Seminaari
Oppien hallinta: 2. Nefi 32:3 – ”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla, sillä katso, Kristuksen sanat kertovat teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä”


”Oppien hallinta: 2. Nefi 32:3 – ’Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla; sillä katso, Kristuksen sanat kertovat teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Oppien hallinta: 2. Nefi 32:3”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Oppien hallinta: 2. Nefi 32:3

”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla, sillä katso, Kristuksen sanat kertovat teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä”

Kuva
pyhät kirjoitukset ja omena

Edellisessä oppiaiheessa ”2. Nefi 32:1–7” opit, miten tärkeää sinun on kestitä itseäsi Kristuksen sanoilla. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan pyhien kirjoitusten viitteen 2. Nefi 32:3 ja sen keskeisen ilmauksen, selittämään sitä koskevan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

Selitä ja opettele ulkoa

Kuvittele, että sinua on pyydetty esittämään seminaarissa lyhyesti hengellinen ajatus pyhien kirjoitusten tutkimisen tärkeydestä. Lue 2. Nefi 32:3 ja muistele periaatetta: Kun kestitsemme itseämme Jeesuksen Kristuksen sanoilla, ne kertovat meille kaiken, mitä meidän tulee tehdä.

  • Kuinka voisit edellisessä oppiaiheessa oppimiesi asioiden ja henkilökohtaisten kokemustesi pohjalta selittää, mitä ”Kristuksen sanoilla kestitseminen” tarkoittaa? (Ks. 2. Nefi 32:3.)

  • Miten Kristuksen sanoilla kestitseminen voi vaikuttaa nuorten elämään?

Jotta sinun on helpompi opetella tämä kohta ulkoa ja soveltaa sitä, piirrä paperille pöytäkattaus. Se voi olla samanlainen kuin alla oleva kuva. Voisit myös piirtää lautaselle kuvia ruoasta tai pyhien kirjoitusten kohdista. Kirjoita ilmaus ”2. Nefi 32:3 – Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla, sillä katso, Kristuksen sanat kertovat teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä” johonkin kohtaan sivulle. Lue tämä ilmaus useita kertoja, kunnes osaat sen ulkomuistista. Voisit laittaa piirustuksesi näkyviin jonnekin kotonasi tai vaikkapa jääkaapin oveen, josta voit kerrata sen aina ruoka-aikaan.

Kuva
kattaus

Soveltamisharjoitus

Hengellisen tiedon hankkimisen periaatteiden ymmärtäminen auttaa sinua seuraavassa tehtävässä. Kertaa periaatteet ensin lyhyesti julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2022) luvun ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleista 5–12. Valitse yksi periaate ja tutki sitä tarkemmin.

Kuvittele, että kun seminaarissa on käsitelty oppiaihetta päivittäisen pyhien kirjoitusten tutkimisen tärkeydestä, ystäväsi sanoo sinulle: ”Tiedän, että pyhien kirjoitusten tutkiminen on hyväksi, mutta elämässäni tapahtuu juuri nyt kaikenlaista, joten minulla ei vain ole aikaa, ei varsinkaan joka päivä.”

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

Kuva
kuvake, kirjoita
Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä sellaista haluaisit ystäväsi tietävän Jeesuksesta Kristuksesta tai pelastussuunnitelmasta, mikä voisi herättää ystävässäsi halun kestitä itseään Hänen sanoillaan joka päivä?

    • Kuinka säännöllinen Kristuksen sanoilla kestitseminen mahtaa vaikuttaa meihin ajan mittaan, jopa iankaikkisesti?

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla

Kuvittele, että keskusteltuasi ystäväsi kanssa iankaikkisesta näkökulmasta hän sanoo: ”Kiitos. Tuosta on jonkin verran apua. Mutta luulen, että minun on edelleen vaikea löytää päivittäin aikaa pyhien kirjoitusten tutkimiseen.”

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Millähän tavoin 2. Nefi 32:3 voisi auttaa ystävääsi?

    • Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat tai profeettojen lausunnot voivat auttaa ystävääsi?

Heille voi olla hyötyä esimerkiksi jakeesta OL 26:1 sekä kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin (1928–2015) seuraavista sanoista:

Älkää antako myöten Saatanan valheelle, ettei teillä ole aikaa tutkia pyhiä kirjoituksia. Päättäkää järjestää aikaa niiden tutkimiseen. Itsemme kestitseminen Jumalan sanalla joka päivä on tärkeämpää kuin uni, koulu, työ, televisio-ohjelmat, videopelit tai sosiaalinen media. Teidän täytyy kenties organisoida reorganize tärkeysjärjestyksenne uudelleen, jotta teillä olisi aikaa Jumalan sanan tutkimiseen. Jos niin on, tehkää se! (Richard G. Scott, ”Asettakaa uskon osoittaminen etusijalle”, Liahona, marraskuu 2014, s. 93)

  • Kuinka näistä opetuksista voi olla apua?

Toimi uskossa

Kuvittele, että ystäväsi suhtautuu myönteisesti kertomaasi, mutta tiedät, ettei hän pysty aidosti pääsemään eroon huolenaiheestaan, ennen kuin hän toimii uskossa luottaen Herraan.

Mieti hetki, mitä sellaisia henkilökohtaisia kokemuksia sinulla on Kristuksen sanoista ja mitä sellaista tiedät Vapahtajasta, mikä voi kannustaa ystävääsi kestitsemään itseään Hänen sanoillaan joka päivä.

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä kokemuksia voisit kertoa tai millaisen todistuksen voisit lausua, jotta voit auttaa ystävääsi toimimaan uskossa?

    • Mitä sellaista olet oppinut, minkä tunnet voivan auttaa sinua kehittämään henkilökohtaista pyhien kirjoitusten tutkimistasi?