Seminariet
1 Nephi 19–22: ”Även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig”


”1 Nephi 19–22: ’Även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig’”, Mormons bok — Elevens lektionsbok (2024)

”1 Nephi 19–22: ’Även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig’”, Mormons bok — Elevens lektionsbok

1 Nephi 19–22

”Även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig”

Bild
Den gode herden

Hur känns det när du blir ihågkommen av någon som är viktig för dig? När Nephi undervisade om Israels förskingring och insamling använde han Jesajas profetior för att visa att Herren inte skulle glömma det skingrade Israels hus. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att känna Herrens kärlek till dig och till alla människor och hans önskan att samla in er till sig.

Frälsarens kärlek till oss

Det finns tillfällen när vi var och en kan känna igen och känna Guds kärlek i livet, men vid andra tillfällen kanske vi inte uppfattar den alls. Föreställ dig att du pratar med en vän som säger att hon inte är säker på att Gud älskar henne.

  • Vad kan du dela med dig av i skrifterna som kan hjälpa din vän?

  • Vilka upplevelser av att få kunskap om och känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek kan du dela med dig av till din vän?

Begrunda dina egna känslor för Guds kärlek till dig, även frågor eller bekymmer du kanske har. När du studerar, sök då efter sanningar som kan hjälpa dig att bättre förstå och känna den kärlek som vår himmelske Fader och Jesus Kristus har till dig.

Nephi undervisar om Frälsarens kärlek till oss

I 1 Nephi 19 profeterade Nephi om Jesu Kristi framtida liv och mission. Läs 1 Nephi 19:7–10 och titta efter vad Nephi lärde om hur Jesus Kristus skulle bli bemött under sin tid på jorden och varför han skulle vara villig att bli behandlad på det sättet.

  • Vilka ord eller formuleringar lägger du märke till i de här verserna? Varför?

  • Hur kan din förståelse av lärdomarna i de här verserna påverka dina känslor för vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

Efter att ha upptecknat sina egna profetior om Jesus Kristus delade Nephi med sig av profetior från profeten Jesaja i Gamla testamentet om Israels förskingring och insamling. De här profetiorna var viktiga för Nephi och hans familj, som hade skingrats från sitt hemland Jerusalem på grund av ogudaktigheten hos folket som bodde i området. Jesajas profetior tydde på att många av israeliterna skulle komma att känna sig bortglömda av Herren i sitt skingrade tillstånd.

Läs 1 Nephi 21:14–16 och titta efter Herrens ord till dem som skulle komma att känna sig bortglömda.

Frälsarens kärlek visar sig genom hans villighet att samla människor till sig.

Folket i det forna Israel skingrades närhelst de slutade dyrka Jehova och bröt sina förbund och Guds bud (se 2 Nephi 6:10–11; 10:3–6). Israels folk insamlas när de kommer till Kristus, tar emot hans evangelium genom dopet och håller hans bud. Frälsaren lovade det skingrade Israel att han inte skulle glömma dem och att han skulle samla dem till sig i den sista tiden (se 1 Nephi 15:13–14; 2 Nephi 6:11; 9:1–2; 10:7–8).

Studera kapitelingresserna till 1 Nephi 21 och 22 för att bättre förstå vad Jesaja profeterar och undervisar om i de här kapitlen.

Studera följande skriftställen om Israels insamling i den sista tiden. Var uppmärksam på ord eller uttryck som visar på Herrens kärlek till sitt folk.

Om videon finns tillgänglig, se på ”Gud har en plan för dig” [God Has a Plan for You] (7:06), på ChurchofJesusChrist.org om en ung kvinna vid namn Renu Singh. Lägg märke till hur Jesus Kristus räckte ut sin hand och insamlade henne till sig.

När du avslutar dagens lektion, tänk då på vad du har lärt dig och känt för Guds kärlek. Tänk på hur Gud har kommit ihåg och räckt dig sin hand i barmhärtighet och godhet. Vad kan du göra för att visa tacksamhet för det han har gjort för dig? Skriv gärna ner dina tankar och andliga intryck i din studiedagbok.