2014
Je voorbereiden om te dienen, dienen om je voor te bereiden
April 2014


Je voorbereiden om te dienen, dienen om je voor te bereiden

Afbeelding
David L. Beck

God heeft jou het Aäronisch priesterschap verleend, omdat Hij een taak voor je heeft — nu en in de toekomst.

Afbeelding
A man and young man talking to a woman who is walking a dog.

Illustraties Taia Morley

Jonathan is een vriend van mij die vier jaar geleden lid van de kerk is geworden. Hij is het enige lid van de kerk in zijn familie. Nadat hij het Aäronisch priesterschap had ontvangen, begon hij anderen te dienen zoals hij nog nooit eerder gedaan had. Jonathan wist dat hij alleen zou kunnen dienen als hij er veel over leerde. Ook wilde hij waardig zijn en betrouwbaarder. Daarom bestudeerde hij het evangelie, bad en ging naar de kerk en naar het seminarie. Hij werkte hard aan het onderhouden van de geboden en de normen van de kerk. Hij vervulde zijn priesterschapsplichten ijverig, inclusief een goede huisonderwijzer zijn. Uit het boekje Plicht jegens God leerde hij wat zijn plichten waren en hoe hij die moest vervullen.

Jonathans getrouwe priesterschapswerk gaven hem geestelijke kracht. Die beschermde hem tegen kwade invloeden. Door te dienen en zich op de toekomst voor te bereiden maakte hij grote groei door. Onlangs heeft hij het Melchizedeks priesterschap en de begiftiging ontvangen. Hij is nu op zending in Brazilië.

Het Aäronisch priesterschap wordt vaak het ‘voorbereidend priesterschap’ genoemd. God heeft jou het Aäronisch priesterschap verleend, omdat Hij een taak voor je heeft — nu en in de toekomst. Als je getrouw in het Aäronisch priesterschap dient, bereidt dat je voor op grotere mogelijkheden om in de komende jaren te dienen. Evenals Jonathan, bereid je je voor ‘op het Melchizedeks priesterschap, de tempelzegeningen, een voltijdzending, een huwelijk en het vaderschap, en een leven in dienst van de Heer’. (Trouw aan het geloof: evangeliewijzer [2004], p. 5.)

Je weet uiteraard nu niet de details van de geweldige mogelijkheden die onze hemelse Vader voor je klaar heeft liggen, maar ik ben er zeker van dat je erop zult zijn voorbereid als je eraan denkt het volgende als Aäronisch-priesterschapsdrager te doen.

Jezus Christus volgen

Als priesterschapsdrager vertegenwoordig je Jezus Christus. Dat betekent dat je gevraagd wordt Hem te volgen en te doen wat Hij zou doen. Wat zou Hij doen? Hij wijdde onder alle omstandigheden zijn leven aan het dienen en zegenen van anderen toe. Dat dien jij ook te doen. Dien anderen zoveel je kunt — om te groeien en je te verbeteren, zodat je je naasten nog veel meer zult kunnen dienen! Denk eraan hoe Jezus in zijn jeugd groeide: Hij nam toe ‘in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen’ (Lucas 2:52).

Een deel van het in je jeugd volgen van Christus is wijs worden en gezond blijven. Dat betekent dat je altijd hard werkt en altijd je best doet (zie LV 4:2). Je neemt toe in genade bij God als je door dagelijks gebed, evangeliestudie, gehoorzaamheid en dienstbetoon tot Hem nadert. Je neemt toe in genade bij mensen als je vriendelijk en loyaal bent voor je familie en een christelijke vriend voor alle mensen.

Denk eraan dat Jezus altijd de wil van de Vader deed. Je volgt Christus als je je de hele dag door de wil van God in je dienstbetoon laat leiden en gehoor geeft aan de geestelijke ingevingen die je krijgt.

Priesterschapsverordeningen bedienen

De priesterschapsverordeningen zijn voor alle kinderen van God noodzakelijk en zijn zijn zoons en dochters evenveel tot zegen. Vanaf het moment dat je diaken wordt, help je een priesterschapsverordening bedienen door het avondmaal rond te dienen. Je zult later andere priesterschapsverordeningen in het Aäronisch priesterschap bedienen, zoals het voorbereiden en zegenen van het avondmaal, dopen, en deelname aan de ordening van andere Aäronisch-priesterschapsdragers.

Om aan heilige verordeningen te mogen deelnemen, moet je rein zijn. Je zedelijke reinheid kan grote geestelijke kracht toevoegen aan de verordeningen die je bedient. Probeer in elk opzicht waardig te zijn om de heilige vaten van het avondmaal van de Heer te dragen (zie LV 38:42). Als je dat doet, zul je een ware vertegenwoordiger van Jezus Christus in je wijk of gemeente zijn. Zij zullen worden gezegend, omdat jij de verbonden nakomt die jij hun helpt te hernieuwen.

Altijd dienen

Als Aäronisch-priesterschapsdrager dien je. Zoek en benut altijd gelegenheden om je familie, vrienden, quorumleden en anderen van dienst te zijn. Alles wat je in het priesterschap doet, helpt je anderen zowel stoffelijk als geestelijk te dienen. Als je bijvoorbeeld je bisschop of gemeentepresident helpt door een gezin als huisonderwijzer te dienen, leer je de noden van anderen herkennen en erin voorzien. Je dient ook anderen als je iets doet om je quorumgenoten te sterken en de minderactieven te redden, de vastengaven voor de armen en minderbedeelden op te halen, hulp aan zieken en gehandicapten te bieden, in Christus en zijn evangelie te onderwijzen, en te getuigen, en de lasten van ontmoedigden te verlichten.

Je dient als je les in je quorum geeft en op de gezinsavond thuis. Je dient als je iedereen uitnodigt om tot Christus te komen (zie LV 50:29) — thuis, in je quorum, op school, met de voltijdzendelingen, waar je je ook bevindt.

Je toekomst

Bespreek met je ouders of adviseurs wat er van je verlangd wordt in je toekomstige rollen van Melchizedeks-priesterschapsdrager, zendeling, echtgenoot en vader. Schrijf hieronder een paar van die rollen op en hoe je daar al in de Aäronische priesterschap op kunt voorbereiden. Dat kan best intimiderend zijn, maar vergeet niet dat de beste manier om je voor te bereiden is gewoonweg te doen wat je hemelse Vader je gevraagd heeft te doen. Ik hoop dat het geluk je zal toelachen wanneer je dient en je voorbereidt op een glorierijke toekomst.