Avhengighet
Trinn 9: Oppreisning og Forsoning


“Trinn 9: Oppreisning og Forsoning,” Overvinn Avhengighet: En veiledning til å overvinne og helbrede avhengighet (2005), 53–58

“Trinn 9,” Overvinn Avhengighet, 53–58

Trinn 9

Oppreisning og Forsoning

Hovedprinsipp: Så sant det er mulig, gir du oppreisning direkte til alle du har gjort vondt.

Da vi gikk videre til trinn 9, var vi klare til å søke tilgivelse. I likhet med Mosiahs angrende sønner, som «strevde iherdig for å utbedre all den skade de hadde påført kirken» (Mosiah 27:35), ønsket vi å gjøre ting godt igjen. I møte med trinn 9 visste vi likevel at vi ikke kunne oppfylle vårt ønske med mindre Gud velsignet oss med sin Ånd. Vi trengte mot, god dømmekraft, følsomhet, omtanke og valg av riktig tidspunkt. Dette var ikke egenskaper de fleste av oss var i besittelse av den gangen. Vi innså at trinn 9 igjen ville prøve vår villighet til å ydmyke oss og søke Herrens hjelp og nåde.

På grunn av våre erfaringer med denne krevende prosessen kan vi komme med noen få forslag. Det er svært viktig at du ikke er impulsiv eller skjødesløs når du skal forsøke å gjøre ting godt igjen. Men det er like viktig at du ikke utsetter å gjøre ting godt igjen. Mange personer under rehabilitering har fått tilbakefall etter at de har latt frykten hindre dem i å gjennomføre trinn 9. Be om Herrens veiledning, og rådfør deg med en betrodd veileder for å unngå disse fallgruvene.

Noen ganger kan du bli fristet til å unngå å møte en person på listen din. Vi anbefaler imidlertid at du motstår denne fristelsen, naturligvis med unntak av hvis en juridisk begrensning hindrer deg i å møte vedkommende. Ydmykhet og ærlighet kan reparere skadede forhold når du gjør rimelige anstrengelser for å kunne møte personene. La dem få vite at du kontakter dem for å prøve å gjøre ting godt igjen. Respekter deres ønske om de antyder at de helst ikke vil snakke om saken. Hvis de gir deg mulighet til å be om forlatelse, fatt deg kort og spesifikt om den situasjonen du husker. Detaljer er ikke nødvendig. Formålet er ikke å forklare eller beskrive din side av saken. Formålet er å innrømme det du har gjort galt, be om forlatelse og gi oppreisning i den grad det er mulig. Du må ikke krangle med dem eller kritisere dem, selv om de ikke reagerer positivt. Kontakt hver enkelt i en ydmyk ånd, og tilby forsoning, aldri rettferdiggjøring.

Visse handlinger kan være spesielt vanskelige å be om forlatelse for. Du kan for eksempel måtte ta opp saker som kan få juridiske følger, som for eksempel uærlighet og alvorlige seksuelle synder. Du kan bli fristet til å overreagere eller komme med unnskyldninger istedenfor å prøve å gjøre ting godt igjen. Du bør med bønnens hjelp søke råd i Kirken eller fra profesjonelle før du foretar deg noe i disse svært alvorlige tilfellene.

I andre tilfeller kan det være umulig for deg å gjøre ting godt igjen direkte. Vedkommende kan være død, eller du klarer kanskje ikke å finne ut hvor han eller hun bor. I slike tilfeller kan du fremdeles gjøre ting godt igjen indirekte. Du kan skrive et brev til vedkommende hvor du gir uttrykk for din anger og ditt ønske om forsoning, selv om brevet ikke kan leveres. Du kan gi en gave til den veldedige organisasjonen vedkommende liker best. Du kan finne en som minner deg om vedkommende og gjøre noe for å hjelpe ham eller henne. Eller så kan du kanskje gjøre noe for å hjelpe et medlem av familien anonymt.

Noen ganger kan det å kontakte en annen person eller forsøke å gi oppreisning være smertefullt eller til og med skadelig for vedkommende. Hvis du tror dette kan være tilfellet, bør du drøfte situasjonen med en betrodd rådgiver før du foretar deg noe. Denne delen av rehabiliteringen må aldri føre til at skaden forverres for andres del. I noen tilfeller kan du til og med ha forårsaket skader som er umulige for mennesker å reparere. Eldste Neal A. Maxwell talte om slike tilfeller: «Av og til er det ikke mulig å gi et virkelig vederlag, som f.eks. når noen har bidratt til at et annet menneske har mistet sin tro eller dyd. I stedet vil et etterfølgende eksempel på rettferdighet utgjøre en kompensasjon for et vederlag.» («Omvendelse», Lys over Norge, jan. 1992, s. 35.) Fra det øyeblikk du bestemmer deg for å etterleve disse sanne prinsippene, begynner du å gjøre ting godt igjen.

