2015
Gezin en gebed
September 2015


Boodschap van het Eerste Presidium

Gezin en gebed

Afbeelding
Family kneeling in prayer. Shot in Ecuador

Ik zat eens de hele nacht bij mijn vader aan het bed toen hij over zijn jeugd begon. Hij praatte over de liefde van zijn ouders in moeilijke tijden en over de liefde van zijn hemelse Vader en de Heiland. Ik wist dat hij aan kanker stervende was, dus keek ik er niet raar van op dat hij zijn gevoelens voor zijn hemelse Vader en de liefde en vriendelijkheid van zijn aardse vader soms door elkaar haalde. Mijn vader had vaak gezegd dat hij onder het bidden de glimlach van zijn hemelse Vader voor zich meende te zien.

Zijn ouders hadden hem door hun voorbeeld geleerd te bidden alsof hij met God sprak en hadden gezegd dat God hem in liefde zou antwoorden. Hij had dat voorbeeld tot het einde toe nodig. Toen de pijn intens werd, troffen we hem in de ochtend op zijn knieën bij het bed aan. Hij had de kracht niet om terug in bed te kruipen. Hij vertelde ons dat hij in gebed aan zijn hemelse Vader had gevraagd waarom hij zo moest lijden terwijl hij altijd het goede had nagestreefd. Hij zei dat er een vriendelijk antwoord kwam: ‘God heeft moedige zoons nodig.’

En dus hield hij vastberaden tot het einde toe vol, erop vertrouwend dat God van hem hield, naar hem luisterde en hem zou opbeuren. Hij heeft van jongs af aan geweten dat een liefdevolle God maar een gebed van ons vandaan is.

Daarom heeft de Heer ouders opgedragen: ‘En zij zullen hun kinderen ook leren bidden en oprecht leren wandelen voor het aangezicht des Heren’ (LV 68:28).

Het evangelie van Jezus Christus is hersteld — met het Boek van Mormon en alle priesterschapssleutels die een gezin kunnen samenbinden — omdat Joseph Smith als jongen in geloof bad. Hij had dat geloof in een liefdevol en gelovig gezin verkregen.

Twintig jaar geleden gaf de Heer gezinnen de volgende raad in ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op, en in stand gehouden met, de beginselen van geloof, gebed, bekering, vergeving, respect, liefde, mededogen, werk en gezonde ontspanning.’1

We zijn de ouders van de profeet Joseph Smith enorme dank verschuldigd voor zijn opvoeding. Bij hem thuis waren niet alleen geloof en gebed belangrijk, maar ook bekering, vergeving, respect, liefde, mededogen, werk en gezonde ontspanning.

De generaties na u zullen u mogelijk prijzen om het voorbeeld van gebed in uw gezin. U brengt wellicht geen geweldige dienaar van God groot, maar u kunt door uw gebeden en uw getrouwe voorbeeld de Heer Jezus Christus goede en geliefde discipelen helpen voortbrengen.

Van alles wat u zou kunnen doen om de Heer van dienst te zijn, is gebed de kern. Er zijn kennelijk gewone mensen die, wanneer ze bidden, anderen inspireren hun ogen te openen om te zien wie er is. U kunt zo iemand worden.

Bedenk eens wat dat kan betekenen voor wie met u in gezinsgebed neerknielen. Als ze voelen dat u God in geloof aanspreekt, zal hun geloof toenemen om ook met God te spreken. Als u God in gebed dankt voor zegeningen die ook zij hebben opgemerkt, zal hun geloof toenemen dat God van hen houdt en dat Hij uw gebeden verhoort en hun gebeden zal verhoren. Dat kan in gezinsgebed alleen gebeuren als u dat in persoonlijk gebed keer op keer hebt meegemaakt.

Ik ervaar nog steeds de zegeningen van een vader en moeder die met God spraken. Hun voorbeeld van de macht van gebed in het gezin is de generaties na hen nog steeds tot zegen.

Mijn kinderen en kleinkinderen plukken elke dag de zegeningen van het voorbeeld van mijn ouders. Het geloof dat een liefdevolle God gebeden hoort en verhoort, is aan hen doorgegeven. U kunt dat erfgoed ook in uw gezin aankweken. Ik bid dat u dat zult doen.

Noot

  1. ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.