2018
Vägar till sann glädje
April 2018


Vägar till sann glädje

Från ”Paths for Happiness”, ett examenstal vid Brigham Young University–Hawaii den 8 juni 2017.

Må var och en av oss älska Herren och följa hans vägar mot glädje.

Bild
couple standing outside the Oakland California Temple

Mer än något annat vill vår himmelske Fader att vi ska få uppleva sann och varaktig glädje.

”Vår lycka är syftet med alla välsignelser han ger oss – evangeliets lärosatser, buden, prästadömsförrättningar, familjerelationer, profeter, tempel, skapelsens skönhet, ja, till och med möjligheten att uppleva motstånd. … Han sände sin älskade Son att genomföra försoningen så att vi kan känna glädje i det här livet och ta emot glädjens fullhet i evigheterna.”1

Alla människor överallt söker efter något. På sitt eget sätt är det egentligen glädje de söker efter. Men liksom med sanningen är det många som hålls borta från glädjen ”för att de inte vet var de skall finna den” (L&F 123:12).

Eftersom de inte vet var de ska finna sann och varaktig glädje söker de efter den i sådant som egentligen bara ger tillfällig tillfredsställelse – genom att köpa saker, söka ära och beröm av världen genom olämpligt uppträdande eller fokusera på fysisk skönhet och charm.

Njutning förväxlas ofta med glädje. Det verkar som om ju mer tillfällig tillfredsställelse människor söker, desto mindre glädje känner de. Vanligtvis varar sådan tillfredsställelse bara en kort stund.

Som president David O. McKay (1873–1970) sa: ”Man kan uppleva den övergående tillfredsställelsen, ja, men man kan inte finna glädje, man kan inte finna lycka. Lycka finner man endast längs den väl beträdda väg, smal som den är, om än rak, vilken leder till evigt liv.”2

Tråkigt nog är glädje svårt att uppnå för många. Vetenskapsmän vet att ”lycka, förutom att innebära glatt humör, är ett tillstånd av välmående som innebär att man lever ett gott liv – det vill säga med en känsla av meningsfullhet och djup tillfredsställelse”.3

Undersökningar visar att lycka inte är ett resultat av att hoppa från den ena upplevelsen till den andra. I stället uppnår man vanligtvis lycka genom att länge och ständigt arbeta för något viktigare i livet. Lycka avgörs av vanor, beteenden och tankemönster som vi på ett direkt sätt kan påverka med medvetna handlingar. Mycket av vår lycka står faktiskt under ”personlig kontroll”.4

Låt oss se på vikten av några av de vägar till lycka som finns i skrifterna och förkunnas av nutida profeter och apostlar. Genom att trofast och bestämt styra våra steg på de rätta vägarna kan vi känna glädje under färden framför oss.

Dygd

Den första av vägarna är dygd – ett mönster av tankar och uppförande som grundar sig på höga moraliska normer. Den innefattar kyskhet och moralisk renhet, vilka kvalificerar dig för att komma in i Herrens heliga tempel. Dygdiga människor besitter en tyst värdighet och inre styrka. De är trygga i sig själva därför att de är värdiga att ta emot och få vägledning av den Helige Anden. Dygd börjar i hjärtat och sinnet, och den byggs upp av tusentals små beslut och handlingar varje dag.

”Pryd ständigt dina tankar med dygd. Då skall din självtillit växa sig stark i Guds närhet, och läran om prästadömet skall falla över din själ som himlens dagg.

Den Helige Anden skall vara din ständige ledsagare och din spira en oföränderlig rättfärdighetens och sanningens spira, och ditt herradöme skall vara ett evigt herradöme, och det skall utan tvångsmedel strömma till dig i evigheters evighet” (L&F 121:45–46).

President Thomas S. Monson (1927–2018) har sagt att ”ingen vänskap är viktigare än ditt rena samvete, din moraliska renhet – och det är en makalös känsla att veta att man gör det man fått i uppgift att göra med full förtröstan om att man är värdig att göra det.”5

Redbarhet

En annan väg till lycka är redbarhet Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum sa:

”Inse att varaktig lycka kommer av det vi är, inte av det vi har.

Verklig glädje kommer av en rättfärdig karaktär, vilken i sin tur utvecklas efter ett mönster av genomgående rättfärdiga beslut. … Era rättfärdiga beslut avgör vem ni är och vad som är betydelsefullt för er. De får det att bli lättare att göra det som är rätt. Vill ni vara lyckliga i dag och allt framgent – var ihärdiga i att lyda Herren.”6

När vi studerar skrifterna lär vi oss att Herrens löften till oss är beroende av vår lydnad och uppmuntrar oss att leva rättfärdigt. Dessa löften ger vår själ näring och ger oss hopp genom att uppmuntra oss att inte ge upp när vi ställs inför våra dagliga utmaningar i en värld där etiska och moraliska värderingar håller på att dö ut. Därför behöver vi se till att våra tankar, ord och handlingar leder oss längs vägen tillbaka till vår himmelske Fader.

