puolensa häntä vastaan ojentaen häntä Jumalan sanoilla” (Alma 1:7). Nehor vihastui Gideoniin ja surmasi hänet. Sen jälkeen Nehor tuotiin Alman eteen ja hän kärsi kuoleman lain mukaisesti (ks. Alma 1:9–15).

Lue Alma 1:12 ja pane merkille, kuinka Alma kuvaili Nehorin opetuksia.

Lue Alma 1:16 ja 2. Nefi 26:29 ja pane merkille kuvaus pappisvallasta.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka näet Nehorin saarnaamisen esimerkkinä pappisvallasta?

  • Mistähän syystä jotkin väärät ajatukset ovat suosittuja?

  • Miksihän pappisvalta on niin vaarallista?

Torju väärät opetukset

Gideonin tavoin mekin voimme käyttää Jumalan sanoja apuna torjuessamme vääriä opetuksia (ks. Alma 1:7, 9). Valitse yksi tai useampi Nehorin vääristä opetuksista tai jokin väärä opetus, jonka olet kuullut meidän aikanamme. Etsi sitten pyhien kirjoitusten kohta, joka oikaisee valitsemasi väärän opin. Voisit esimerkiksi torjua Nehorin opetuksia jakeessa Alma 1:3 Vapahtajan opetuksella jakeessa Matt. 23:11.

  1. Tee opiskelupäiväkirjaasi jokin seuraavista tehtävistä:

  1. Mainitse valitsemasi väärät opetukset ja pyhien kirjoitusten kohta (kohdat), joka mielestäsi oikaisee ne.

  2. Kerro, mitä olet oppinut luvun Alma 1 pohjalta siitä, kuinka väärät opetukset voi tunnistaa ja torjua.