Servicezendeling
6. Geestelijke veerkracht ontwikkelen


‘6. Geestelijke veerkracht ontwikkelen’, Wennen aan het servicezendingsleven: informatieboekje (2020)

‘6. Geestelijke veerkracht ontwikkelen’, Wennen aan het servicezendingsleven

Afbeelding
zendeling bidt

6. Geestelijke veerkracht ontwikkelen

Soms trekken gestreste zendelingen de waarheid van het evangelie in twijfel. Zendelingen reageren vaak zo door een gebrek aan de innerlijke kracht om met stress om te gaan. Als je je zo voelt, probeer dan de onderstaande suggesties. Selecteer de suggesties die geschikt voor jou lijken. Zie ‘1. Veerkracht onder stress ontwikkelen’ voor aanvullende ideeën.

A. Je getuigenis versterken

  • Begrijp dat het goed is om vragen te stellen. De profeet Joseph Smith ontving veel openbaringen als antwoord op zijn eerlijke vragen. Het is gezond om vragen over het evangelie te hebben. Bedenk dat de Schriften, profeten, leerkrachten en je eigen verstand kunnen helpen bij het zoeken naar antwoorden. Maar alleen de Geest kan de waarheid bevestigen. De Geest kan getuigen dat Jezus de Christus is en dat het evangelie waar is.

  • Begrijp wat geloof betekent. Geloof is vertrouwen op Gods volmaakte goedheid, liefde, wijsheid en eerlijkheid. Het houdt in dat we vertrouwen hebben, zelfs als we het niet helemaal begrijpen. Alma heeft gezegd: ‘Geloof is niet volmaakte kennis van dingen hebben; indien u dus geloof hebt, hoopt u op dingen die niet worden gezien, maar die waar zijn’ (Alma 32:21). Je hoeft geen ‘volmaakte kennis’ te hebben om te geloven. Bestudeer Alma 32 om je geloof te versterken.

  • Heb geloof als alles uit de hand lijkt te lopen. Je maakt je misschien zorgen over bepaalde omstandigheden of gevolgen. Als dat gebeurt, probeer dan kalm te worden en je op het heden te concentreren (zie ‘1. Veerkracht onder stress ontwikkelen’). Let op de emoties die je voelt wanneer je het gevoel hebt dat je de controle kwijt bent. Hoewel die gevoelens onaangenaam kunnen zijn, kunnen ze je niets doen. Na verloop van tijd zul je meer en meer geloof leren hebben. Je kunt in tijden van onzekerheid en moeilijkheden geloof hebben.

  • Onderhoud de geboden. Ons vertrouwen in de Heer neemt toe als we de waarde van zijn leringen begrijpen. Om dat vertrouwen te krijgen, moeten we zijn wil doen. ‘Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:17).

  • Wees geduldig. Na verloop van tijd zullen verwarrende zaken duidelijker worden. Denk aan deze woorden van Nephi: ‘Ik weet dat [God] zijn kinderen liefheeft; toch ken ik niet de betekenis van alle dingen’ (1 Nephi 11:17). Bouw op de waarheden over God die de Geest je heeft bekendgemaakt.

B. Je leren bekeren

Als je je bekeert, breng je jouw wil in overeenstemming met die van de Heiland. De volgende beginselen zullen je helpen als je je probeert te bekeren.

  • Wees eerlijk tegenover je ringpresident. Praat met je ringpresident als je je dient te bekeren van ernstige, niet-afgehandelde zonden. Wees open en eerlijk. Hij zal je helpen bij je bekering.

  • Vergeef jezelf na je bekering. Soms voelen mensen zich nog steeds schuldig of beschaamd nadat ze zich hebben bekeerd. Bedenk dat we allen spijt hebben van begane zonden en fouten. Vertrouw erop dat de verzoening van Christus voldoende is, ook voor jou. Weet dat bekering geen reserveplan is. Bekering is het plan van geluk voor iedereen.

  • Concentreer je op de dingen die er echt toe doen. Doe je best om je iedere dag te bekeren. Zorg er vervolgens voor dat de dingen waarover je je zorgen maakt, echt belangrijk zijn. Een voorbeeld is liefdevol dienen. Maak je geen zorgen over zaken die met je persoonlijke trots te maken hebben, zoals wat anderen van je vinden.

  • Begrijp waarom je zonden moet belijden. Je hoeft minder ernstige zonden niet te belijden of dezelfde zonde herhaaldelijk te belijden. Priesterschapsleiders zullen je vertellen wanneer je belijdenis voldoende is. Gevoelens van spijt en verdriet over begane zonden zijn normaal. Maar dat betekent niet dat je ze opnieuw moet belijden. Zoek afleiding van dergelijke gedachten in andere activiteiten. Besluit bewust om in de vergeving van de Heer te geloven. Weersta de verleiding om onrustig te worden of je te generen.

  • Praat met je ringpresident of bisschop als je ermee blijft worstelen.

C. Met een oprechte bedoeling leren bidden

  • Probeer hardop of al fluisterend te bidden. Bereid je voor op het gebed door je vragen en zorgen te noteren. Beeld je in dat God dichtbij is. Vraag Hem wat je vandaag voor Hem kunt doen. Voer de ideeën die je daarna krijgt uit. Bid af en toe enkel om God te danken. Dank Hem voor de vele goede dingen Hij je heeft gegeven.

    Afbeelding
    servicezendeling in gebed

D. Van de Schriften leren houden

  • Bid in het bijzonder om de Schriften te begrijpen en ervan te genieten. Noteer de gevoelens en gedachten die tijdens je studie bij je opkomen. Schrijf op wat je leert of welke geestelijke influisteringen je ontvangt.

E. Op de Geest leren vertrouwen

  • Oefen met geduld. De stem van de Geest leren herkennen kun je vergelijken met het leren van een nieuwe taal. Het vergt oefening, geduld en nederigheid. Probeer van je fouten te leren zonder het op te geven.

  • Trek lessen uit de algemene conferenties. Je vindt ideeën over het ontvangen van persoonlijke openbaring in conferentietoespraken over dit onderwerp.