2021
Find åndelig støtte, efter I har sluttet jer til Kirken alene
August 2021


Unge voksne

Find åndelig støtte, efter I har sluttet jer til Kirken alene

Forfatteren bor i Virginia i USA.

Jeg havde aldrig før følt mig så distanceret fra mine forældre, men vor himmelske Fader sendte engle for at styrke mig.

Billede
men sitting on a handrail

For mig var det udfordrende og ensomt at slutte mig til Kirken, uden mine venners og families bekræftende vidnesbyrd.

At finde Kirken var et længe ventet svar på mine bønner om bedre at forstå min Frelser og leve mit liv, som han gjorde. Men jeg kom fra en gudfrygtig familie, der var aktivt involveret i en baptistkirke, og min beslutning om at blive sidste dages hellig blev misforstået og fjendtligt modtaget.

Mine forældre ønskede, hvad de troede var bedst for mig, og mente, at det ville ødelægge min tro at opgive den tro, som jeg var blevet opdraget med.

Tingene blev kun endnu sværere, da min far døde af kræft, lige før jeg blev døbt. Det var næsten uudholdeligt at håndtere tabet af min kærlige far, samtidig med at jeg skulle vælge mellem Guds vilje og min families vilje.

Jeg følte, at jeg blev presset til min grænse.

Vor himmelske Faders engle

Da Jesus Kristus led i Getsemane, sendte Gud en engel for at styrke ham (se Luk 22:43). Jeg tror, at den hjælpende engel blev sendt til Kristus som et udtryk for vor himmelske Faders aldrig svigtende kærlighed. På samme måde sendte han engle for at styrke mig.

Blandt disse engle var søster Neff og søster Smallcomb, de missionærer, der først underviste mig. De havde både vidnesbyrd og forstand til at vejlede mig gennem mine intense spørgsmål. Og jo mere af Kristi kærlighed jeg blev vidne til gennem dem, desto mere elskede jeg evangeliet.

Flere år efter min dåb talte jeg med søster Smallcomb og takkede hende for stadig at være villig til at besvare mine spørgsmål. Jeg fortalte hende også, at jeg håbede, at jeg ikke var til besvær.

»Marcus,« sagde hun og lo, »du kan sende mig spørgsmål om evangeliet resten af evigheden.«

Det var sådan en stor trøst at vide, at jeg havde nogle, jeg kunne henvende mig til for at få svar. På en måde var søster Neff og søster Smallcomb mine mentorer i evangeliet, for de vejledte mig på min omvendelsessti og hjalp mig med at forstå, hvad det vil sige at være medlem af Kirken.

Men de var ikke de eneste, der vejledte mig.

Jeg fandt andre mentorer

Jeg elskede at deltage i åndelige diskussioner med min familie. Men da jeg blev medlem af Kirken, blev disse samtaler – i det mindste i en periode – umulige at føre. Åndelige drøftelser med min familie gjorde, at jeg snarere følte mig drænet end styrket.

At efterleve evangeliet uden min familie var ikke en prøvelse, jeg kunne udholde på egen hånd. Heldigvis fik jeg hjælp fra min himmelske Fader og den trofaste biskop i min menighed for unge voksne.

Uanset hvad jeg drøftede med min biskop, voksede jeg altid åndeligt. Jeg følte den støtte og kærlighed, jeg havde brug for.

Måske bliver jeres åndelige behov ikke opfyldt gennem en biskop. Men en underviser til institut, en missionspræsident, et seniormissionærpar, en omsorgsbror eller -søster, en ven og mange andre kan være der for at støtte jer.

Hvordan søger vi disse mentorer i vores liv? En af de vigtigste ting er at gøre sit bedste for at fortsætte med at efterleve evangeliet. Og I kan stole på, at vor fuldkomne himmelske Fader kan (og vil) vejlede mange kristuslignende mennesker til at hjælpe jer.

I kan også finde en mentor ved at sætte jer i gode situationer. At udføre en tjenesteopgave, gøre en kaldelse vigtig, byde missionærerne på mad og deltage i deres lektioner, gå til institut og bære jeres vidnesbyrd er alle veje til at udvikle gode relationer.

Stol på vor himmelske Fader

Under hele min rejse fortsatte min himmelske Fader med at sende engle til mig for at trøste og styrke mig, når jeg følte mig alene.

Jeg indså, at jeg aldrig virkelig var i en situation, hvor jeg ikke havde støtte. Vor himmelske Fader førte mig altid til nogen, der kunne hjælpe, især når tingene var anspændte derhjemme. Alt, jeg skulle gøre, var at bevare min tro på ham og være åndeligt opmærksom på hans vejledning og velsignelser. Jeg bevidner højtideligt, at Frelserens ord er sande:

»Men søg I først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt dette gives jer i tilgift« (Matt 6:33).

Jeg opmuntrer jer kærligt til at holde jer engageret i evangeliet, mens I beder til vor himmelske Fader om at føre jer til gode relationer og mentorer, der vil hjælpe jer med at blive på pagtsstien og vende tilbage til ham.