Alkeisyhdistyksen oppikirjat ja yhteinen tuokio
Toukokuu: Profeetat opettavat meitä elämään palautetun evankeliumin mukaan


Toukokuu

Profeetat opettavat meitä elämään palautetun evankeliumin mukaan

”Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen, profeetoille” (Aam. 3:7).

Täydennä näitä ideoita omillasi. Suunnittele joka viikko, kuinka voit 1) esitellä opinkohdan, 2) auttaa lapsia ymmärtämään sen ja 3) auttaa heitä soveltamaan sitä elämäänsä. Kysy itseltäsi: ”Mitä lapset voivat tehdä, jotta he oppivat, ja kuinka minä voin auttaa heitä tuntemaan Hengen?”

Viikot 1 ja 2: Elävä profeetta johtaa kirkkoa Jeesuksen Kristuksen ohjeiden mukaan.

Esittele opinkohta (katsotaan kuvaa ja leikitään): Näytä kuva elävästä profeetasta. Pyydä useita lapsia johtamaan vuorollaan Alkeisyhdistystä jossakin yksinkertaisessa liikkeessä kuten hyppimisessä tai käsien taputtamisessa. Osoita profeetan kuvaa ja selitä, että hän on kirkon presidentti ja meidän tulee tehdä, mitä hän pyytää meitä tekemään. Kysy: ”Ketä profeetta seuraa?” Näytä kuva Jeesuksesta Kristuksesta ja selitä, että profeetta toimii Hänen ohjeidensa mukaan.

Edistä ymmärtämistä (keskustellaan profeetan opetuksista): Näytä lapsille viimeisintä Liahonan konferenssinumeroa. Selitä, että yleiskonferenssissa profeetta opettaa meille, mitä Jeesus Kristus haluaa meidän tekevän. Valitse profeetan puheista joitakin virkkeitä ja pyydä lapsia lukemaan ne ääneen. Tehkää yhdessä luettelo asioista, joita lapset voisivat tehdä seuratakseen profeettaa.

Edistä soveltamista (piirretään kuva): Anna jokaiselle lapselle paperiarkki. Pyydä heitä taittamaan se kahtia. Pyydä heitä sitten piirtämään paperin yhdelle puoliskolle profeetan kuva ja kirjoittamaan tai piirtämään toiselle puoliskolle yksi tapa, jolla he seuraavat profeettaa. Kehota lapsia nousemaan seisomaan ja pitelemään piirrostaan, kun he laulavat kertosäkeen laulusta ”Profeettaa seuraa” (LL, s. 58–59).

Opeta viikolla 2 lapsille jokin asia, jonka profeetta on opettanut hiljattaisessa yleiskonferenssissa. Kun suunnittelet, mitä toimintoja käytät, mieti, kuinka aiot esitellä profeetan opetuksen ja auttaa lapsia ymmärtämään sen ja soveltamaan sitä elämäänsä.

Viikko 3: Profeetat opettavat minua maksamaan kymmenykset.

Esittele opinkohta (luetaan pyhien kirjoitusten kohta ja kuullaan kertomus): Selitä, että Malakia oli Vanhan testamentin profeetta, joka opetti ihmisiä maksamaan kymmenyksensä. Pyydä yhtä lasta lukemaan Mal. 3:10 samalla kun muut lapset kuuntelevat, mitä Herra lupaa meille, jos me maksamme kymmenykset. Selitä, että taivaan ikkunoiden avaaminen tarkoittaa siunauksia, joita me saamme, kun maksamme kymmenykset.

Edistä ymmärtämistä (nähdään havaintoesitys): Pyydä kymmenen lasta huoneen etuosaan. Anna jokaiselle omena (tai muu hedelmä) ja pyydä heitä pitämään omenaansa ylhäällä ja kuvittelemaan, että he ovat omenapuita. Pyydä yhtä lasta ”poimimaan” omenat ja panemaan ne koriin. Selitä, että kymmenykset on yksi kymmenesosa siitä, mitä me ansaitsemme, ja yleensä se maksetaan rahana, mutta on ollut aikoja, jolloin ihmiset ovat maksaneet kymmenykset sillä, mitä heillä on ollut. Kysy, kuinka monta omenaa ne poiminut lapsi antaisi piispalle kymmenyksinä.

Kuva
lapsi on poimivinaan omenoita

Edistä soveltamista (keskustellaan kymmenyksistä): Näytä kymmenyslipuketta ja kymmenyskuorta. Keskustelkaa siitä, kuinka kymmenykset maksetaan. Pyydä lapsia kertomaan, kuinka heidän perhettään on siunattu, kun he ovat maksaneet kymmenykset. Todista siunauksista, jotka tulevat siitä, että noudattaa profeettojen neuvoa maksaa kymmenykset.