Etter å ha gjort ting godt igjen for de fleste av dine tidligere handlinger, er det kanskje fremdeles en eller to personer du føler at du ikke orker å møte. Fortvil ikke. Mange av oss opplevde det samme. Vi anbefaler at du går til Herren med følelsene dine i oppriktig bønn. Hvis du fremdeles føler stor frykt eller sinne overfor en person, bør du sannsynligvis utsette å møte ham eller henne. For å overvinne negative følelser kan du be om nestekjærlighet og om hjelp til å se vedkommende slik Herren ser ham eller henne. Du kan lete etter positive grunner til at oppreisning og forsoning kan hjelpe. Hvis du gjør dette og er tålmodig, både kan og vil Herren – på sin egen måte og i sin egen tid – gi deg evnen og de mirakuløse mulighetene til å bli forsonet med alle på listen.

Når du har gjennomført trinn 9 etter beste evne, har du endelig gjort alt du kan for å komme i harmoni med Herrens befalinger. Du har begynt å føle nytt håp – ikke på grunn av deg selv, men på grunn av Guds kjærlighet. Du har gått ned i ydmykhetens dyp og oppdaget at Herren ventet på deg, klar til å omfavne deg. Du har gjort alt du kan for å reparere ditt forhold til andre og bli forsonet med dem. Du har i det minste delvis inngått til Hans hvile, og å forbli der har blitt ditt høyeste ønske. Du blir stadig bedre til å gjenkjenne og følge personlig åpenbaring, noe som hjelper deg å leve i harmoni med læresetningene til Guds profeter i fordums og nyere tid. Selv i dine vanskeligste stunder føler du en ny form for fred. Du har lært å motta den velsignelse Paulus omtalte da han skrev: «Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus» (Filipperne 4:7).

Konkrete tiltak

Elsk andre. Unngå å dømme andre. Vær villig til å ta imot et kall i Kirken og til å betale tiende og offergaver.

Hvis du tidligere har vært aktiv i din religion, har du kanskje blitt motivert av frykt for Guds straffedommer eller for hva andre ville tro. Kanskje handlet du av plikt. Nå forstår du at tjeneste er en måte å komme til Kristus på. Det er en måte å uttrykke din kjærlighet til Gud på. Det uttrykker et vedvarende behov for hans kraft og takknemlighet for hans guddommelige hjelp. Overvei om din aktivitet i Kirken fremdeles er motivert av frykt eller plikt, eller om den er et naturlig resultat av din fornyede tro på Kristus.

Finn måter å tjene på, hvor enn du er. Bli verdig til og tilgjengelig for å tjene i et kall i Kirken eller på andre måter. Når du tjener dine brødre og søstre og underviser dem ved ord og eksempel, vil du formidle at Han virkelig er en del av ditt liv. (Se Matteus 25:40; Johannes 13:34-35; Johannes 15:15; Mosiah 2:17.)

Vær villig til å gjøre det som er nødvendig for å gjøre ting godt igjen

Når du tar trinn 9, må du unngå å miste motet hvis andre ikke mottar din unnskyldning så godt eller om de ikke tror at du virkelig har forandret deg. Det kan ta tid og kreve mye tålmodighet å gjøre ting godt igjen. Gi andre tid til å forstå at det er annerledes denne gangen. Denne gangen kommer du ikke med tomme løfter. Hele livet ditt dreier seg nå om å bli fullstendig kvitt din avhengighet og dine karakterbrister. Omsider vil avholdenhet og forandret atferd tale for seg.

Studium og forståelse

Følgende skriftsteder og uttalelser fra Kirkens ledere kan hjelpe deg å gjennomføre trinn 9. Bruk disse skriftstedene og spørsmålene til meditasjon, studium og skriving. Vær ærlig og spesifikk i det du skriver.

Påvirk andre til det bedre

«Og nå sier Herrens Ånd til meg: Befal dine barn å gjøre godt, så de ikke forleder mange menneskers hjerter til fortapelse. Derfor befaler jeg deg, min sønn, med frykt for Gud at du avstår fra dine misgjerninger –

at du vender deg til Herren av all din hu, makt og styrke, at du ikke forleder fleres hjerter til å handle ugudelig, men heller vender tilbake til dem og erkjenner dine feil og det gale som du har gjort» (Alma 39:12-13).

  • Vi har påført andre kanskje den største skade ved å påvirke dem til selv å utvikle avhengighet. Skriv om de personer i ditt liv som har påvirket deg på denne måten.

