2014
Vad ser du?
Juli 2014


Vad ser du?

När vi studerar och begrundar symbolerna i evangeliets förrättningar fokuserar vi tankarna på Jesus Kristus.

Eftersom vi har symboler överallt omkring oss tänker vi inte så ofta på dem. Men att ge större uppmärksamhet åt evangeliets symboler kan vara en nyckel till större kunskap.

Skrifterna använder ord som förebild, skugga, sinnebild, tecken, liknelse, minne, vittne eller vittnesbörd för att beskriva något som ska rikta våra tankar till något annat (se Mose 6:63). När Jesus till exempel introducerade sakramentet under den sista måltiden, gav han lärjungarna det brutna brödet de skulle äta och sade: ”Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig” (Luk. 22:19). Brödet var ju inte bokstavligt talat hans kropp. Som han sade, är det meningen att påminna oss om hans kropp – och mycket mer. Det är det som gör symboler så kraftfulla – de kommunicerar utan ord och ger upphov till flera relaterade tankar samtidigt, och tillför djup och mening.

Förrättningar är förstås inte bara symboliska handlingar. De har verklig kraft att välsigna oss genom prästadömets myndighet. Men de innehåller också symboler som undervisar oss om Frälsaren och om våra förbund. Även att underkasta sig och ta emot en prästadömsförrättning är ett yttre tecken på en persons tro och ödmjukhet. Här är många av de symboler som är förbundna med förrättningarna dop, konfirmation och sakramentet, och några av begreppen som är förknippade med dem.

Dop

Vatten: tvätta, rena, rena från synd

Vita kläder: renhet (”ingen människa kan bli frälst utan att hennes kläder tvättats vita … [och] rengjorts … genom [Kristi] blod” [Alma 5:21]); jämlikhet (oavsett rika eller fattiga har alla samma kläder vid dopet, för ”alla är lika inför Gud” [2 Nephi 26:33])

Hålla upp höger hand: sträcka sig upp mot himlen, vittna för himlen; också ett tecken på en ed (se 1 Mos. 14:22; Daniel 12:7)

Nedsänkning: Kristi död, begravning och uppståndelse (se Rom. 6:3–4); vår andliga pånyttfödelse i Kristus (”född av vatten” [Joh. 3:5])

Konfirmation

Handpåläggning: fysisk beröring av dem som representerar Gud, överföra välsignelser från Gud till andra

Ta emot den Helige Andens gåva: vilket kallas ”dopet med eld” (se 2 Nephi 31:13); rening och andlig pånyttfödelse i Kristus

Sakramentet

Lägga fram bröd och vatten inför församlingen: sinnebilder av Kristi offer, vilket avslutades med blodsutgjutelse (se Alma 34:13–14); nu frambär vi ett ”offer åt Herren … ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (L&F 59:8)

Bryta bröd: Kristi kroppsliga lidande för vår skull, hans fysiska död, hans uppståndelse så att vi kan leva igen

Knäböja i bön: ödmjukhet, underkastelse av Guds vilja; ett tecken på det eviga förbundet (se L&F 88:131)

Äta bröd: minnas Jesu Kristi kropp (se Matt. 26:26–29), livets bröd (”den som kommer till mig skall aldrig hungra” [Joh. 6:35], ”den som äter detta bröd skall leva i evighet” [Joh. 6:58])

Dricka vatten (ursprungligen vin): Kristi blod (utgöts i Getsemane, under lidandet som soldaterna utsatte honom för och på korset), som ”renar oss från all synd” (1 Joh. 1:7) och ”ingår i Faderns förbund till [våra] synders förlåtelse” (Moroni 10:33); blod som ”livets säte eller för allt kötts livskraft” (Handledning för skriftstudier, ”Blod”; scriptures.lds.org) och det som sonar synder genom offer (se 3 Mos. 17:11); levande vatten (se Joh. 4:14)