2020
4 sannheter jeg som kirkehistoriker har lært av å studere Joseph Smith
Februar 2020


Bare digitalt: Unge voksne og den vedvarende gjenopprettelsen

4 sannheter jeg som kirkehistoriker har lært av å studere Joseph Smith

Unge voksne trenger ikke være redd for Kirkens historie. Dere burde faktisk sette dere inn i den.

Da jeg var liten, likte jeg så godt å høre historiene som moren min fortalte meg om Joseph Smith og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges historie. Jeg vokste opp vest i Oregon i USA; et område omgitt av nøtteplantasjer og landbruk. Med gresshoppene som kvitret i bakgrunnen, samlet familien min seg på verandaen bak huset om sommeren og hørte moren min fortelle disse historiene.

Kanskje det også var fordi jeg var ung, men jeg ble spesielt fascinert av historiene fra profeten Joseph Smiths ungdom, slik som operasjonen på benet som han gjennomgikk for å fjerne en infeksjon da han bare var syv år gammel. Eller da familien Smith flyttet til New York da den unge Joseph fremdeles brukte krykker tre år senere. Jeg lærte så mye om Joseph Smith at jeg hadde mer kunnskap om noen historiske fakta enn selv Søndagsskole- og Primær-lærerne mine!

Forstå evangeliets prinsipper gjennom historie

I løpet av min utdannelse, begynte jeg for alvor å studere Amerikas og Kirkens historie. Jeg lærte mye om kulturen som Joseph Smith levde i, og omstendighetene som rådet da Kirken ble grunnlagt. Denne informasjonen utdypet betydningen av historiene jeg hadde lært som barn. Utdannelsen min hjalp meg til å innse at å studere det gjengitte evangeliums historie kan føre til dypere forståelse av viktige prinsipper i evangeliet. Jeg lærte at denne heller burde omfavnes enn fryktes.

I juli 2018 fikk jeg muligheten til å kombinere min lidenskap for Kirkens historie med min opplæring i historie, da jeg ble med i redaksjonen i Kirkens historiske avdelings prosjekt Joseph Smith Papers. I stillingen jeg har, verifiserer jeg avskrifter av historiske dokumenter og gir leserne informasjon slik at teksten blir mer forståelig.

Med andre ord: Jobben min er å tenke på Joseph Smiths liv hver dag.

Å studere historie med troens blikk

Den Joseph Smith som jeg som historiker kjenner best, er en unik og sammensatt amerikansk personlighet som søkte å skape et Sion-samfunn i det som en gang var USAs vestlige nybyggerland. Det er noen sider ved Joseph Smiths liv som historikere ikke har mye innsikt i, siden han ikke førte opptegnelse over sine opplevelser eller foredrag.

Men uavhengig av hva vi kjenner til eller ei, må man som siste dagers hellig la tro spille en rolle når historien skal granskes. Tro på Gud og på prinsippet om vedvarende åpenbaring – at Gud ikke vil slutte med å tale til og veilede sine barn – forblir grunnvollen for min tro og holder meg rotfestet i evangeliet som jeg elsker så høyt.

Mine dyptgripende, daglige opplevelser gjennom å studere Joseph Smiths liv og Kirkens historie generelt, har lært meg flere ting:

  1. Profeten Joseph Smith var kalt av Gud. Han ble i sannhet et redskap i Herrens hender for å gjengi Hans evangelium til jorden igjen. Det er opp til oss å holde i gang denne gjengivelsen.

  2. Herren bruker ufullkomne redskaper – som Joseph Smith – til å utføre sitt verk. Hver av oss vil komme til kort, og sannheten er at vi ikke er alene. Selv profeter anvender Jesu Kristi forsoning for å omvende seg, akkurat som oss.

  3. Vår himmelske Fader er oppmerksom på hver enkelt av oss personlig – med alle kamper og spørsmål som følger med. Doktrinen som Gud gjenga gjennom Joseph Smith, lærer oss at hvert menneske som noen gang er født, har enorm individuell verdi, og uendelig evig potensial til å bli lik sine himmelske Foreldre.

  4. Personlig vekst og åpenbaring kan strekke seg over et helt livsløp. Med stor sannsynlighet forsto Joseph Smith Det første syn bedre med årene, på grunn av de erfaringene han hadde med åpenbaring gjennom resten av livet. På lignende måte kan vi se på våre egne erfaringer, med visshet om at vi kan fortsette å søke åpenbaring mens vi bygger på sannheten vi har ervervet oss.

Som unge voksne kan det til tider virke skremmende å skulle finne svar på spørsmål om Kirkens historie, men det er en prosess som er verdt innsatsen. Din tro vil bli styrket når du få innsikt i historiene til dem som har bidratt til at Kirken har vokst over hele verden. Min har det, det vet jeg.