2020
Covid-19: Budskap til veiledning, helbredelse og håp
mai 2020


Covid-19: Budskap til veiledning, helbredelse og håp

Medlemmene vitner om å ha sett Herrens hånd selv i denne tiden med forandringer, engstelse og savn.

Han var med meg den gangen, Han er med meg nå

Mens jeg satt hjemme og prøvde å roe min engstelse for det som foregikk i verden, åpnet jeg dagboken tilfeldig og havnet på følgende: “Det er så mye frykt som følger med å stå opp hver dag i denne verden, men med tro på evangeliets læresetninger kan vi sette den ene foten foran den andre … Tro overvinner alltid frykt.”

Jeg visste at jeg nettopp hadde mottatt mektig personlig åpenbaring, og at vår himmelske Fader ga meg den ved hjelp av mine egne dagbokoppføringer fra flere år tidligere. Jeg ble velsignet med et øyeblikks fred og kunnskapen om at vår himmelske Fader var med meg den gangen, og han er her hos meg nå.

Danette Gray, Utah i USA

Den hellige ånd kan virke på Internett

Jeg følte meg inspirert til å begynne å holde Seminar-klasser ved hjelp av gruppevideosamtaler. To dager før byen vår ble satt i karantene, hadde klassen sin første Internett-leksjon.

Noen av foreldrene sluttet seg også til klassen, også de som ikke er medlemmer. Jeg holdt tilbake tårene da vi studerte Mosiah kapittel 2 sammen. Vi følte alle Ånden da vi lærte at å tjene andre også er å tjene Gud. Jeg lærte mye om å motta og gjenkjenne personlig åpenbaring. Den hellige ånd vil tilkjennegi evangeliets sannhet i mange leveringsformater. Til tross for det som skjer i verden, kan ingenting hindre vår himmelske Faders arbeid for sine barns frelse i å gå videre.

Marites Pineda, Mindanao på Filippinene

Vi har ikke gått glipp av en eneste dag med Seminar

Selv med alt som har skjedd med koronaviruset, er jeg glad for å kunne si at vi ikke har gått glipp av en eneste dag med Seminar! Å undervise klassene mine gjennom videosamtaler byr på noen utfordringer, men jeg elsker å se foreldre og yngre søsken lytte til samtalene våre. Jeg elsker at det gir våre familier en følelse av regelmessighet og rutine, og jeg elsker ikke minst at vi kan fortsette å bære vitnesbyrd for hverandre om Jesus Kristus og hans kjærlighet til oss.

Mandi Crandell, Yigo på Guam

Tjeneste for dem på begge sider av sløret

Jeg virket som seniorsøstermisjonær i Missouri Independence misjon da Kirkens møter ble avlyst og vi begynte å isolere oss i leilighetene våre. Vi brukte telefonene og datamaskinene våre til å holde kontakt med medlemmene og strekke oss ut til dem vi arbeidet med, som ikke gikk regelmessig i kirken.

For å holde meg opptatt bestemte jeg meg for å gjøre litt slektshistorie, selv om det en god stund har vært vanskelig for meg å finne nye navn. Da jeg logget meg på FamilySearch, fant jeg et varsel om en opptegnelse som ventet på å bli tilknyttet. Denne ene opptegnelsen førte til at jeg fant rundt 70 personer i linjen min. Etter fem dager stoppet strømmen av navn opp. Senere den dagen fant vi ut at vi alle skulle bli avløst for å dra hjem. Det er så trist å dra, men jeg føler meg også velsignet ved at jeg kunne tjene familien på den andre siden av sløret i denne vanskelige tiden.

Kim Nielson, Oregon i USA

Vi kan gjøre vår del for å holde Herrens verk i bevegelse

Etter hvert som misjonærene i området vårt ble rådet til å holde seg i leilighetene sine, har vi prøvd å gjøre vår del og innby en venn til å lære om Kirken. Misjonærene deler leksjonene sine med vennen vår over telefon. Vi føler Åndens styrke i vårt hjem takket være teknologien vi har i dag. Det har vært fantastisk å se at Herrens arbeid fortsatt pågår, selv med alle utfordringene i verden.

Elaina Reich, Washington i USA

Frelseren hører vår sang

Jeg virker som tjenestemisjonær i PathwayConnect-programmet i Kiev Ukraina stav. Programmets ledere bestemte seg for å lære opp alle oss som leder personlige sammenkomster, slik at vi kunne gjennomføre dem virtuelt. Dagen etter kunngjorde myndighetene karantenetiltak i Kiev.

