Liahona
Hjälpa ungdomar förbereda sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse
Februari 2024


”Hjälpa ungdomar förbereda sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse”, Liahona, feb. 2024.

Hjälpa ungdomar förbereda sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse

Patriarkaliska välsignelser kan hjälpa ungdomar förstå sin eviga identitet och hålla sig kvar på förbundsstigen.

Bild
en patriark ger en ung kvinna en välsignelse

Två medlemmar i de sjuttios kvorum – äldste Randall K. Bennett och äldste Kazuhiko Yamashita – kände sig inspirerade att tala om patriarkaliska välsignelser under generalkonferensen i april 2023. Äldste Bennett fick en patriarkalisk välsignelse när han var 12 år och sa att den var ”oerhört viktig” för honom när han var ung. Den hjälpte honom förstå sin eviga identitet och veta att han var ”älskad av min himmelske Fader och min Frälsare och att de var personligt engagerade i mitt liv”.

När han studerade den hjälpte det honom att känna den Helige Anden och inspirerade honom att studera skrifterna, be dagligen och följa profeternas lärdomar. ”Det var livsviktigt för mig att få min patriarkaliska välsignelse medan jag var ung och mitt vittnesbörd fortfarande spirade.”1

Äldste Yamashita fick sin patriarkaliska välsignelse vid 19 års ålder, två år efter att han hade döpts. Äldste Yamashita sa att patriarkaliska välsignelser uppenbarar vår släktlinje i Israels hus och påminner oss om att ”vi [är] förbundets barn. Vi får Abrahams förbunds välsignelser när vi lyder evangeliets lagar och förrättningar.” Han sa också att när ungdomar förbereder sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse får de hjälp att öka sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus.2

Eftersom patriarkaliska välsignelser kan vara en sådan styrka för yngre medlemmar i kyrkan kan föräldrar och ledare samtala om några av de här frågorna med ungdomarna när de förbereder sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse.

Frågor och svar

Vad är en patriarkalisk välsignelse?

En patriarkalisk välsignelse är en särskild välsignelse som ges till en värdig medlem i kyrkan av en ordinerad patriark. Den innehåller råd från vår himmelske Fader som vägleder personen genom hela livet. Den låter medlemmen veta vilken av Israels stammar han eller hon tillhör. ”Din stam har inte nödvändigtvis något att göra med ras eller nationalitet. I stället har den att göra med ett antal andliga ansvar och utlovade välsignelser.”3 Den påminner medlemmen om, som Frälsaren sa, att ”ni är förbundets barn” (3 Nephi 20:26).

”En patriarkalisk välsignelse av en ordinerad patriark kan ge oss en stjärna att följa, som är en personlig uppenbarelse från Gud till var och en. Om vi följer denna stjärna är det mindre risk att vi snubblar och går vilse …

En patriarkalisk välsignelse antyder vad [Gud] förväntar sig av oss och vilka möjligheter vi har.”4

Behöver medlemmarna ha en viss ålder för att få en patriarkalisk välsignelse?

Den som tar emot välsignelsen ska vara ”tillräckligt mogen för att förstå välsignelsens innebörd och dess heliga natur. Helst ska medlemmen vara ung nog så att många viktiga beslut i livet fortfarande ligger framför honom eller henne.”5

Det finns inget minimiålderskrav förutom att man ser till att ungdomarna förstår välsignelsens heliga natur, och nya medlemmar ”ska förstå evangeliets grundläggande lära”.6 Att få en välsignelse i relativt unga år kan hjälpa dem fatta viktiga beslut i livet när de är tonåringar och unga vuxna.

Vilka råd ges i den patriarkaliska välsignelsen?

”[En patriarkalisk välsignelse] är en helig riktlinje med råd, löften och information från Herren. Man bör emellertid inte vänta sig att välsignelsen i detalj berättar allt som kommer att hända en eller besvarar alla frågor.”7

Den kanske tar upp några men inte alla viktiga aspekter av medlemmens liv. Om den inte nämner något (som äktenskap eller en heltidsmission, till exempel), betyder det förstås inte att personen inte kan göra det.

Men en patriarkalisk välsignelse är specifik vägledning för personen direkt från vår himmelske Fader. President Thomas S. Monson (1927–2018) sa att en patriarkalisk välsignelse ”innehåller … kapitel ur de eviga möjligheternas bok” och att den är ”en personlig Liahona som märker ut din kurs och leder dig på vägen”.8

Uppfylls alla välsignelser i den patriarkaliska välsignelsen i det här livet?

President James E. Faust (1920–2007) lovade: ”Vår patriarkaliska välsignelse blir ett ankare för själen, och om vi är värdiga kan varken döden eller djävulen beröva oss den uttalade välsignelsen. Det är välsignelser som vi kan njuta av nu och för evigt.”9

Mottagandet av de utlovade välsignelserna beror på våra ansträngningar och vår rättfärdighet. Om vi strävar efter att välja det rätta blir alla de utlovade välsignelserna våra. Men en del välsignelser kan komma i evigheterna.

Hur får ungdomar en patriarkalisk välsignelse?

De bestämmer först tid för att träffa biskopen eller grenspresidenten. Han håller en intervju och ger en rekommendation för patriarkalisk välsignelse. Sedan bokar de en tid med patriarken. Nära familjemedlemmar kan närvara vid välsignelsen.

En tid efter välsignelsen får mottagaren en kopia av välsignelsen. Den finns också på JesuKristiKyrka.org under ”Verktyg”.

För dem som är i speciella situationer, till exempel tjänar i det militära eller som missionär, ger Allmän handbok fler detaljer om hur man får en välsignelse.10

Kan föräldrar återge delar av sin patriarkaliska välsignelse för sina barn?

I Allmän handbok står det: ”Kyrkans medlemmar … ska inte låta andra än närstående få ta del av dem. Patriarkaliska välsignelser ska inte läsas upp vid kyrkans möten eller andra offentliga sammankomster.”11

Föräldrar och far- och morföräldrar kan hjälpa sina barn och barnbarn att förbereda sig för att ta emot en patriarkalisk välsignelse genom att berätta hur deras egna patriarkaliska välsignelser har inspirerat och väglett dem.

Bild
ung man läser sin patriarkaliska välsignelse

Välsignelserna av en patriarkalisk välsignelse

En patriarkalisk välsignelse kan vara en underbar resurs i våra ungdomars liv. Den kan hjälpa dem att navigera livets utmaningar. Under svåra tider kan den ge dem hopp och hjälpa dem finna styrka i Frälsaren. Och den kan hjälpa dem under hela livet att förstå sanningen om vilka de är och vilka de kan bli.

Äldste Bennett sa: ”Genom att ofta studera min patriarkaliska välsignelse ökade min önskan att motstå frestelse. Detta hjälpte mig att få viljan och modet att omvända mig, och omvändelse blev alltmer en glädjefylld process.”12

President Monson gav följande råd: ”Din välsignelse ska inte vikas ihop snyggt och stoppas undan. Den ska inte ramas in och hängas upp eller publiceras. Den ska snarare läsas. Den ska älskas. Den ska efterföljas.”13

När dina barn börjar fundera på att ta emot sin patriarkaliska välsignelse, hjälp dem då förstå välsignelsens heliga natur och syfte. Uppmuntra dem att under bön bestämma när de ska ta emot en. Underskatta inte deras förmåga att lära och växa av sin patriarkaliska välsignelse även i unga år, särskilt med din hjälp.