Trofasthet

Den tredje vägen till lycka är trofasthet. Det är ytterst viktigt att förstå att Gud välsignar oss enligt vår tro, vilken är källan till att leva med ett gudomligt syfte och ett evigt perspektiv. Tro är en praktisk princip som inspirerar till flit. Den visar sig i vår positiva inställning och önskan att villigt göra allt som vår himmelske Fader och Jesus Kristus ber oss om. Den får oss att falla på knä och vädja till Herren om vägledning och manar oss att stå upp och handla med tillförsikt för att uppnå sådant som är enligt hans vilja.

När du färdas framåt på din resa prövas du för att visa om du kommer att göra allt vad Herren din Gud befaller dig (se Abr. 3:25). Det här är en del av jordelivets upplevelser. Det kräver att du strävar framåt med fast tro på Kristus, ledd av Anden och med förtröstan på att Gud tillgodoser dina behov.

Kom ihåg att du aldrig får vackla i din tro – inte ens när du upplever stora svårigheter. När du är ståndaktig ökar Herren din förmåga att höja dig över livets utmaningar. Du får då förmågan att dämpa negativa impulser och utvecklar förmågan att övervinna även till synes överväldigande hinder.

Helighet

Bild
young adults walking toward the Provo City Center Temple

Helighet, en annan väg till lycka, har att göra med andlig och moralisk fullkomning. Helighet innebär rent hjärta och rent uppsåt. Hur kan vi varje dag arbeta på att ge oss själva andlig näring så att vi kan utveckla en sådan gudaktig karaktär?

President Harold B. Lee (1899–1973) sa: ”Vi utvecklar vårt andliga jag genom träning … Vi måste dagligen träna vår ande genom bön, genom att utföra dagliga goda gärningar och genom att ge av det vi har till andra. Vi måste ge näring till vår ande genom dagliga studier i skrifterna, genom [familjens hemafton], genom att närvara på möten och genom att ta sakramentet. …

En rättfärdig människa strävar efter att bättra sig, i vetskap om att hon har ett dagligt behov av omvändelse.”7

En annan viktig del av helighet är att ingå och hålla förbund i templet. Om vi är trofasta kan de här förbunden höja oss över vår egen krafts och vårt eget perspektivs begränsningar. Alla utlovade välsignelser i Jesu Kristi evangelium kan bli våra genom vår trofasthet mot förrättningarna och förbunden vi ingår inför vår himmelske Fader och Jesus Kristus i templet. En del av mönstret att leva ”på ett sätt som bringar lycka” är att bygga ett tempel där vi kan tillbe och ingå förbund med Herren (se 2 Ne. 5:16, 27).

Huvudpunkterna på den här vägen är att vi ska vara mycket noga med att utveckla andlighet och vara moraliskt rena.

Lydnad

Att hålla alla Guds bud är en del av de andra vägarna till lycka. Efter att nephiterna hade skilts åt från lamaniterna fick de stor framgång när de höll ”Herrens lagar och stadgar och befallningar i allt enligt Moses lag” (2 Ne. 5:10). Det här mönstret är en annan viktig del av att leva ”på ett sätt som bringar lycka”.

President Monson har sagt: ”När vi håller buden blir våra liv gladare, mer tillfredsställande och mindre komplicerade. Våra utmaningar och problem blir lättare att bära och vi får ta emot [Guds] utlovade välsignelser.”8 Han sa också: ”Den kunskap vi söker, de svar vi längtar efter och den styrka vi önskar i dag för att möta svårigheterna i en komplex värld som ständigt förändras, kan bli våra om vi villigt lyder Herrens bud.”9

Frälsaren säger till oss:

”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. …

Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom” (Joh. 14:15, 21).

Osjälviskhet och kärlek

Den gyllene vägen till lycka består av osjälviskhet och kärlek – kärlek som har omsorg om, intresse för och ett visst mått av barmhärtighet mot varje levande själ. Kärlek är den raka vägen till den lycka som berikar och välsignar våra liv och andras. Det innebär, som Frälsaren sa, att du också visar dina fiender kärlek (se Matt. 5:44).

När du gör det uppfyller du det större budet att älska Gud. Du höjer dig över de onda vindar som blåser – över det smutsiga, det destruktiva och det bittra. Sann och varaktig lycka kommer bara när du väljer att ”älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd” (Matt. 22:37; se även 5 Mos. 6:5; Mark. 12:30; Luk. 10:27).

Må var och en av oss välja att älska Herren och följa hans vägar mot lycka, som är ”vår tillvaros syftemål och bestämmelse”10.

Slutnoter

  1. ”Happiness”, Gospel Topics, topics.lds.org.

  2. David O. McKay, i Conference Report, okt. 1919, s. 180.

  3. ”Happiness”, Psychology Today, psychologytoday.com/basics/happiness.

  4. ”Happiness”, Psychology Today.

  5. Thomas S. Monson, ”Exempel på rättfärdighet”, Liahona, maj 2008, s. 65.

  6. Richard G. Scott, ”Fatta rätta beslut”, Nordstjärnan, juli 1991, s. 34.

  7. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B Lee (2001), s. 176, 178.

  8. President Thomas S. Monson, ”Håll buden”, Liahona, nov. 2015, s. 83.

  9. Thomas S. Monson, ”Lydnad ger välsignelser”, Liahona, maj 2013, s. 92.

  10. Joseph Smith, i History of the Church, 5:134.