2022
Min bestefars drøm
Oktober 2022


“Min bestefars drøm”, Liahona, okt. 2022.

Kom, følg med meg

Daniel 1–6

Min bestefars drøm

Det bestefar så, hjalp ham å forstå evangeliets kraft og sannhet.

Bilde
mann som slår høy

Illustrasjoner: Sija Hong

Da Moroni viste seg for profeten Joseph Smith, siterte han viktige skriftsteder og læresetninger fra Malaki og Jesaja. Interessant nok siterte han også følgende profeti fra Joel kapittel 3:

“Og deretter skal det skje at jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres gamle menn skal ha drømmer, og deres unge menn skal se syner” (Joel 3:1; se også Joseph Smith – Historie 1:41).

Drømmer er én måte Herren åpenbarer sannhet til sine barn på. De kan være en del av en guddommelig prosess han bruker for å styrke åndelig forståelse.

I Job leser vi:

“Men én gang taler Gud, ja to ganger hvis mennesket ikke akter på det.

I drømmer, i syner om natten, når dyp søvn faller på menneskene, når de slumrer på sitt leie,

da åpner han deres ører og trykker sitt segl på advarselen til dem” (Job 33:14–16).

En familiearv

I en slik drøm ble min bestefars ører åpnet og instruksjoner ble gitt, eller at Herren “trykket sitt segl på advarselen til ham”, noe som ville forandre vår familie for evigheten.

Brígido Becerra vokste opp i Puebla i Mexico. Dessverre vokste han opp uten en far, og da han var 11 år gammel, døde Brígidos mor i armene hans. Han ble overlatt til seg selv for å leve så godt han kunne. Den gangen var det ingen sosiale programmer eller muligheter til å hjelpe en foreldreløs gutt som Brígido. Uten veiledning eller noen til å ta vare på ham, ble Brígido avhengig av alkohol. Denne avhengigheten hadde negativ påvirkning på nesten alle aspekter av livet hans.

På ett tidspunkt ble avhengigheten hans så alvorlig at han følte at han ville miste sin hustru og sine barn. I fortvilelse bestemte han seg for å be. Han hadde ikke blitt oppdratt med noen religion, og holdt derfor en bønn på sin egen måte. Han tryglet om hjelp til å overvinne sin avhengighet, og søkte oppriktig å finne en vei ut av sine problemer.

Et svar på bønn

Noen dager etter at han hadde uttalt denne oppriktige bønnen, kom søstermisjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige på besøk hjem til ham. De hadde møtt hans hustru Julia og fortalt barna om Primær i den lokale menigheten. De søkte nå Brígidos tillatelse til at barna kunne delta.

Søstrene begynte å undervise Brígido og hans familie om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Den gangen underviste misjonærer ved hjelp av flanelltavler for å vise bilder mens de underviste. I løpet av denne leksjonen viste de et bilde av profeten Joseph Smith. Brígido gjenkjente straks mannen på bildet. Han fortalte søstermisjonærene at han kjente denne mannen. De undret seg over det Brígido sa. Han var fra Mexico, og Joseph Smith hadde bodd og døde i USA mange år før Brígido ble født. Brígido kunne ikke kjenne Joseph Smith.

Bilde
mann i en stor slanges grep

Drømmen

Bestefar delte så drømmen sin med misjonærene. Han fortalte dem at han drømte at han arbeidet på den lille gården sin og skar alfalfa med ljåen og samlet annen mat til hønene og grisene sine. Mens han var opptatt med arbeidet, angrep en stor slange ham. Bestefar kjempet mot slangen så godt han kunne, men den svøpte seg rundt ham, åpnet munnen og var nær ved å svelge ham hel.

I dette øyeblikket hogg en mann kledd i hvitt og med sverd i hånden, av slangens hode. Da slangen falt død for Brígidos føtter, så han opp for å se hvem som hadde reddet livet hans. Han gjenkjente ikke mannen, men la merke til at han var kledd i hvitt. Så forklarte han at mannen på bildet søstrene delte, var mannen i drømmen. Brígido hadde umiddelbart forstått at dette var mannen i drømmen hans, mannen som reddet ham. Nå visste han at mannens navn var Joseph Smith.

