2020
Find glæde i at udføre Herrens værk
April 2020


Kun digitalt: Unge Voksne

Find glæde i at udføre Herrens værk

Man har meget at se til som ung voksen. Der er så meget, vi bør gøre, læse videre, søge vores evige partner, vælge en karriere, stifte en familie. Og tillige med alle de gode ting er vi også blevet opfordret til »altid være fuldt beskæftiget med at udføre Herrens værk.«1

»Nu er tiden kommet for os alle, hvor vi mere klart må forstå vores del i arbejdet med at fremskynde arbejdet med frelse. Når vi gør arbejdet med medlemsmissionering … tempeltjeneste og slægtsforskning og undervisning i evangeliet til en naturlig del af vores liv, vil vi opleve stor glæde og blive velsignet med de åndelige gaver, vi har brug for, for at styrke Kirken.«2

Her er et lille udpluk af unge voksne, der finder glæde ved at gøre tid til Herrens værk.

Slægtshistorie: Begynd nu bare

»Genoprettelsen har gjort meget for mig personligt, for jeg er kommet til kundskab om, at familier kan være sammen for evigt,« siger Itumeleng Tlebere fra Maseru i Lesotho. »Jeg kan se mine bedsteforældre og andre forfædre, der er gået bort. Derfor elsker jeg slægtshistorie så højt. Fordi jeg er den første generation i Kirken, har jeg så meget arbejde at udføre for dem.«

Itumeleng ved af erfaring, at det kan være svært at finde optegnelser og information, men hun opfordrer andre unge voksne til at dykke ned i deres slægtshistorie: »Begynd nu bare at gøre det … Slægtshistorie har gjort mig taknemmelig for alt det, jeg har.« Det kan det også gøre for jer.

Omsorg: Vær Guds hænder

Lucy Fergeson fra Utah i USA fortæller, hvordan omsorg hjalp hende igennem sit livs værste uge – men på en helt uventet måde. Det var den sidste uge med eksamen på skolen, travlt på arbejdet og hendes kæreste havde lige slået op med hende. Og så som hun siger: »Jeg havde helt glemt det, men min omsorgsmakker og jeg havde planlagt at bage muffins til de søstre, vi drager omsorg for.«

Mens de bagte sammen, lyttede Lucy omsorgsmakker, hun viste medfølelse og kom med gode råd. »Det at bage og aflevere muffins var ikke noget, der var meget vigtigt eller ville gøre den store forskel,« siger Lucy eftertænksomt. »Men da min makker havde kørt mig hjem, indså jeg, at det var lige præcis, hvad jeg trængte til for at få det bedre, og nogle gange sender Gud andre mennesker til at være hans hænder. Det var rart for mig med hjælp fra min omsorgsmakker i stedet for de søstre, der havde mig at se til. Jeg er så taknemmelig for, at hun hjalp mig til at føle, at jeg ikke var alene, og jeg var elsket.«

Missionering: Lev for at være et eksempel

I behøver ikke at være fuldtidsmissionærer for at dele evangeliet. Vennela Vakapalli fra Andhra Pradesh i Indien forklarer: »Når jeg tager bussen, eller når jeg tager toget, åbner jeg Mormons Bog og begynder at læse i den. Og de fleste mennesker spørge mig om den.«

Ashlee Dillon fra Utah i USA siger: »Bare fordi jeg ikke har været på mission, betyder det ikke, at jeg ikke er missionær. I stedet for at efterlade min familie for at tjene Herren, tjener jeg Herren med min familie. Jeg tjener andre, og jeg lever for at være et eksempel på en Jesu Kristi discipel.«

Forældre: Undervis børnene i evangeliet

Ingrid de Bastian Ortiz fra Veracruz i Mexico, er 26 år og mor til tre. Hun siger: »Som unge forældre til små børn, er der overvældende dage med de endeløse gøremål og den opmærksomhed, som børn kræver. Men vi føler et stort ansvar for at undervise vores børn om evangeliet, så de ved, at de er Guds børn.

Det er min pligt som mor at hjælpe dem til selv at se, at vor himmelske Fader har en plan for lykke for dem.«

Selvom I måske ikke er forældre endnu, kan I stadig hjælpe med at undervise børn. »Det er så afgørende, at børn kender til disse principper og læresætninger,« siger Ingrid, »at vi helt sikkert som unge voksne eller gifte voksne kan bidrage i en kaldelse i Primary eller børnehaven.«

Alle vi unge voksne har travlt. Men hvordan jeres liv end ser ud, kan I finde enkle måder at gøre Herrens værk på indenfor alle livets områder – både store og små.

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Til vi ses igen«, Liahona, nov. 2013, s. 110.

  2. »Fremskynd arbejdet med frelse«, Liahona, okt. 2013, s. 33.