Jeg elsker anledningen til å samles til PathwayConnect. Og jeg elsker anledningen til å samles for å tilbe og synge sammen hjemme på søndager. Jeg er takknemlig for forsikringen om at når to eller tre samles i Hans navn, er Han der. Ingen vet hvor lenge vi vil være i karantene i Kiev, men vi vet at Frelseren vil høre vår sang.

Kateryna Serdyuk, Kiev i Ukraina

“Det er på tide å ta familien tilbake”

Da nyheten om covid-19 kom, følte jeg at den var dramatisk overdrevet. Etter hvert som dagene gikk, begynte jeg imidlertid å føle ubehag og til og med panikk med hensyn til verdens fremtid. 

En morgen fikk jeg ikke til å sovne igjen og satt og grunnet på hva alt dette skulle bety. Så kom freden. Ånden lærte meg at Herren hadde gitt meg en gave. “Det er på tide å ta familien din tilbake”, sa han.

Livet blir så travelt. Denne pandemien har gitt familien vår muligheten til å fokusere på det som betyr noe: Jesu Kristi evangelium. Jeg kan fortrenge noen av de skadelige innflytelsene i verden og fokusere på å lære barna mine å se hen til Kristus. Vår himmelske Fader er alltid oppmerksom på oss. Jeg føler det nå mer enn noensinne. 

Mary Ostler, Nebraska i USA

Herren har forberedt oss på dette

Da jeg først fikk høre at Kirkens møter var midlertidig avlyst, ble jeg litt fortvilet. Men nå kan jeg se hvordan Herren har forberedt oss til dette gjennom sine profeter. Hjemmesentrert studium av evangeliet kan hjelpe oss gjennom vanskelige tider. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt kan ta del i nadverden på søndager og få tilgang til profetenes ord. Det er betryggende å vite at inntil vi kan samles igjen, kan vi føle den samme Ånden.

Emma van As, Gauteng i Syd-Afrika

Vi har lært å tilbe

Da min mann og jeg deltok i nadverdens ordinans hjemme for første gang, følte jeg Ånden så sterkt at jeg hadde problemer med å synge salmen vi hadde valgt. På mine mer enn 70 år med deltagelse på våre gudstjenester kan jeg ikke huske at jeg har satt så stor pris på velsignelsene vi har mottatt ved vårt medlemskap og vår deltagelse i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Vi har lært hvordan vi skal tilbe og hvem vi tilber. Ja, vi savner omgangen med våre medhellige og vil med glede vende tilbake til “normalen” så snart som mulig, men jeg er takknemlig for det vi lærer i mellomtiden når vi følger profetens råd i vår “hjemmesentrerte, kirkestøttede” tilbedelse.

Susan Preator, Montana i USA

Vi finner fred og samhold

Hjemmeaften er noe min sønn og jeg ser frem til hver uke. Vi hadde ofte medlemmer, venner og misjonærer hjemme hos oss. Så forandret ting seg drastisk på grunn av pandemien. Nå har vi hjemmeaften med vennene våre på telefon. Hele denne tiden har vi vært i stand til å gjøre mange ting som har bragt oss nærmere hverandre.

Jeg er svært takknemlig for vår kjære profet, som oppfordret oss alle til å faste. Mange av oss var i stand til å føle kraften i harmoni og fred ved denne opplevelsen. I tider som denne kommer den freden vi trenger, fra Frelseren Jesus Kristus.

Roshene McKenzie, Kingston på Jamaica

Gud har kontroll

Jeg begynte min misjon for bare to og en halv måned siden. Jeg ble sendt til Hermosillo i Mexico. Hver dag fikk jeg anledning til å møte fantastiske mennesker som var forberedt til å motta det gjengitte evangelium. Jeg følte at jeg så vidt hadde begynt å oppfylle min hensikt da covid-19 avbrøt misjonen min.

Det gjorde vondt å forlate dem jeg er så glad i, men jeg har også følt stor fred og trygghet fordi jeg vet at Gud fortsatt har kontroll. Jeg er takknemlig for at vi har en profet og apostler som kan veilede oss i denne tiden. I likhet med mange misjonærer i verden er jeg sikker på at dette ikke vil være slutten på min misjon. Snart kan jeg igjen bidra til å fremme Herrens verk og fortsette å være et redskap i hans hender til å bringe flere sjeler til omvendelse.

Carolina Roman, Puerto Rico