Viikko 4: Profeetat opettavat minua elämään viisauden sanan mukaan.

Esittele opinkohta (luetaan pyhien kirjoitusten kohta): Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin heidän vanhempansa ovat varoittaneet heitä vaarasta. Kysy heiltä, miksi heidän vanhempansa varoittavat heitä. Selitä, että taivaallinen Isä rakastaa meitä ja varoittaa meitä vaarasta profeettojensa välityksellä. Pyydä yhtä lasta lukemaan OL 89:4 ja muita lapsia kuuntelemaan, millä nimellä tätä varoitusta kutsutaan. Selitä, että profeetta Joseph Smith sai tämän varoituksen, viisauden sanan, ilmoituksena Jumalalta.

Edistä ymmärtämistä (luetaan pyhien kirjoitusten kohtia): Teippaa ennen Alkeisyhdistyksen alkua seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet eri tuolien alle: OL 89:7, OL 89:8, OL 89:9, OL 89:10, OL 89:12, OL 89:16. Selitä, että taivaallinen Isä on antanut meille fyysisen ruumiimme ja Hän haluaa meidän pitävän siitä huolta. Hän on antanut meille viisauden sanan, jotta voimme tietää, mitkä asiat tekevät ruumiillemme hyvää ja mitkä pahaa. Pyydä lapsia etsimään pyhien kirjoitusten viitteet katsomalla tuoliensa alle. Kehota kutakin lasta, joka löytää viitteen, lukemaan tuo kohta ääneen. Keskustelkaa siitä, mitä kukin jae tarkoittaa. Selvennä, että ”väkijuomat” tarkoittavat alkoholia ja ”kuumat juomat” kahvia ja teetä.

Edistä soveltamista (pelataan peliä): Pane pussiin kuvia eri ruoista, juomista ja muista asioista, jotka ovat ruumiille joko hyväksi tai pahaksi. Kutsu yksi lapsi valitsemaan pussista yksi kuva ja näyttämään se muille lapsille. Pyydä lapsia avaamaan suunsa, jos asia on hyväksi, tai peittämään kädellä suunsa, jos se on pahaksi. Lukekaa OL 89:18–21 ja keskustelkaa siunauksista, joita me saamme, kun me noudatamme profeetan neuvoa elää viisauden sanan mukaan.

Kuva
lapsia katsomassa kuvia

Lapset voivat oppia osallistumalla hauskoihin toimintoihin ja liikkumalla säilyttäen silti kunnioittavan ilmapiirin.

Vinkkejä musiikinohjaajalle

Yksi tämän kuukauden laulu voisi olla ”Kiitos, Luojamme, profeetasta” (MAP-lauluja, 10). Seuraavia ideoita voi käyttää minkä tahansa laulun opettamiseen. Vaikka tässä esimerkissä käytetään sanaliuskoja, nuorempien lasten opettamisessa voidaan käyttää lauluun liittyviä kuvia.

Kirjoita jokainen säe laulusta eri väriselle sanaliuskalle (tai kirjoita jokainen säe eri värillä). Jaa jokainen säe kahteen osaan. Käytä mitä tahansa seuraavista menetelmistä laulun opettamiseen:

  1. Sijoita sanaliuskat sattumanvaraisesti eri puolille huonetta. Anna muutaman lapsen järjestää säkeet oikeaan järjestykseen, kun sinä ja muut lapset laulatte laulun yhä uudelleen. Laulakaa jokainen säe ja keskustelkaa siitä ja laulakaa sitten koko laulu.

  2. Aloittakaa niin, että sanaliuskat ovat oikeassa järjestyksessä taululla. Laula laulu lasten kanssa. Pyydä yhtä lasta ottamaan pois yksi sanaliuska, ja laulakaa laulu uudelleen. Jatkakaa, kunnes kaikki sanaliuskat on otettu taululta.

  3. Kiinnitä taululle ensimmäinen osa kustakin säkeestä oikeaan järjestykseen ja toiset osat säkeistä sattumanvaraiseen järjestykseen. Laulakaa säkeen ensimmäinen osa, ja pyydä lapsia löytämään säkeen toinen osa ja selitä, mitä kukin säe tarkoittaa.

  4. Jaa lapset kahteen ryhmään. Pyydä ensimmäistä ryhmää laulamaan kunkin säkeen ensimmäinen osa ja toista ryhmää laulamaan toinen osa. Vaihda sitten ryhmien osia ja toimikaa samalla tavoin.

Kuva
sanaliuskoja

Sanaliuskat voi tulostaa osoitteessa sharingtime.lds.org.