Seminaari
Oppimisen arviointi 4: Enos – Moosia 17


”Oppimisen arviointi 4: Enos – Moosia 17”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Oppimisen arviointi 4”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Oppimisen arviointi 4

EnosMoosia 17

Kuva
Nuoria tutkimassa pyhiä kirjoituksia ja keskustelemassa niistä

Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua arvioimaan tavoitteita, joita olet asettanut, ja kasvua, jota olet kokenut tähän mennessä tutkiessasi Mormonin kirjaa.

Arvioi ja jatka yrittämistä

On tärkeää käyttää silloin tällöin aikaa siihen, että pohdimme ja arvioimme, kuinka pärjäämme. Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kutsun meitä kaikkia arvioimaan elämäämme, tekemään parannuksen ja jatkamaan yrittämistä. – – Kun me muutumme, me huomaamme, että Jumala tosiaan välittää paljon enemmän siitä, millaisia me olemme, ja siitä, millaisia meistä on tulossa, kuin siitä, millaisia olemme joskus olleet. (Dale G. Renlund, ”Myöhempien aikojen pyhät jatkavat yrittämistä”, Liahona, toukokuu 2015, s. 58)

Voisit pohtia tämän oppitunnin aikana seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Millä tavoin tunnet kasvavasi tai muuttuvasi sen johdosta, mitä opit Mormonin kirjasta?

  • Kuinka olet edistynyt asettamissasi tavoitteissa?

  • Missä asiassa haluaisit edistyä edelleen, vai olisiko hyvä valita jokin toinen alue, johon voisit keskittyä?

Seuraavat tehtävät voivat auttaa sinua mittaamaan ymmärrystäsi, tietämystäsi ja edistymistä, jota pyrit saavuttamaan. Kutsu Pyhä Henki auttamaan sinua huomaamaan ponnistelusi ja tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta.

Selitä profeettojen tehtävä

Kun tutkit profeetta Abinadia luvuissa Moosia 11–17, saatoit huomata, että Alma uskoi hänen olevan profeetta ja noudatti hänen opetuksiaan mutta kuningas Nooa ja muut papit hylkäsivät hänet avoimesti. Saatat huomata meidän aikanamme, että jotkut ihmiset hyväksyvät profeetat, kun taas toiset hylkäävät heidät.

Laadi seuraavien lähteiden tai muiden löytämiesi lähteiden avulla lyhyt vastaus, joka voi auttaa jotakuta ymmärtämään, mikä profeetta on ja miksi profeettoja tarvitaan nykyään. Sisällytä vastauksesi tueksi yksi tai useampi pyhien kirjoitusten kohta.

Sen sijaan että vain kirjoittaisit vastauksesi, voisit tehdä julkaisun sosiaaliseen mediaan, kuvata lyhyen videon tai keksiä jonkin muun tavan jakaa tietosi.

Pyhien kirjoitusten kohtia, joista voi olla apua:

Kysymyksiä, joita voisit pohtia valmistellessasi vastausta:

  • Mikä on profeetta ja mitä profeetat tekevät?

  • Mitä kysymyksiä tai väärinkäsityksiä ihmisillä saattaa olla profeetoista?

  • Mitä muuta voisit kertoa auttaaksesi muita ymmärtämään, miksi Jumala kutsuu profeettoja nykyaikana?

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Kirjoita vastauksesi tai kuvaus siitä, mitä olet valmistellut.

Israelin kokoamiseen osallistuminen ja muiden palveleminen

Yksi totuuksista, joita Jumala on ilmoittanut profeettojensa välityksellä, on se, että Hänen työnään ja kirkkautenaan on auttaa Hänen lapsiaan saavuttamaan iankaikkinen elämä (ks. Moos. 1:39). Mormonin kirjassa kuningas Benjamin toi esiin, että yksi tapa, jolla voimme edistää Jumalan työtä, on palvella muita (ks. Moosia 2:17). Sisar Bonnie H. Cordon, Nuorten Naisten ylijohtaja, on vastikään opettanut:

Iankaikkisena tarkoituksenamme on tulla Kristuksen luo ja liittyä aktiivisina Hänen kanssaan tekemään Hänen suurenmoista työtään. Se on niinkin yksinkertaista kuin mitä presidentti [Russell M.] Nelson on opettanut: ”Aina kun me teemme mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – – solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne, me autamme Israelin kokoamisessa.” Ja kun teemme Hänen työtään yhdessä Hänen kanssaan, me opimme tuntemaan Hänet ja rakastamaan Häntä enemmän. (Bonnie H. Cordon, ”Tulkaa Kristuksen luo ja älkää tulko yksin”, Liahona, marraskuu 2021, s. 11)

Mieti tavoitteita tai suunnitelmia, joita olet ehkä tehnyt aiemmilla oppitunneilla ja jotka kannustavat sinua osallistumaan Jumalan työhön:

  • Autan Herraa Hänen työssään Israelin kokoamiseksi (ks. MK Jaak. 5:71–72, 75)

  • Palvelen muita Kristuksen kaltaisin tavoin (ks. Moosia 2:17)

  • Edistän jotakin muuta evankeliumiin liittyvää tavoitetta, jonka parissa teet tai haluaisit tehdä työtä.

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Kuinka olet edistynyt (tai miksi haluat edistyä) tällä osa-alueella? Mitä olet tehnyt (tai mitä voisit tehdä) edistyäksesi tällä tavalla?

    • Mitä esteitä tai vaikeuksia olet kokenut (tai odotat kokevasi)? Kuinka olet pyrkinyt (tai voisit pyrkiä) voittamaan ne?

    • Kuinka olet tuntenut taivaallisen Isän rakkautta, kun olet työskennellyt tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Miksi Hän mahtaa olla mielissään ponnisteluistasi?

Tunne onnellisuutta ja iloa Jeesuksen Kristuksen ansiosta

Tutkiessasi Mormonin kirjaa olet lukenut kertomuksia monista ihmisistä, jotka ovat löytäneet iloa ja onnellisuutta Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa ansiosta. Muistele hetken ajan näitä esimerkkejä. Niitä ovat muun muassa seuraavat:

Mieti, kuinka voisit kuvailla tai havainnollistaa sitä onnellisuutta, jota tunnet Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ansiosta.

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi tyhjän sivun tai erillisen paperin keskelle sanat Ilo ja onnellisuus Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Piirrä sanojen ympärille ympyrä. Ala sitten lisätä sen ympärille ajatuksia, jotka liittyvät näihin sanoihin. Aloita miettimällä, kuinka vastaisit seuraaviin kysymyksiin.

  • Koetko, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tuo elämääsi iloa? Miksi tai miksi ei?

  • Mitä sellaista olet oppinut Mormonin kirjasta, mikä on auttanut sinua tuntemaan itsesi onnellisemmaksi?

  • Koetko, että suhteesi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen on parempi, koska tutkit pyhiä kirjoituksia? Miksi tai miksi ei?

Sitä mukaa kuin keksit ideoita, kirjoita ne paperillesi ja ympyröi ne. Yhdistä niitä toisiinsa tai keskellä olevaan ilmaukseen. Kun lisäilet ajatuksia ja ideoita, ajatuskarttasi voi alkaa näyttää suurin piirtein tältä:

Kuva
Tyhjä ajatuskartta

Kun ajatuskarttasi on valmis, voisit laittaa sen paikkaan, josta näet sen seuraavan viikon ajan. Voisit rukoilla, että taivaallinen Isä auttaa sinua löytämään ja huomaamaan enemmän iloa ja onnellisuutta Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen evankeliumissaan.