  • Hvor kan du, ifølge Almas lærdommer i disse versene, finne mot til å møte disse personene?

Overtalelse eller tvang

«Alle som vil komme, kan komme og fritt nyte av livets vann. Og den som ikke vil komme, blir ikke tvunget til å komme, men på den siste dag vil alt gjenopprettes og han vil få ifølge sine gjerninger» (Alma 42:27).

  • Med mange sterke grunner til å ta trinn 9, må du aldri la deg fange i den rasjonalisering eller løgn at du ikke har noe valg. Rehabiliteringsprogrammet handler om overtalelse, ikke om tvang. Skriv om du føler deg overtalt eller tvunget til å ta trinn 9. Hvilke grunner til å bli overbevist finner du i dette verset?

Forbered deg til å møte Gud

«Jeg vil dere skal komme frem og ikke mer forherde deres hjerter, for se, nå er tiden og dagen for deres frelse. Og derfor, hvis dere vil omvende dere og ikke forherder deres hjerter, skal den store forløsningsplan straks bli virksom for dere.

For se, dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud. Ja, se, denne livsdag er dagen menneskene har til å utføre sitt arbeide» (Alma 34:31-32).

  • Hva annet oppnår du ved å bløtgjøre ditt hjerte og prøve å gjøre ting godt igjen?

  • Hvordan blir din villighet til å gjøre ting godt igjen sterkere når du innser at du også forbereder deg til å møte Gud?

Aktivitet i Kirken

«[Mosiahs sønner] reiste rundt omkring i hele Zarahemlas land ... , og strevde iherdig for å utbedre all den skade de hadde påført kirken, bekjente alle sine synder og fortalte alt de hadde sett, og forklarte profetiene og Skriftene for alle som ønsket å høre dem» (Mosiah 27:35).

  • Mange slutter å gå i kirken på grunn av avhengighet. Mange bruker andres feil til å rettferdiggjøre sitt begrensede engasjement. Skriv om dine egne erfaringer med aktivitet i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

  • Hvordan har ditt stadig nærmere forhold til Frelseren i løpet av rehabiliteringen hjulpet deg å føle en gjenforening med hans kirke?

  • Hvordan hjelper det å være aktiv i Kirken deg til å gjøre ting godt igjen og oppnå en mer fullstendig rehabilitering?

Villig oppreisning

«Du må gi tilbake, så langt det er mulig, det som ble stjålet, skadet eller tilsmusset. Når du etter egen fri vilje gir vederlag, er dette et konkret bevis for Herren på at du har forpliktet deg til å gjøre alt du kan for å omvende deg.» (Richard G. Scott: «Tilgivelse», Lys over Norge, juli 1995, s. 76.)

  • Skriv om hvordan det å ta trinn 9 er bevis, ikke bare for Herren, men også for deg selv og andre, for at du har forpliktet deg til å leve i ydmykhet og ærlighet.

Ditt hjertes ønsker

«Den som omvender seg og følger Herrens bud, [skal] bli tilgitt» (L&p 1:32).

  • Når du skal prøve å gjøre ting godt igjen, kan det hende du vil møte personer som ikke vil tilgi deg. Kanskje de fremdeles har vonde følelser for deg, eller kanskje de ikke stoler på dine intensjoner. Hvordan hjelper det deg å vite at Herren forstår ditt hjertes sanne ønsker og at han vil motta ditt offer for å omvende deg og gi oppreisning, selv om andre kanskje ikke gjør det?

Hva Frelseren kan gjøre for deg

«Menneskene kan ikke tilgi sine egne synder. De kan ikke rense seg selv fra følgene av sine synder. Menneskene kan holde opp å synde og for fremtiden gjøre det som er riktig, og så langt er deres handlinger antagelige for Herren og verd å komme i betraktning. Men hvem skal rette opp det gale de har gjort mot seg selv og andre, og som det synes umulig for dem å rette opp selv? Ved Jesu Kristi forsoning skal den angrendes synder bli vasket bort. Om de er skarlagensrøde, skal de bli hvite som ull. Dette er det løfte som er gitt dere.» (Joseph F. Smith: Læresetninger i evangeliet, s. 91.)

  • Når du skal prøve å gjøre ting godt igjen, må du ikke la tanker som dette ta motet fra deg: «Dette er umulig! Jeg kan aldri klare å kompensere tilstrekkelig for det gale jeg har gjort mot denne personen!» Selv om dette kanskje stemmer, må du ta i betraktning Jesu Kristi evne til å reparere de tingene du ikke kan reparere selv. Skriv om nødvendigheten av å stole på at Jesus Kristus vil gjøre det du ikke kan gjøre.

  • På hvilke måter kan du vise Herren at du stoler på ham? Hvordan kan du styrke denne tilliten?