2015
Ældste Dale G. Renlund
November 2015


Ældste Dale G. Renlund

De Tolv Apostles Kvorum

Efter den første overraskelse over at være blevet kaldet til De Tolv Apostles Kvorum knælede ældste Dale G. Renlund og hans hustru Ruth i bøn og bad om et vidnesbyrd om, at »Gud ønskede dette«.

Ældste Renlund har mange gange søgt den vejledning – som halvfjerdser og generalautoritet, som hjertelæge og som ægtemand og far. For eksempel mens han var reservelæge i Maryland i USA under sin uddannelse, hvor hans hustru fik kræft i æggestokkene. Deres datter Ashley var kun 16 måneder. I denne vanskelige tid kom ældste Renlunds følelse af Herrens nærhed tilbage, da Ruth i bøn takkede Herren for deres tempelbesegling.

Ældste Renlund har i sin karriere været hjertelæge og behandlet patienter med hjertesvigt. Han så mange patienter dø. Men da en patient ved navn Chad døde, blev den følelsesmæssige distance, han som læge havde fastholdt i krisesituationer, knust, da Chads forældre kom ind til ham på skadestuen. I det øjeblik så han Chad gennem deres øjne.

Ældste Renlund har om den oplevelse sagt: »Jeg forstår nu, at vi i Kirken for effektivt at tjene andre må se dem gennem en forælders øjne, gennem vor himmelske Faders øjne. Først da kan vi begynde at forstå en sjæls sande værdi« (side 94).

Ældste Renlunds barndom og virke i Kirken har også hjulpet ham til at forberede ham til at se andre gennem Herrens øjne og forstå Kirkens mangfoldige medlemsskare.

Dale Renlund blev født den 13. november 1952 som søn af svenske immigranter, der kom til Utah for at blive beseglet i templet. Da Dale var dreng, flyttede familien til Finland og derpå tilbage til Sverige. Han vendte tilbage til Utah med sin familie tre år senere. Som 19-årig blev han kaldet til at tjene på fuldtidsmission i Sverige.

Ældste Renlund blev i 2009 kaldet til at tjene som halvfjerdser og generalautoritet. Hans første opgave var i områdepræsidentskabet for det sydøstlige Afrika. Ældste Renlund afsluttede sin karriere som læge og professor, men hans hustru, siger han, »ydede et større offer«. Ruth var direktør i sit eget advokatfirma, da ældste Renlund blev kaldet, og hun kvittede også sit job. Lige siden de blev gift i 1977, fortæller han, har hun altid »deltaget 100 %« og været en kilde til stor styrke for ham.

Mens ældste og søster Renlund var i Afrika, blev de »undervist af de hellige i det, der virkelig betyder noget«. Ældste Renlund spurgte engang medlemmerne i Den Demokratiske Republik Congo om, hvad deres udfordringer var. Han mindes, at efter nogen tilskyndelse »rejste en ældre herre sig og sagde: ›Ældste Renlund, hvordan kan vi have udfordringer? Vi har Jesu Kristi evangelium.‹« Ældste Renlund reflekterer: »Min hustru og jeg ønsker at være som disse hellige i Kananga … De har tilsyneladende intet, men de har alt.«

Ældste Renlund afsluttede sin første tale som apostel med at vidne: »Af hele mit hjerte ønsker jeg at være en sand tilhænger af Jesus Kristus. Jeg elsker ham. Jeg priser ham. Jeg vidner om, at han lever. Jeg vidner om, at han er den Salvede, Messias« (side 94).