Seminaari
Moosia 9–10: ”Herran voimassa”


”Moosia 9–10: ’Herran voimassa’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Moosia 9–10”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Moosia 9–10

”Herran voimassa”

Kuva
nuori rukoilemassa

Voiko joskus käydä, että olemme niin keskittyneitä johonkin, mitä haluamme, että teemme päätöksiä miettimättä mahdollisia seurauksia? Senif oli niin keskittynyt palaamaan Nefin maahan ja rakentamaan uudelleen siellä olevia kaupunkeja, että hän jätti huomioimatta joitakin kielteisiä seurauksia, joita hänen päätöksestään voisi koitua. Koettuaan joitakin näistä seurauksista Senif ja hänen kansansa kääntyivät uskossa Herran puoleen. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua huomaamaan, kuinka voit saada voimaa Herralta, kun rukoilet ja kuljet eteenpäin uskossa.

Auringonpimennys

  • Aurinko on 400 kertaa suurempi kuin kuu. Kuinka kuu siis voi peittää auringon valon ja lämmön kuten havainnollistetaan seuraavassa kuvassa?

Kuva
auringonpimennys

Koska kuu on niin paljon lähempänä maata kuin aurinko, se voi näyttää samankokoiselta kuin aurinko ja peittää sen valon. Voit peittää auringon näkyvistäsi vaikka pelkällä peukalollasi, jos pitelet sitä riittävän lähellä silmääsi.

Vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka auringonpimennys voi olla vertauskuvana hengellisestä elämästämme. Katso katkelma videolta ”Spiritual Eclipse” [Hengellinen pimennys] (15.12, aikakoodi 0.01–3.53), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lue seuraava lausunto.

Samalla tavoin kuin hyvin pieni kuu voi peittää mahtavan auringon estäen sen valon ja lämmön, samoin hengellinen pimennys voi tapahtua, kun annamme vähäisten ja hankalien esteiden – niiden, joita kohtaamme päivittäisessä elämässämme – päästä niin lähelle, että ne peittävät Jeesuksen Kristuksen valon ja Hänen evankeliuminsa suuruuden, kirkkauden ja lämmön. (Gary E. Stevenson, ”Hengellinen pimennys”, Liahona, marraskuu 2017, s. 45)

  • Millaiset pienemmät asiat, joihin toisinaan keskitymme, voivat haitata keskittymistämme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa?

  • Mitä haasteita tai kielteisiä seurauksia voi tulla siitä, että keskittyy liikaa näihin pienempiin asioihin?

Mieti, mihin sellaiseen sinä saatat keskittyä, mikä voi peittää Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa näkyvistäsi. Kun tutkit, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua kohdistamaan keskittymisesi takaisin Herraan ja välttämään ”hengellisen pimennyksen”.

Senifin ylenmääräinen innokkuus

Edellisessä oppiaiheessa opit, että Senif johti ihmisjoukon Sarahemlan maasta takaisin Nefin maahan.

Kuva
kuva matkoista, jotka nefiläiset tekivät, kun he pyrkivät ottamaan Nefin maan jälleen haltuunsa

Senifillä oli suuri halu periä tämä maa, mutta se, mihin hän keskittyi, aiheutti ongelmia niin hänelle kuin hänen kansalleenkin.

Lue Moosia 9:1–3, 6, 10–15 (ks. myös Moosia 7:21) ja pane merkille, kuinka Senifin ja hänen kansansa keskittyminen vääriin asioihin johti kielteisiin seurauksiin. Huomaa, että ylen innokas tarkoittaa sitä, että on liian innokas tekemään tai saavuttamaan jotakin.

  • Mitä seurauksia tuli ylenmääräisestä innokkuudesta ja siitä, että kansa oli hidas muistamaan Herraa?

Yksi totuus, jonka voimme oppia, on se, että ylenmääräinen innokkuus ja se, että on hidas muistamaan Herraa, voivat johtaa kielteisiin seurauksiin.

  • Millä tavoin me saatamme olla ylen innokkaita ja toisaalta hitaita muistamaan Herraa tänä päivänä?

  • Mitä kielteisiä seurauksia saatamme tällöin kohdata?

Käänny Herran puoleen

Senif ja hänen kansansa elivät rauhassa vuosia ennen kuin lamanilaisten kuningas ryhtyi toteuttamaan suunnitelmaansa heidän saattamisestaan orjuuteen. Lue seuraavista kohdista, kuinka Senif ja hänen kansansa kääntyivät Herran puoleen, kun lamanilaiset tulivat valloittamaan heitä.

  • Millä tavoin kansa turvasi Herraan? Mitä siitä seurasi?

  • Mitä totuuksia voimme oppia tästä kertomuksesta?

Tästä kertomuksesta voimme oppia muun muassa sen totuuden, että jos me rukoilemme ja kuljemme eteenpäin uskossa, me voimme kohdata haasteemme Herran voimassa.

  • Mitä sellaista jo tiedät taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, mikä antaa sinulle varmuutta turvata Heihin rukoilemalla ja kulkemalla eteenpäin uskossa?

  • Miltä sinusta tuntuu tietää, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus auttavat meitä haasteissamme senkin jälkeen kun olemme tehneet virheitä?

  • Mitä tätä totuutta kuvaavia esimerkkejä tiedät omasta elämästäsi, muiden elämästä tai pyhistä kirjoituksista?

Yhden esimerkin tästä totuudesta saat katsomalla videon ”Rukous” (4.12), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lukemalla jakeista Luuk. 22:39–45, miten Vapahtaja näytti esimerkkiä tästä periaatteesta.

Totuuksien soveltaminen todellisessa elämässä

Kuvittele, että nuori nainen huomaa epäilevänsä todistustaan. Muistellessaan aiempaa elämäänsä hän tajuaa, että hän on keskittynyt niin paljon hyvien arvosanojen saamiseen ja tulevaisuutensa valmistautumiseen, ettei hän ole ehkä vaalinut todistustaan niin hyvin kuin hänen olisi pitänyt, ja nyt hän epäilee vilpittömästi, onko kirkko totta.

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin hyödyntämällä luvuista Moosia 9–10 oppimiasi asioita sekä omia henkilökohtaisia kokemuksiasi. Mieti myös, kuinka vastauksesi saattaisivat soveltua omaan elämääsi.

    • Kuinka nuori nainen saattaisi ”[huutaa] voimallisesti Herran puoleen” (Moosia 9:17)? Kuinka kuvailisit tällaista rukousta?

    • Kuinka nuori nainen voisi turvata Herraan ja kulkea eteenpäin uskossa Jeesukseen Kristukseen huudettuaan voimallisesti Herran puoleen?

    • Mitä muuta voisit kehottaa tätä nuorta naista tekemään? Miksi?