Seminaari
2. Nefi 28:1–26: Saatanan taktiikoiden tunnistaminen ja voittaminen


”2. Nefi 28:1–26: Saatanan taktiikoiden tunnistaminen ja voittaminen”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”2. Nefi 28:1–26”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

2. Nefi 28:1–26

Saatanan taktiikoiden tunnistaminen ja voittaminen

Kuva
nuoria lukemassa pyhiä kirjoituksia

Luotatko kykyysi tunnistaa Saatanan yritykset johtaa sinua pois Vapahtajan luota? Nefi pani merkille vääriä ajatuksia ja toimintatapoja, joita Saatana käyttäisi yrittäessään kääntää ihmisiä pois taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta viimeisinä aikoina. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tunnistamaan Saatanan viekkaita taktiikoita ja pyytämään Vapahtajan apua niiden voittamiseen.

Saatanan päämäärät

Olemme mukana jatkuvassa sodassa pahaa vastaan. Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) opetti, kuinka Mormonin kirja voi auttaa meitä tässä sodassa:

Mormonin kirja paljastaa Kristuksen viholliset. Se kumoaa väärät opit ja lopettaa kiistat. (Ks. 2. Nefi 3:12.) Se vahvistaa Kristuksen nöyriä seuraajia Paholaisen pahoja aikeita, toimintapoja ja oppeja vastaan meidän aikanamme. (Ks. Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 3)

  • Millä tavoin huomaat Mormonin kirjan tekevän presidentti Bensonin opettamia asioita?

Kun tutkit, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua tunnistamaan ja voittamaan Saatanan viekkaat taktiikat paremmin.

Saatanan väärät opetukset ja toimintatavat

Luvussa 2. Nefi 28 Nefi jatkoi profetiaansa viimeisistä ajoista. Lue 2. Nefi 28:5–9 ja pane merkille opetuksia ja asenteita, joita Nefin mukaan esiintyisi meidän aikanamme.

  • Mitä todisteita näet näistä opetuksista ja asenteista meidän aikanamme?

  • Millä tavoin näissä jakeissa mainitut turmeltuneet opetukset ja niihin uskovien asenteet ovat hengellisesti vaarallisia?

Nämä jakeet edustavat asenteita ja uskonkäsityksiä, jotka johtuvat Saatanan petoksista. Nefi jatkoi opetustaan luettelemalla toimintatapoja, joilla Saatana yrittäisi saada meidät valtaansa.

Kirjoita seuraava vajaa virke opiskelupäiväkirjaasi: Saatana yrittää kytkeä meidät ikuisiin kahleisiinsa siten, että…

Lue 2. Nefi 28:19–22 ja pane merkille opetuksia, jotka voivat auttaa sinua täydentämään tämän virkkeen:

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraavaan kysymykseen:

  • Sen perusteella, mitä opit näistä jakeista, miten voisit täydentää virkkeen ”Saatana yrittää kytkeä meidät ikuisiin kahleisiinsa siten, että…”?

Yksi totuus, jonka voimme oppia, on tämä: Saatana yrittää kytkeä meidät ikuisiin kahleisiinsa siten, että…

  • hän kiihottaa ihmisiä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää,

  • hän rauhoittaa ja tuudittaa ihmisiä lihalliseen turvallisuuteen ja

  • hän sanoo ihmisille, ettei ole helvettiä eikä paholaista.

Voi olla hyödyllistä tietää, että ilmaus ”tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen” (jae 21) viittaa Saatanan pyrkimyksiin saada ihmiset tuntemaan olonsa mukavaksi synnillisessä tilassaan ja ajattelemaan, ettei heidän tarvitse muuttua.

Mieti, mitä jakeissa 20–22 mainituista Saatanan toimintatavoista kukin seuraavista tilanteista kuvaa:

  1. Maria päätti huijata koulutehtävässä, jotta saisi hyvän arvosanan. Ensin hän tunsi syyllisyyttä mutta huomasi sitten, ettei jäänyt siitä kiinni. Niin hän päätyi huijaamaan myös muissa tehtävissä. Nyt hän ajattelee, että hän voi saada haluamiaan asioita elämässä toimimalla epärehellisesti.

  2. Juho on huomannut, että Jeesusta Kristusta tai kirkkoa koskeviin some-postauksiin tulee usein monia kielteisiä kommentteja, jotka hyökkäävät kirkkoa tai Vapahtajaan uskovia ihmisiä vastaan.

  3. Siljalla on ystäviä, jotka yrittävät taivutella hänet tinkimään tasovaatimuksistaan. He väittävät, että koska kuoleman jälkeen ei ole elämää, on typerää kantaa huolta paikasta, jonne ihmiset menevät tekemään tiliä niin sanotuista synneistään.

  • Mitä muita sellaisia esimerkkejä keksit, jotka havainnollistavat jakeissa 20–22 lueteltuja Saatanan toimintatapoja?

Mieti omaa elämääsi. Tuntuuko sinusta, että jokin niistä Saatanan toimintatavoista, joista olet saanut tietää, vaikuttaa sinuun? Voisit kirjoittaa ajatuksiasi opiskelupäiväkirjaasi. Kun jatkat tutkimista, pane merkille, kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat auttaa sinua voittamaan Saatanan petokset elämässäsi.

Käänny taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen puoleen voittaaksesi Saatanan

Me voimme voittaa Saatanan ja hänen petoksensa turvaamalla taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi seuraava otsikko: ”Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus auttavat minua voittamaan Saatanan.”

Etsi pyhien kirjoitusten kohtia tai kirkon johtajien opetuksia, jotka voivat auttaa sinua voittamaan Saatanan. Kirjoita oivalluksiasi opiskelupäiväkirjaasi.

Voisit tutkia pyhien kirjoitusten viitteitä, jotka on mainittu Pyhien kirjoitusten oppaassa otsikon ”Kiusaus” alla. Voisit tutkia myös Nefin opetuksia jakeissa 2. Nefi 28:17, 26–32. Myös näistä pyhien kirjoitusten kohdista voi olla hyötyä: 1. Nefi 15:24; Hel. 5:12 ja 3. Nefi 18:15, 18.

  1. Vastaa seuraavaan kysymykseen:

  • Kuinka kirkon johtajien opetukset ja löytämäsi pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa sinua voittamaan Saatanan toimintatavat, joita huomasit aiemmin tällä oppitunnilla?

Pohdi kokemuksiasi opiskellessasi tänään. Käytä hetki siihen, että laadit suunnitelman sen pohjalta, mitä arvelet Herran haluavan sinun tekevän suojautuaksesi paremmin Saatanan taktiikoilta. Kirjoita suunnitelma opiskelupäiväkirjaasi. Saat tilaisuuden palata tähän suunnitelmaan tulevalla Oppimisen arviointi -oppitunnilla.