2013
Hvilken betydning har Jesus for os i dag?
September 2013


Evangeliske klassikere

Hvilken betydning har Jesus for os i dag?

Ældste David B. Haight blev ordineret til apostel den 8. januar 1976 og tjente i dette kvorum til sin død i 2004. Som assistent til De Tolvs Råd, holdt han denne tale ved aprilkonferencen den 6. april 1974. Se hele teksten på engelsk i Ensign, maj 1974, på LDS.org.

Billede
Ældste David B. Haight

Den Jesus, som jeg kender og tror på, er Jesus Kristus, Guds Søn. Dette vidnesbyrd er blevet mig åbenbaret ved Helligåndens velsignelse og indflydelse. Jeg ved, at han er … skaber af denne verden og af alt i den, at han er vor Frelser, at han elsker enhver af os og døde for os på korset. At han lærer os medfølelse og tilgivelse, han er alles ven, han helbreder de syge og giver fred til alle, der vil lytte og tro.

Det nutidige menneske må ikke ledes væk fra gamle eller nutidige sandheder – sandheder og åndelige oplevelser, der fandt sted, da profeter vandrede og talte med Jesus. Hvad betød Jesus for disse fordums apostle? Hvad betød han for Peter?

Billede
Jesus Kristus administrerede nadveren til sine disciple ved det sidste måltid.

Det nutidige menneske må ikke ledes væk fra gamle eller nutidige sandheder – sandheder og åndelige oplevelser, der fandt sted, da profeter vandrede og talte med Jesus.

Til minde om mig, af Walter Rane

Markus, der nedskrev begivenhederne om morgenen ved opstandelsen, erklærer, at Maria Magdalene og Maria, Jakobs’ mor, fik følgende befaling af de to engle, som de mødte, da de kom til graven: »Gå hen og sig til hans disciple og til Peter, at han går i forvejen« (Mark 16:7). De blev specifikt befalet at informere Peter. Peter og Johannes skyndte sig hen til graven. Peter gik ind og så de omhyggeligt foldede linnedklæder og det klæde, som Jesus havde haft over hovedet. Peter blev nu et personligt vidne om denne storslåede begivenhed.

Pinsedag prædikede Peter om det vidunderlige evangelium og vidnede om Jesus af Nazaret. Det rørte folks hjerte, og de spurgte: »Hvad skal vi gøre, brødre?« (ApG 2:37). Og Peter svarede med sin nye og dybe overbevisning: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave« (ApG 2:38). Tre tusind sjæle troede og blev døbt. De følte ånden og kraften fra vor Herrers seniorapostel. Tvivler vi nogensinde på, hvad Jesus betød for Peter?

Jeg styrkes altid af den inderlighed og styrke, der er i Johannes’ overbevisning. Her hersker ingen tvivl. Han vidnede: »I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud … Alt blev til ved ham … I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke« (Joh 1:1,3-5) …

Det overstiger vores fatteevne, hvilken betydning Jesus havde for Nefi, da den opstandne Kristus viste sig på det vestlige kontinent og sagde: »Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden« …

Derpå skriver Nefi: »Og det skete, at mængden kom frem og stak deres hænder i hans side og følte naglemærkerne i hans hænder og i hans fødder« (3 Ne 11:10, 15) … De havde været i hans nærvær, og de kunne bevidne.

Hvilken betydning havde Jesus for drengen Joseph Smith? Gud Faderen og Jesus Kristus viste sig i de sidste dage for den unge profet, og han siger med egne ord: »[Jeg så] en lyssøjle lige over mit hoved, som var stærkere end solens glans … Da lyset hvilede på mig, så jeg to personer, hvis glans og herlighed trodser enhver beskrivelse, stående over mig i luften. Den ene af dem talte til mig, kaldte mig ved navn og sagde, mens han pegede på den anden: – Det er min elskede Søn. Hør ham!« (JS-H 1:16-17) …

Åndelig kundskab og åndelige oplevelser må ikke og behøver ikke at forsvinde fra det moderne menneskes sind, for vidnesbyrdene fra fordums og nutidige profeter er blevet optegnet til gavn for mennesket, og den dag i dag vidner troende om disse sandheder. Det moderne menneske må erstatte uvished og tvivl med et ønske om at vide mere om Jesus.

Det er vores ansvar og vidunderlige mulighed konstant at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus. Vi må vidne for verden om hans guddommelighed, om at han vitterlig blev født i kødet som barn af både guddommelige og dødelige forældre. Han blev udvalgt til at udføre genoprettelsens og forløsningens altafgørende mission. Dette gjorde han – han blev korsfæstet og opstod fra graven og gjorde det derved muligt for alle mennesker, både synderen og den hellige at opstå gennem Jesu vidunderlige forsoning.

Alle kan følge vejen til evig udvikling. Enhver, der har accepteret ham og omvender sig, modtager tilgivelse for sine tidligere synder og har mulighed for at opnå ophøjelse. »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig« (Joh 14:6). Kan menneskets sind på nogen måde udvikle et mere ædelt koncept for menneskets skæbne? Jesus Kristus er den centrale figur.

Vedrørende spørgsmålet »hvilken betydning har Jesus for det moderne menneske?« Jeg vidner om, at han betyder alt.