2019
Huomaa ihmeitä jokapäiväisessä elämässä
Maaliskuu 2019


Huomaa ihmeitä jokapäiväisessä elämässä

Jos tarkastelemme elämää linssin läpi, joka on usko Jeesukseen Kristukseen, niin silmämme avautuvat monille ihmeille kaikkialla ympärillämme.

Kuva
looking through a lens

Mikä on ihme?

Me kaikki tiedämme, mikä on ihme, vai mitä? Mooses jakaa Kaislameren. Vapahtaja antaa näön sokealle. Nainen parantuu parantumattomasta sairaudesta. Yksi ihmeellisimmistä ihmeistä on Jeesuksen Kristuksen sovitus – mikään ihme ei ole koskaan ollut niin kauaskantoinen tai voimallinen. Mutta ovatko nuo ainoan tyyppisiä kokemuksia, joita voitaisiin pitää ihmeinä?

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on sanonut: ”Kirkkomme työssä ja jäsentemme elämässä tapahtuu joka päivä monia ihmeitä.”1 Mutta milloin sinä edellisen kerran siirsit vuoren tai näit tuhansia ruokittavan parilla kalalla ja muutamalla leivällä? Useimmat meistä eivät luultavasti ole nähneet mitään sen kaltaista. Kuinka siis presidentti Oaksin sanat voivat olla totta?[Englanninkielisen]

Raamatun sanaston mukaan ihmeet ovat ”jumalallisen tai hengellisen voiman ilmenemisiä”2. Tuon määritelmän mukaan voimme avata silmämme monille ihmeille, jotka meitä ympäröivät – ihmeille, joita emme ehkä edes huomaa.

Tietenkin näemme Jumalan käden vaikutuksen Hänen kansansa elämässä pyhissä kirjoituksissa kerrottujen ihmeiden myötä. Mutta näemmekö Hänen hengellisen voimansa myös, kun saamme vastauksen rukoukseen, vahvistumme todistuksessamme tai koemme sydämenmuutoksen?

On vielä muita ihmeitä, jotka meillä on taipumus unohtaa: aurinko nousee ja laskee joka päivä, pienistä siemenistä kasvaa mahtavia puita, monet ruumiimme osat toimivat yhdessä mahdollistaen sen, että hengitämme, juoksemme, unelmoimme ja syömme. Innoittavia edistysaskelia lääketieteessä ja tekniikassa tapahtuu joka päivä, ja me voimme nykyään kommunikoida lähes jokaisen kanssa missä tahansa. Jumalan voiman voi nähdä elämämme jokaisessa yksityiskohdassa.

Miksi Jumala tekee ihmeitä?

Ihmeet tulevat monessa muodossa, mutta Jumala tekee niitä samojen yleisten tarkoitusten vuoksi. Joskus ihmeet parantavat, lohduttavat tai suojelevat fyysisesti Jumalan lapsia, mutta nämä ulkoiset vaikutukset eivät ole ainoa syy ihmeisiin. Usein ihme ei lainkaan estä kärsimystä tai murhenäytelmää. Jumala tekee ihmeitä kahdesta perussyystä: uskon vahvistamiseksi ja hyvän aikaansaamiseksi.

Usein ihmeet ilmaisevat Jumalan voiman Hänen lapsilleen tai opettavat jonkin hengellisen periaatteen. [Englanninkielisessä] Raamatun sanastossa sanotaan, että Jeesuksen Kristuksen monien ihmeiden ”tarkoituksena oli olla todiste juutalaisille, että Jeesus on Kristus” ja opettaa periaatteita kuten vastuullisuutta, parannusta, uskoa ja rakkautta3.

Toisina aikoina ihmeet voivat vahvistaa jonkin aiemman ilmoituksen, kuten Amerikan mantereella näkyneet merkit Kristuksen syntymästä. Jumala voi myös käyttää ihmeitä edistääkseen työtään – sukututkimustyötä, lähetystyötä ja niin edelleen.

