Seminaari
2. Nefi 9:50–52: ”Tulkaa Israelin Pyhän luokse”


”2. Nefi 9:50–52: ’Tulkaa Israelin Pyhän luokse’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”2. Nefi 9:50–52”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

2. Nefi 9:50–52

”Tulkaa Israelin Pyhän luokse”

Kuva
nuoria lukemassa yhdessä pyhiä kirjoituksia

Oletko koskaan odottanut suurta onnea jostakin asiasta mutta pettynyt jälkeenpäin? Jaakob päätti saarnansa neuvomalla nefiläisiä välttämään ajan tai rahan käyttämistä asioihin, jotka eivät toisi kestävää tyydytystä. Hän kutsui heitä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luo ja kestitsemään itseään evankeliumin siunauksilla. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tuntemaan suurempaa halua tavoitella siunauksia ja tyydytystä, joita vain Jeesus Kristus voi antaa.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Nälkämme ja janomme tyydyttäminen

Ajattele jotakin kokemaasi tilannetta, jolloin sinulla oli kova nälkä tai jano.

  • Mitkä ruoat tai juomat ovat täyttävimpiä ja hyödyllisimpiä tällaisissa tilanteissa? Mitkä ruoat tai juomat eivät ole yhtä hyödyllisiä? Miksi?

Olet luultavasti huomannut, että henkemme tarvitsee ruumiimme tavoin ravintoa ja tyydytystä.

  • Millä tavoin voimme antaa hengellemme kestävää ravintoa tai tyydytystä?

  • Mitkä niistä asioista, joiden puoleen ihmiset kääntyvät saadakseen tyydytystä, voivat saada heidät tuntemaan hengellistä tyhjyyttä?

  • Miksihän ihmiset toisinaan kääntyvät sellaisten asioiden puoleen, jotka eivät anna kestävää tyydytystä?

Pohdi, miten seuraavat kysymykset liittyvät omaan elämääsi.

  • Etsitkö onnellisuutta ja täyttymystä asioista, jotka eivät tyydytä näitä toiveita? Mikä on auttanut sinua tuntemaan kestävää rauhaa ja onnea elämässäsi?

  • Opiskellessasi tänään pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua kokemaan siunauksia ja tyydytystä, joita vain Jeesus Kristus voi tarjota.

”Kestitkää itseänne sillä, mikä ei häviä eikä voi turmeltua”

Jakeita 2. Nefi 9:27–49 tutkiessasi opit, että Jaakob varoitti kansaansa synnillisistä tavoista, joita nämä noudattivat. Jaakob päätti varoituksensa tärkeään kehotukseen.

Lue 2. Nefi 9:50–52 ja pane merkille Jaakobin kehotus kansalleen.

  • Mitkä näiden jakeiden sanat tai ilmaukset ovat mielestäsi tärkeitä? Miksi?

  • Mitä nämä jakeet auttavat sinua ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen toiveista meitä kohtaan? Mitä ne opettavat sinulle siitä, mitä Hän tarjoaa meille?

Näistä jakeista voimme oppia muun muassa sen totuuden, että kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luo, sielumme voi saada tyydytyksen.

Syvennä ymmärrystäsi käyttämällä rinnakkaisviitteitä

Kun etsit pyhien kirjoitusten kohtia, jotka liittyvät tutkimiisi jakeisiin, voit syventää ymmärrystäsi pyhien kirjoitusten sisällöstä ja lisätä arvostustasi sitä kohtaan.

Harjoittele tätä taitoa etsimällä rinnakkaisviitteitä, jotka liittyvät jakeiden 2. Nefi 9:50–52 opetuksiin.

Voisit piirtää opiskelupäiväkirjaasi seuraavanlaisen kaavion ja kirjoittaa keskiympyrään ”2. Nefi 9:50–52”. Kun löydät siihen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia, jotka haluat muistaa, voisit kirjoittaa viitteet muihin ympyröihin.

Kuva
ympyräkaavio

Voisit aloittaa rinnakkaisviitteiden etsimisen etsimällä alaviitteissä mainittuja pyhien kirjoitusten viitteitä ja aiheita. Seuraavaksi voisit valita jakeista 2. Nefi 9:50–52 keskeisiä sanoja ja etsiä niitä tai niihin liittyviä termejä Pyhien kirjoitusten oppaasta tai Evankeliumiaiheisesta kirjastosta käyttämällä sen hakutoimintoa.

Tässä on muutamia sanoja tai ilmauksia, joita voisit etsiä: tulla, elävä vesi, tyydyttää, kuulla, kestitä, rukous, kiittäminen, iloita.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Tee seuraava tehtävä:

    • Mitä rinnakkaisviitteitä löysit? Mainitse ainakin kaksi.

    • Kuinka nämä rinnakkaisviitteet lisäsivät ymmärrystäsi jakeiden 2. Nefi 9:50–52 opetuksista tai arvostustasi niitä kohtaan?

Sovella oppimaasi käytäntöön

Mieti, mitä olet tänään oppinut Jeesuksesta Kristuksesta ja kuinka nämä opetukset voivat siunata sinua nykyisissä olosuhteissasi.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Pohdi tänään oppimiasi asioita vastaamalla ainakin kahteen seuraavista kysymyksistä:

    • Mitä sellaista olet oppinut Jeesuksesta Kristuksesta tai tuntenut Häntä kohtaan, minkä haluat muistaa?

    • Kuinka päätös seurata Jeesusta Kristusta voi antaa sielullesi kestävää tyydytystä?

    • Mitä sellaisia konkreettisia valintoja voisit tehdä, jotka toisivat elämääsi kestävää tyydytystä, joka on mahdollista Jeesuksen Kristuksen ansiosta?