2021
Uskoin siihen, että Jumala ohjaisi profeettaansa
Lokakuu 2021


Julkaistaan vain sähköisenä: Henkilökuvia uskosta

Uskoin siihen, että Jumala ohjaisi profeettaansa

Mieleeni juolahti, että koska olimme käyttäneet nimityksiä ”mormonit” ja ”MAP”, ihmiset eivät tunnistaneet kirkon koko nimeä.

Kuva
nuori lähetyssaarnaajasisar seisomassa ulkona

Valokuva kirjoittajan luvalla

Kun toverini ja minä kävimme erään äskettäin kastetun jäsenen luona, hänen ystävänsä, joka on pastori, tuli käymään. ”Voi, MAP-lähetyssaarnaajia!” hän sanoi. Olimme iloisia siitä, että hän tunnisti meidät, ja saatoimme nähdä hänen olevan kiinnostunut. Kun toivotimme hänet tervetulleeksi, tunsin tarvetta esitellä itsemme asianmukaisesti.

”Me olemme lähetyssaarnaajia Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta”, me kerroimme hänelle.

”Niin”, hän vastasi. ”Mormoneja, tai MAP-kirkosta.”

Se ei minusta kuulostanut hyvältä. Kerroin hänelle, että ihmiset kutsuvat meitä mormoneiksi Mormonin kirjan vuoksi.

”Ei”, hän sanoi. ”Teidän omat jäsenennekin kutsuvat itseään sillä nimellä.”

Yritimme parhaamme mukaan auttaa häntä ymmärtämään kirkon tosi nimeä, ja todistimme kirkon totuudesta. Pyysimme myös uutta käännynnäistä lausumaan todistuksensa.

Tuo tapaus muistutti minua siitä, kuinka tärkeä on käyttää kirkon koko nimeä. Asiaa tarkemmin tajuamatta olin jättänyt Vapahtajan nimen kokonaan pois lyhentäessäni hänen kirkkonsa nimen. Nyt aloin ymmärtää paremmin joitakin monta kertaa lukemiani pyhien kirjoitusten kohtia. Kolmannen Nefin kirjan jakeet auttoivat minua ymmärtämään, miten välttämätöntä on olla muuttamatta Herran kirkon nimeä, jos todella haluan ottaa päälleni Hänen nimensä:

”[Ettekö te] ole lukeneet kirjoituksia, jotka sanovat, että teidän täytyy ottaa päällenne Kristuksen nimi, joka on minun nimeni? Sillä tällä nimellä teitä kutsutaan viimeisenä päivänä. – –

Sen tähden kaikki, mitä teette, tehkää minun nimessäni; sen tähden kutsukaa kirkkoa minun nimelläni, ja huutakaa avuksi Isää minun nimessäni, niin että hän siunaa kirkkoa minun tähteni.” (3. Nefi 27:5, 7.)

Myöhemmin yrittäessäni saada kyytiä kappelille käytin kirkon koko nimeä neuvoessani kuljettajaa ajamaan sinne, minne olimme menossa. Varoin jättämästä Jeesuksen Kristuksen nimeä pois.

Yllätyin, kun kuljettaja kertoi, ettei tuntenut sellaista paikkaa. Kun toverini kysyi mieheltä, oliko hän koskaan kuullut MAP-kirkosta, hän vastasi: ”Kyllä.”

Koska olimme käyttäneet nimityksiä ”mormonit” ja ”MAP”, ihmiset eivät tunnistaneet kirkon koko nimeä. Päätin rukoilla, että me kirkon jäsenet ymmärtäisimme virheemme. Tätä ajatellessani muistin profeetan. Ymmärsin, että vain profeetta voi puhua Herran puolesta koko maailmalle, joten jos muutoksen oli tarkoitus tapahtua, sen pitäisi tulla hänen kauttaan.

Ajattelin itsekseni: ”Kuinka se voisi olla mahdollista?” Jopa kirkon verkkosivustossa käytettiin lyhennettä ’lds.org’. Kuinka se muutettaisiin?”

Rukouksissamme me pyysimme vilpittömästi taivaallista Isää innoittamaan palvelijaansa profeettaa opastamaan meitä tässä tärkeässä asiassa. Minä uskoin, että Jumala todella ilmoittaa tahtonsa profeetalle.

Minut oli määrä vapauttaa Benin Cityn lähetyskentältä Nigeriassa syyskuussa 2018. Mutta vapauttamispäiväni siirrettiin lokakuuksi – samaksi lokakuuksi, jolloin presidentti Russell M. Nelson esitti tärkeän sanoman maailmanlaajuiselle kirkolle:

”Suurelle osalle maailmaa Herran kirkko näyttäytyy nykyisin ”mormonikirkon” valepuvussa. Mutta me Herran kirkon jäsenet tiedämme, kuka on sen johdossa, nimittäin Jeesus Kristus.

Muu maailma saattaa noudattaa tai olla noudattamatta meidän esimerkkiämme kutsua meitä oikealla nimellä. Mutta ei ole uskottavaa turhautua siitä, että suurin osa maailmaa kutsuu kirkkoa ja sen jäseniä väärillä nimillä, jos me teemme samoin.”1

Et voi kuvitellakaan, kuinka yllättynyt ja onnellinen olin! Presidentti Nelsonin sanoma oli hyvin selkeä, ja minusta tuntui, että rukouksiimme oli vastattu. Olin sanomattoman kiitollinen.

Tämä kokemus lisäsi todistustani siitä, että rukouksiin vastataan ja että taivaallinen Isä tosiaan innoittaa profeettojaan. Että tämä on Herran kirkko ja että Hän tietää, mitä tehdä Hänen kirkossaan. Jopa kirkon verkkosivusto, jota luulin olevan mahdotonta muuttaa, päivitettiin muotoon churchofjesuschrist.org.

Tiedän, että presidentti Nelson on Jumalan kutsuma. Tiedän myös, ettei profeetta Joseph Smith nimennyt kirkkoa, joka palautettiin hänen avullaan. Eikä Mormon. Vapahtaja itse sanoi: ”Sillä näin kirkkoani on kutsuttava viimeisinä aikoina, nimittäin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkoksi” (OL 115:4).

Viite

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Kirkon oikea nimi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 88, 89.