Mutta jos tavoittelemme ihmeitä vääristä syistä, voimme joutua vaikeuksiin. Yleisin ongelma ilmenee silloin, jos tavoittelemme ihmeitä todisteena Jumalan olemassaolosta. Ellemme lisää tähän yhtälöön lainkaan uskoa, nämä merkit eivät koskaan johda todelliseen, kestävään kääntymykseen. Muistele vaikka, mitä tapahtui Mormonin kirjassa: monet ihmiset näkivät merkkejä ja ihmeitä, mutta ilman uskoa heidän kuuliaisuutensa ei kestänyt kauaa.

Olisi myös väärin tavoitella ihmeitä suosion, rahan tai koston vuoksi tai yrityksenä muuttaa Jumalan tahto.

Presidentti Brigham Young (1801–1877) on opettanut: ”Ihmeet – – eivät ole epäuskoisia varten. Ne ovat pyhien lohduksi ja niiden uskon lujittamiseksi ja vahvistamiseksi, jotka rakastavat, pelkäävät ja palvelevat Jumalaa.”4 Ymmärrys siitä, miksi Jumala tekee ihmeitä, voi auttaa meitä huomaamaan niitä omassa elämässämme.

Kuinka voin huomata ihmeen?

Ihmeitä tapahtuu vain, jos se on Jumalan tahto ja jos uskomme Häneen. Profeetta Moroni kirjoitti: ”Eivätkä ketkään ole milloinkaan tehneet ihmeitä, ennen kuin ovat uskoneet; he ovat siis ensin uskoneet Jumalan Poikaan” (Et. 12:18). Usko auttaa meitä näkemään elämässämme tapahtuvat hyvät asiat Jumalan aikaansaannoksina eikä sattumina tai hyvänä onnena. Ihmeen huomaaminen on osa varsinaista ihmettä! Jos tarkastelemme elämää linssin läpi, joka on usko Jeesukseen Kristukseen, niin silmämme avautuvat monille ihmeille kaikkialla ympärillämme.

Ihmeen koko, ajoitus ja tulos eivät kuitenkaan ole uskomme mittareita. Sanotaan, että kaksi perhettä saa kumpikin kuulla, että yhdellä heidän lapsistaan on syöpä. Kumpikin perhe rukoilee, että heidän rakkaansa toipuisi nopeasti. Kumpikin perhe osoittaa uskoa Jeesuksen Kristuksen parantavaan voimaan.

Ensimmäisen perheen lapsi toipuu täysin uhmaten lääkärin ennusteita, että hänellä on vain kuukausia elinaikaa. Toisen perheen lapsi kärsii hoidon toisensa jälkeen ja viimein menehtyy, mutta koko perhe täyttyy rauhalla ja lohdulla epätoivon sijaan.

Ensimmäinen perhe ei ollut välttämättä uskollisempi kuin toinen. Kumpikin perhe sai ihmeitä omalla tavallaan, ja kummatkin ihmeet vahvistavat jatkuvasti sen totuuden, että Jumalalla on suunnitelma jokaista lastaan varten.

Herra tekee meidän aikanamme sekä ilmeisen tavallisia että epätavallisia ihmeitä. Uskolliset Jeesuksen Kristuksen seuraajat jokaisella taloudenhoitokaudella ovat kokeneet yllättäviä parantumisia ja selittämätöntä menestystä. Meidän ei pitäisi kuitenkaan sivuuttaa jokapäiväisiä tapahtumia, jotka toimivat muistuttajina Jumalan käden vaikutuksesta elämässämme. Joskus meidän täytyy vain huomata ne!

Viitteet

  1. Dallin H. Oaks, ”Miracles”, Ensign, kesäkuu 2001, s. 6.

  2. Bible Dictionary, ”Miracles”.

  3. Bible Dictionary, ”Miracles”.

  4. Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 254.