2020
Tiendens udefinerbare velsignelser
Desember 2020


Bare digitalt

Tiendens udefinerbare velsignelser

Velsignelsene jeg mottar ved å betale tiende, er ikke som manna som faller fra himmelen, men jeg er like sikker på at velsignelser kommer.

Jeg føler at når jeg hører vitnesbyrd om å betale tiende, innbefatter de alltid mirakuløse, epokegjørende opplevelser.

Jeg er takknemlig for disse vitnesbyrdene, men jeg har aldri hatt en slik opplevelse.

Jeg har heller aldri opplevd at Ånden har “dyttet til meg” – det har alltid vært mer udefinerbart.

Jeg har alltid betalt tiende. Jeg har egentlig aldri vurdert å ikke betale den, opprinnelig fordi mor og far forventet det, og da jeg gikk på universitetet, var det fordi jeg følte meg inspirert til det. Og da jeg giftet meg og begynte å få barn, fortsatte jeg fordi jeg hadde tro på Jesus Kristus og et sikkert vitnesbyrd om velsignelsene som kan komme av å betale full tiende.

Når jeg betaler tiende, ordner ting seg. Vi har alltid nok mat. Ting ender opp med å bli litt billigere enn jeg trodde de ville være, eller jeg kan finne salg eller kuponger. Riktignok må jeg arbeide for det – det krever innsats og tro. Vi sparer, vi er sparsommelige, og vi budsjetterer. Men når alt kommer til alt, vet jeg alltid at det vil gå bra fordi jeg har betalt tiende og gjort så godt jeg kunne, og lagt resten i Guds hender.

Da jeg tenkte tilbake på mine erfaringer og hvorfor jeg har et så sterkt vitnesbyrd om tiende, kom jeg på noe interessant. For meg er iallfall ikke velsignelsene ved å betale tiende som mannaen fra himmelen. Jeg får ikke tilfeldige sjekker i posten eller tilfeldige måltider fra noen som ble inspirert til å gi meg noe. Det er mer som da Jesus mettet de 5000 (se Matteus 14:14–21). En ung mann ga bort all maten han hadde. Frelseren takket Gud og mettet så alle med bare fem brød og to fisker. Og mirakuløst nok ble alle mette, og det var mat til overs.

Det har vært noen uker da jeg ikke har vært sikker på hva jeg skulle spise, fordi jeg trengte mat til familien. Men på et eller annet vis blir det alltid nok. Maten dukker ikke bare opp. Men jeg er tilfreds med en mindre porsjon, og det er mannen min også. Jeg får ikke ekstra penger, men jeg klarer å få det vi har, til å rekke lenger.

Det er utrolig hvordan vår himmelske Fader arbeider med oss og med det vi trenger. Alle er forskjellige. Alle har forskjellige behov. Derfor er våre velsignelser forskjellige. Det er fantastisk hvor bevisst han er på våre behov, både fysiske og åndelige. Jeg har blitt velsignet ved å betale tiende. Jeg vil at du skal vite det.