2015
Fantastiske unge mænd og unge piger i skrifterne
Oktober 2015


Fantastiske unge mænd og unge piger i skrifterne

Forfatteren, der var seminarlærer, boede i Tyskland og døde i 2012.

I kan lære af og følge de mange retskafne unges eksempler, som findes i skrifterne.

Billede
illustration of scenes from the Bible

Illustration: Andrew Bosley

Herren elsker Kirkens unge. Han stoler meget på jer. I enhver tidsalder har Herren inspireret modige unge mænd og piger til at lede og velsigne sit folk. Han har brug for deres kreativitet, mod og originalitet. Sådan har det altid været, og sådan vil det fortsætte.

De mange eksempler på unge helte løber som en rød tråd gennem skrifterne. Selvom de levede for mange år siden, kan I følge deres eksempel og relatere til deres liv. De havde familieproblemer, de levede blandt ugudelige folk, de stod over for »Goliat’er«, men deres mod, lydighed og tro på Jesus Kristus fik dem gennem deres udfordringer – på samme måde som disse kvaliteter kan hjælpe jer.

Abraham

Abrahams beslutsomhed, mod og villighed til at løfte sin stemme mod ugudelighed var utrolig – endnu mere forbløffende, når man tænker på, at hans far tilbad afguder. Som ung mand stod han så fast på retfærdigheden, at han var lige ved at blive slået ihjel som et offer (se Abr 1:2-7).

Josef af Egypten

Han var 17 år gammel, da hans ældre brødre solgte ham som slave, men Herren velsignede Josef, så han var i stand til at få noget godt ud af denne svære situation. Han blev ikke nedslået, fordi han aldrig gav op. Han havde en vedvarende tillid til Herren. Josefs indre storhed viste sig på en ædel måde, da han tilgav de uretfærdigheder, der var blevet gjort mod ham (se 1 Mos 37; 45).

David

Som teenager var David hyrde, og han kæmpede mod en bjørn og en løve for at beskytte sin fars får. Hans selvtillid kom ikke fra hans evner som hyrde, den kom fra hans tro på vor himmelske Fader, hvilket ses i hans kamp med Goliat (se 1 Sam 17:32-54).

Ester

Hun besluttede sig for at sætte sit eget liv på spil for at kunne redde sit folk. Det var ikke Esters skønhed, men hendes åndelige karaktertræk, der gjorde hende til en storslået person (se Est 4-5).

Daniel

Billede
Illustration of scenes from the Bible, Book of Mormon and Church history.

Illustration: Andrew Bosley

Han adlød Herrens sundhedslov på trods af, at andre omkring ham ikke gjorde. Han bad, selvom det at bede til vor himmelske Fader var mod kongens befalinger. På grund af Daniels retskaffenhed og hans åbenhed over for Åndens inspiration blev han velsignet af Herren med gaven til at tyde drømme og syner. Han modtog kraft og visdom fra vor himmelske Fader i en udstrækning, så at himlens kræfter i farefulde tider var til hans rådighed (se Dan 1; 6).

Nefi

Nefi var et utroligt eksempel, da han sagde: »Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet« (1 Ne 3:7). Han havde modet til at gøre det, som han blev bedt om at gøre. Boede han i et komfortabelt hus? Nej, han levede i ørkenen i mange år. Gik tingene godt for ham? Nej, hans brødre var ofte sure på ham og forsøgte somme tider at slå ham ihjel. Alligevel adlød han altid Herrens befalinger.

To tusind unge ammonitter

Disse unge mænd blev opdraget af trofaste forældre, og deres tro på deres mødres ord velsignede dem. De lærte at lytte og adlyde med nøjagtighed, og i deres kampe tvivlede de ikke på, at deres Fader i himlen ville beskytte dem (se Alma 56:45-48).

Mormon

Da han var 15 år gammel, besøgte Herren ham, fordi han var ydmyg, ren og uplettet på trods af ugudeligheden hos de folk, der var omkring ham. Mormon blev også i en alder af 15 anfører for hæren. Senere blev han betroet at tage vare på skrifterne (se Morm 1-2).

Joseph Smith

I en alder af 14 år søgte han i skrifterne og bad om at vide, hvilken kirke han skulle slutte sig til. Herren kaldte ham til at gengive evangeliet og genoprette Jesu Kristi Kirke. Joseph viede hele sit liv til at udføre denne opgave på trods af mange forhindringer og vanskeligheder. I en alder af 17 år fik han besøg af englen Moroni, der viste ham de gyldne plader. Selv i en ung alder underviste Joseph Smith med stor kraft og var et storslået eksempel for dem omkring ham (se JS-H 1).

Jeres tid

Er tiderne med fantastiske unge mænd og kvinder forbi? Nej! Englen Moroni fortalte Joseph, at Joels profeti var ved at blive opfyldt:

»Jeg [Herren] vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner.

Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage« (Joel 3:1-2; se JS-H 1:41).