2013
Frågor och svar
Oktober 2013


Frågor och svar

”Vad säger jag till ickemedlemmar som frågar varför en del medlemmar i vår kyrka inte lever efter våra normer?”

Det skulle vara underbart om varje medlem i kyrkan följde evangeliet helt och hållet. De skulle inte bara få fler välsignelser utan också vara goda exempel för människorna omkring dem. Men vi är dödliga, så vi brister alla i viss mån. Huvudorsaken till att några följer evangeliet mer fullständigt än andra är att vi befinner oss på olika punkter i vår omvändelse och i hur starkt vårt vittnesbörd är. Vi har alla olika prövningar och olika resurser och människor som hjälper oss.

De som inte tillhör kyrkan kanske inte förstår ord som ”omvändelse” och ”vittnesbörd”, men de förstår att var och en kan välja hur han eller hon ska leva. Du kan förklara att vår himmelske Fader avsåg att det skulle vara så. Han gav oss vår handlingsfrihet så att vi kunde växa andligt genom att välja det rätta. Men vår himmelske Fader visste också att alla — utom Jesus Kristus — skulle göra misstag, så han gav oss en Frälsare. Tack vare försoningen kan vi omvända oss, bli förlåtna, lära av våra misstag och gå vidare i livet.

Du kan också förklara att vi inte dömer dem som inte följer kyrkans normer. I stället försöker vi hjälpa dem, förstå dem och vara tålmodiga mot dem. Vi tolererar inte synd, men vi fördömer inte syndaren (se Joh. 8:11). Omvändelse är möjligt för oss alla.

Utforska skrifterna

Svaret på frågan kan man hitta i skrifterna. När någon inte håller buden ska vi inte vara fördömande (se Matt. 7:1). I Romarbrevet 3:23 står det: ”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud.” Men det är sant att kyrkans medlemmar ska försöka vara lydiga.

Madison M., 13 år, Texas, USA

Undervisa om försoningen

När andra säger sådant försöker jag se det som en möjlighet att undervisa dem om försoningen i stället för att leta fel hos den medlem som inte följer reglerna. Jag säger att bara för att vi är mormoner så betyder inte det att vi är fullkomliga och att vi har försoningen så att vi kan omvända oss från våra synder och rätta till misstag. Det öppnar ofta dörren till många andra frågor.

Jayde H., 16 år, Oregon, USA

Kyrkan lär att vi ska göra gott

Liksom alla andra ställs kyrkans medlemmar inför utmaningar och frestelser. Vi har alla svagheter, men det betyder inte att kyrkan inte är sann. Det här är Jesu Kristi kyrka som hjälper människor få veta det sanna evangeliet och nå upphöjelse. Det är den naturliga människan som inte håller buden (se Mosiah 3:19), och det är inte kyrkans fel. Kyrkan lär oss att vi ska göra goda gärningar. Men vi har alla ett val.

Lavinia S., 19 år, Bulacan, Filippinerna

Följa våra normer

Precis som i alla andra organisationer eller religioner finns det personer som är mer hängivna eller mindre hängivna. Vi måste bara följa våra normer så gott vi kan och hoppas och be för att andra gör det också.

Maren S., 16 år, Arizona, USA

Be för dem och besök dem

De medlemmar som inte lever efter våra normer kanske inte har ett vittnesbörd som är förankrat i Jesus Kristus. Vi bör be för dem, att de ska söka Andens vägledning och att de ska kunna få ett eget vittnesbörd. Vi bör besöka de här personerna och hjälpa dem komma till Kristus.

Andrea C., 13 år, Lima, Peru

Normerna är till för vår lycka

Den här frågan är betydelsefull för mig för jag känner några som har gjort val som har tagit dem bort från evangeliet. Herren ger oss bud för vår lycka och för att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Herren vill att vi återvänder till honom. Men han vill att vi ska göra våra egna val. Det är därför en del personer inte lever efter våra normer. Normerna hjälper mig personligen, för jag vet att min himmelske Fader har gett dem till mig så att jag ska kunna återvända och bo hos honom och vara lycklig. De är bevis på hans kärlek till mig.

Morgane D., 18 år, Languedoc-Roussillon, Frankrike

Var ett exempel

Den här kyrkan är viktig för att hjälpa oss följa vår himmelske Faders bud och komma och bo hos honom igen. Bara för att någon tillhör kyrkan så betyder inte det att han eller hon alltid är en bra person. Titta på vår värld i dag, full av orättfärdighet och avskyvärdheter, trots att den är full av människor som beslutade sig för att följa Jesus Kristus i föruttillvaron. Jag tror det bästa vi kan göra är att vara ett exempel för våra vänner.

Kaden S., 15 år, Utah, USA