2014
Susume!
September 2014


Susume!

”Gå framåt med tro” är en fras som borde vägleda oss i livet.

Bild
composite drawing of samurai

Illustrationer Julia Yellow

I den japanska översättningen av psalmen ”Vi har valt att tjäna” (Psalmer, nr. 172), har ordet framåt översatts med susume. Det ordet har stor betydelse för mig på grund av något som hände för några år sedan när jag var stavspresident i Fukuoka i Japan.

Kyrkans president Gordon B. Hinckley (1910–2008) var på besök och jag hade ombetts att vara hans följeslagare. Under ett möte hade 300 heltidsmissionärer samlats för att lyssna på profeten. De Helige Anden fyllde salen och många av oss grät av glädje. Vi sjöng ”Vi har valt att tjäna” på japanska, och upprepade susume, susume gång på gång. President Hinckley frågade missionspresidenten som satt bredvid honom: ”Vad betyder susume?”

”Det betyder ’gå framåt’”, svarade missionspresidenten.

Det var ett underbart möte. President Hinckley uppmuntrade och motiverade missionärerna. Efteråt vinkade han farväl och lämnade byggnaden. När han satte sig i min bil för att åka tillbaka till hotellet, sade han ett ord till mig, på japanska: ”Susume!”

Ett underbart budskap

Det ordet blev ett motto för mig: ”Gå framåt! Var positiv! Se framtiden an med tro!” Det är samma budskap som ges till kyrkans ungdomar i det sista avsnittet av Vägledning för de unga. Efter en genomgång av välsignelserna som kommer av lydnad mot Herrens normer står det följande i avsnittet ”Gå framåt med tro”: ”När du strävar efter allt det här gör Herren mycket mer av ditt liv än vad du själv kan göra. Han ger dig fler möjligheter, vidgar dina vyer och stärker dig. Han ger dig den hjälp du behöver för att klara av dina prövningar och utmaningar. Du får ett starkare vittnesbörd och finner sann glädje när du lär känna din Fader i himlen och hans Son, Jesus Kristus och känner den kärlek de har till dig” ([2011], s. 43).

Evangeliet lär oss att gå framåt med tro. ”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er” (Matt. 7:7). För mig betyder det här susume.

En välkänd berättelse

Samurajerna var de adliga bland militärerna på medeltiden och i början av det nutida Japan. Japanerna talar fortfarande om en av dem, Ryoma Sakamoto, som dog 1867. En av anledningarna till att han fortfarande är så populär är därför att han alltid hade en positiv inställning. Han var inte rädd för någon eller något. Han begav sig alltid dit där han behövdes. Inspirerad av idealet att alla människor är jämlika, gjorde han allt i sin makt för att skapa en ny regering. Men han lönnmördades, och trots att han fick många hugg av en annan samurajs svärd gav han inte upp. Han försökte stå upp och gå framåt. Det här är en mycket välkänd berättelse i Japan.

Jag inser att vi alla får uppleva svårigheter och lidande, och ibland känner vi kanske att vi angrips av fiender. Satan frestar oss att bli negativa i vårt tänkande och sluta hoppas.

Men jag vittnar för dig om att evangeliet ger oss styrkan att säga susume och gå vidare. Evangeliet ger oss aldrig några negativa budskap. Vi måste stå upp och gå framåt med tro, för vi har ett löfte av Herren att vi aldrig ska bli besegrade. ”Herren går själv framför dig och han skall vara med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad” (5 Mos. 31:8).

Källan till lycka

Mina kära vänner, jag vill att ni ska vara lyckliga. Sann lycka måste grundas på vetskapen att vår himmelske Fader lever. Han älskar oss och känner var och en av oss. Han vet allt om oss – våra svaga och starka sidor, våra bra egenskaper, dåliga egenskaper och lidanden. Tack vare hans kärlek till oss sände han sin Son för att frälsa oss. Jesus Kristus är min Frälsare. Han är min familjs Frälsare. Han är din Frälsare. Han vägleder oss. Han går framför oss. Jag vet att den här kyrkan är hans kyrka, och jag vet att president Thomas S. Monson är vår levande profet.

Jag lovar dig att om du har en positiv inställning och söker det som är gott så har du den Helige Anden med dig. Om du tänker på Gud och på sådant som är gott så vägleder den Helige Anden dig. Du kan då uppmuntra dig själv att ”gå framåt”, och trots dina prövningar kan du gå framåt med tro.