Seminar
Jakobs bok 4: “Vår tro blir urokkelig”


“Jakobs bok 4: ‘Vår tro blir urokkelig’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Jakobs bok 4”, Mormons bok – elevhåndbok

Jakobs bok 4

“Vår tro blir urokkelig”

Bilde
gullplater

Å gravere ord på metallplater var ingen enkel oppgave (se Jakobs bok 4:1). Så hvorfor gjennomgikk Jakob strevet med å gjøre det? Han hadde opplevd gleden ved å kjenne Frelseren og ønsket å hjelpe oss å komme til Frelseren også. Denne leksjonen kan hjelpe deg å styrke din tro på Jesus Kristus ved å identifisere, skrive ned og grunne på prinsipper og sannheter som Jakob underviste.

Hva ville du delt?

Jakob oppfylte en befaling om å skrive på de små platene “noen få av de ting jeg anså for å være av størst verdi” (Jakobs bok 1:2), for at fremtidige generasjoner skulle lese dem (se Jakobs bok 4:1–3). Tenk deg at du på samme måte har blitt bedt om å skrive et kort budskap til folk i fremtiden.

Skriv ett avsnitt som inneholder de viktigste tingene du vet eller har opplevd, for at dine barn og barnebarn i fremtiden skal lese dem.

Jakobs budskap til oss

Når du studerer budskapet Jakob ble inspirert til å gravere i Jakobs bok 4 for at folk i vår tid skulle lese det, har du anledning til å øve på å bruke nyttige skriftstudieferdigheter. Disse ferdighetene omfatter:

  1. Identifisere og skrive ned prinsipper og sannheter

  2. Grunne på og stille spørsmål som hjelper deg å forstå sannhetene og prinsippene bedre

Å bruke disse ferdighetene kan hjelpe deg å lære og føle mer fra Den hellige ånd når du studerer Skriftene.

1. Identifisere og skrive ned prinsipper og sannheter

Det er nyttig å stoppe opp når du leser i Skriftene og skrive ned det du lærer, som enkle erklæringer om sannhet. Du kan bruke dine egne ord eller bruke ord og uttrykk direkte fra Skriftene.

Øv på å identifisere prinsipper og sannheter ved å:

  • lese Jakobs bok 4:1, 4–6 og se etter hva Jakob ble inspirert til å skrive om Frelseren

  • markere ord og uttrykk som er viktige for deg

  • skrive i studiedagboken eller i Skriftene hva du føler er de viktigste budskapene i disse versene

Et eksempel på et prinsipp som du kan identifisere i vers 6, er at oppriktig granskning av profetenes ord vil styrke min tro på Jesus Kristus. Du kan skrive ned dette prinsippet i studiedagboken eller i Skriftene nær vers 6.

2. Grunne og stille spørsmål

Å grunne kan hjelpe deg å forstå og anvende prinsippene og sannhetene du identifiserer. Du kan gjerne grunne på spørsmål som de følgende:

  • Hvorfor tror jeg folk i vår tid trenger å vite denne sannheten?

  • Hvordan kan den anvendes på mitt liv?

  • Hva vil Herren at jeg skal gjøre på grunn av det jeg har lært?

Øv på å bruke skriftstudieferdigheter

Øv på ferdighetene med å identifisere, skrive ned og grunne på prinsipper og sannheter ved å:

  1. studere Jakobs bok 4:7–14 og se etter viktige læresetninger som Jakob valgte å skrive om Frelseren

  2. skrive i studiedagboken eller i Skriftene ett prinsipp eller en sannhet som du føler er viktig for folk i verden i dag å forstå

  3. Grunn på hvor viktig det du har funnet, er. Still spørsmål som kan hjelpe deg å forstå og anvende det bedre i ditt liv. (Eksempler på spørsmål du kan grunne på, finnes under “Grunne og stille spørsmål” tidligere i leksjonen.)

  1. Skriv et avsnitt eller to der du deler med læreren prinsippet eller sannheten du valgte, verset eller versene du fant det i, og hva du lærte av det. Overvei følgende eksempler på ting du kan ta med i avsnittene dine:

    • Hvordan prinsippet eller sannheten kan hjelpe en tenåring å styrke sin tro på Jesus Kristus

    • Andre skriftsteder eller uttalelser fra Kirkens ledere som hjelper deg å forstå dette prinsippet eller denne sannheten bedre

    • Ting du kan grunne på, og spørsmål du kan stille som vil hjelpe deg å forstå dette prinsippet eller denne sannheten bedre

    • Måter du kan anvende det du har lært, til å styrke din tro på Jesus Kristus

    • Erfaringer der du eller de du kjenner, har blitt velsignet ved å anvende det Jakob underviste