Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Mars: Jesus Kristus är vår Frälsare.


Mars

Jesus Kristus är vår Frälsare.

”Hör dessa ord. Se, jag är Jesus Kristus, världens Frälsare” (L&F 43:34).

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka sätt att (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem att tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jesus Kristus undervisade om evangeliet och var ett exempel för oss.

Förklara läran (sjunga en sång): Sjung tillsammans ”Gör så som jag gör” (Sjung med mig, s. D-22) flera gånger och låt olika barn välja vilken rörelse ni ska göra. Förklara att när vi gör som någon annan följer vi hans eller hennes exempel. Fråga vem som var det fullkomliga exemplet som vi kan följa (Jesus Kristus). Be barnen säga tillsammans: ”Jesus Kristus var ett exempel för oss.”

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen): Sätt upp bilder av följande händelser på tavlan: Kristus döps, Kristus tillsammans med barn, Kristus ber och Kristus undervisar. Läs ett av följande skriftställen tillsammans och be barnen förklara vad Kristus lär oss i det skriftstället. Mark. 16:15; Joh. 13:34–35; 3 Nephi 11:37; 3 Nephi 18:19. Peka långsamt på varje bild och be barnen att ställa sig upp när du pekar på den som bäst visar hur Kristus gör det som han undervisade om i skriftstället ni läste. Fortsätt med de andra skriftställena.

Bild
lärare pekar på bilder

Barnen är ofta mer vördnadsfulla när de får delta i undervisningen. När barnen får stå och sitta vördnadsfullt under den här aktiviteten bevarar de uppmärksamheten lättare.

Hjälp barnen tillämpa läran (rita en bild): Ge varje barn ett pappersark och be dem att rita en bild av sig själva där de följer Kristi exempel. Till exempel kan ett barn rita när han själv döps, undervisar en vän om evangeliet eller hjälper någon. Låt några av barnen visa sina teckningar för de andra barnen och uppmuntra dem att visa teckningarna för sina familjer.

Vecka 2: Tack vare Kristi försoning kan jag omvända mig och bo hos Gud igen.

Förklara läran (fylla i luckorna): Skriv på tavlan innan Primär börjar: ”Tack vare Kristi _______________ kan jag ____________________ och bo hos ______________ igen.” Skriv orden försoning, omvända mig och Gud på separata ordremsor och tejpa fast dem under tre av stolarna i rummet. Be barnen att hitta ordremsorna och sätta dem på rätt plats på tavlan. Läs meningen tillsammans.

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen och besvara frågor): Sätt upp bilder på Kristus i Getsemane och korsfästelsen på tavlan. Täck över bilderna med många små papperslappar. Skriv på varje lapp en fråga om händelsen på bilden och ett skriftställe från Matteus 26–27 eller Lukas 22–23 där man kan hitta svaret. (Till exempel: Vad heter platsen ditt Jesus gick för att be? Matt. 26:36.) Dela in barnen i grupper och be varje grupp att slå upp ett av skriftställena och hitta svaret på frågan. Låt grupperna delge svaren på sina frågor och ta bort motsvarande lappar för att avtäcka bilderna.

Bild
barn läser skrifterna

För att anpassa skriftläsningsaktiviteter för yngre barn kan du be dem att lyssna när du läser och sedan stå upp när de hör ett visst ord eller en viss fras.

Hjälp barnen förstå läran (se en åskådningsundervisning): Samtala med barnen om vad orden försoning och omvändelse betyder och förklara hur Försoningen kan välsigna oss (se Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 55–60, 109–115). Visa barnen ett paket. Be barnen att försöka ge paketet till ett annat barn och be det andra barnet att vägra ta emot det. Förklara att när vi inte tar emot en gåva som ges till oss, kan vi inte få välsignelserna som följer med gåvan. Be barnen lyssna efter vad de måste göra för att ta emot försoningens gåva medan ni tillsammans läser Läran och förbunden 19:16.

Vecka 3: Tack vare att Jesus Kristus uppstått kan jag också göra det.

Förklara läran (lyssna på en berättelse): Använd illustrationen på sidan 123 i barntillsynens lektionsbok (se anvisningar på sidan 121) för att berätta historien om uppståndelsen (se Joh 19:41–42; 20:1, 11–18). Förklara att när Jesus Kristus uppstod återförenades hans kropp och ande. Det gjorde det möjligt för alla att uppstå. Be barnen säga: ”Tack vare att Jesus Kristus uppstått kan jag också göra det.”

Hjälp barnen förstå läran (samtala om känslor): Skriv på tavlan en lista med ord som beskriver hur lärjungarna kan ha känt sig den dagen då Jesus dog (såsom sorg, bedrövelse, ledsamhet och förtvivlan). Be barnen föreslå motsatser till de orden (såsom glädje, lycka, hopp och tro och skriv dem på tavlan. Förklara att det var de här känslorna som lärjungarna kände när Jesus uppstod. Samtala om vilka välsignelser vi får av att veta att vi kommer att uppstå (se Jes 25:8; Alma 22:14).

Hjälp barnen tillämpa läran (delge sina känslor): Skriv på tavlan: ”Jag är tacksam för att Jesus uppstod därför att …” Be en församlingsmedlem som har mist en närstående att komma till Primär och kortfattat berätta varför han eller hon är tacksam för uppståndelsen. Fråga barnen om de känner någon som har dött och be dem blunda och tänka på den personen. Låt några av barnen stå upp och avsluta meningen på tavlan och berätta vad uppståndelsen betyder för dem.

Vecka 4: Jesus Kristus är vår Frälsare.

Förklara läran (samtala om ordet ”Frälsare”): Visa några saker eller bilder som representerar personer som kan rädda våra liv (till exempel en läkare, en polisman eller en badvakt) och prata om hur de kan rädda oss. Visa en bild av Jesus och förklara att han är den enda som har makten att rädda eller frälsa oss från dödens och syndens eviga konsekvenser. Skriv på tavlan: ”Jesus Kristus är vår Frälsare.” Läs det tillsammans med barnen och betona ordet ”Frälsare”.

Hjälp barnen förstå och tillämpa läran (lyssna på berättelser ur skrifterna): Återge några berättelser ur skrifterna om personer som frälstes från synden av Frälsaren (till exempel Alma den yngre [se Alma 36:6–24], Enos [se Enos 1:1–8, Zeezrom [se Alma 15:3–12], Lamonis far [se Alma 22:1–26] eller mannen som fördes till Jesus [se Luk 5:17–26]). Förklara att genom Jesu Kristi försoning kan vi alla bli frälsta från synden. Vittna om att Jesus Kristus är vår Frälsare och inbjud några av barnen att bära sitt vittnesbörd om honom.