Denne drømmen var en levende læringsopplevelse for bestefar. Han følte at det var et direkte svar på hans bønner. Han sa at han følte at slangen var et symbol på hans avhengighet av alkohol. Og han forsto, gjennom profeten Joseph Smiths mektige læresetninger, og læren i Jesu Kristi gjengitte evangelium, at han ville være i stand til å overvinne sin avhengighet. Han visste at han ville finne lindring og motta alle velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning.

Bilde
ektemann og hustru

Eldste Becerras bestefar, Brígido Becerra og hans hustru, ble fotografert på sitt eneste besøk til USA.

Fotografi gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatteren

En velsignelse for generasjoner

Kort tid etter å ha delt denne opplevelsen med søstermisjonærene, ble min bestefar Brígido Becerra døpt som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Han elsket Kristi evangelium. Han hadde spesiell kjærlighet til Mormons bok og alle profetene, spesielt Joseph Smith.

Min bestefars drøm førte ham til Kristi sanne evangelium og reddet ham ikke bare fra et liv med avhengighet og sorg, men den velsignet også generasjoner av trofaste medlemmer av Kirken. Da bestefar døde i en alder av 98 år, etterlot han seg ca. 120 etterkommere – barn, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn. Hver og en har blitt påvirket av hans drøm og av hans arv av vitnesbyrd og trofasthet mot Kirken og til Frelseren Jesus Kristus.

I likhet med Daniel i Det gamle testamente, forsto bestefar at “det er en Gud i himmelen som åpenbarer hemmeligheter” (Daniel 2:28).

Hvorfor får vi drømmer?

Noen spør kanskje hvorfor noen av oss noen ganger har drømmer som har en åndelig hensikt. På generalkonferansen fortalte eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum om en opplevelse som hadde med drømmer å gjøre. Han talte om en inspirert prestedømsleder som ble tilskyndet til å lære navnene på alle ungdommene i staven sin. Kort tid etter at lederen hadde lært alle navnene deres, åpenbarte Herren sannhet gjennom en drøm.

“En natt hadde prestedømslederen en drøm om en av de unge mennene som han bare kjente fra et bilde”, sa eldste Bednar. “I drømmen så han den unge mannen kledd i hvit skjorte og med misjonærnavneskilt. Sammen med en ledsager som satt ved siden av, underviste den unge mannen en familie. Den unge mannen holdt Mormons bok i hånden, og det så ut som han vitnet om at boken var sann. Så våknet prestedømslederen.

Under en prestedømssamling senere gikk lederen bort til den unge mannen han hadde sett i drømmen, og ba om å få snakke med ham noen minutter. Etter en kort innledning kalte lederen den unge mannen ved navn og sa: ‘Jeg pleier ikke drømme. Jeg har aldri hatt en drøm om et enkelt medlem i denne staven, unntatt deg. Jeg skal fortelle deg om drømmen, og så vil jeg gjerne at du skal hjelpe meg å forklare hva den betyr.’

Prestedømslederen fortalte drømmen og spurte den unge mannen hva den kunne bety. Sterkt beveget svarte den unge mannen ganske enkelt: ‘Det betyr at Gud vet hvem jeg er.’”1

Kanskje det var derfor bestefar fikk sitt vitnesbyrd i en drøm. Det var en forsikring om at Gud visste hvem han var og arven han kunne etterlate seg. Drømmen hans var et vitne om sannheten av Jesu Kristi evangelium, og den ville ha stor innvirkning på mange av hans etterkommere for evigheten.

Herren åpenbarer sine hemmeligheter til oss. Mediet vi mottar personlig åpenbaring gjennom varierer, fordi vi alle er forskjellige og fordi han er en en-til-en Gud. Enten det være seg et syn, en tanke, en røst i vårt sinn, en følelse eller en drøm, taler han virkelig til deg og til meg.

Note

  1. David A. Bednar, “Herrens milde barmhjertighet”, Liahona, mai 2005, 100; uthevelse tilføyd.