2013
Vi behöver Kristi kyrka
Februari 2013:


Vi behöver Kristi kyrka

En trendig attityd är en djävulsk lögn.

Bild
youth walking

Om vi kunde ta en titt i djävulens verktygslåda skulle vi se precisionsinstrument för att leda människor vilse, och några välanvända verktyg som uppenbarligen är några av hans favoriter.

En såg som han har sträckt sig efter mer och mer nuförtiden kommer i formen av denna utstuderade lögn: ”Man behöver inte organiserad religion för att vara en bra person, för att vara andlig eller för att älska Jesus. Alla kyrkor är ofullkomliga och korrumperade i alla fall.”

Det här bedrägeriet är slugt eftersom den lutar sig på några sanna föreställningar för att få oss att svälja den stora lögnen. Det är sant att vi ska stärka vår relation till Gud och att vi är ofullkomliga, men det betyder inte att tanken på en kyrka är fel.

Ett sådant tänkesätt är falskt, och här är bara fem anledningar varför:

1. Kristus grundade sin kyrka. I Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelium ser vi att en stor del av Frälsarens verksamhet bestod i att kalla personer, ge dem myndighet, utbilda dem för ledarskap och lära dem hur man agerar som grupp. Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”De som förkastar behovet av organiserad religion förkastar Mästarens verk, han som upprättade sin kyrka och dess ledare i tidens mitt och som återupprättade den i modern tid.”1

Bild
Christ and the restoration of the Melchizedek Priesthood

2. Genom kyrkan verkställs evangeliet och förrättningarna. Frälsaren lärde tydligt att dop och den Helige Andens gåva är nödvändiga för frälsning (se Joh. 3:5) och att myndigheten att predika evangeliet och utföra dessa förrättningar är reglerad. Som äldste Oaks har sagt: ”Bibeln säger klart och tydligt att prästadömets myndighet är nödvändig och att denna myndighet behövde förlänas genom handpåläggning av dem som innehade den. Prästadömets myndighet kom inte av en önskan att tjäna eller från studier i skrifterna.”2

3. Kyrkan hjälper oss att bli bättre människor. Äldste Donald L. Hallstrom i presidentskapet för de sjuttio sade nyligen: ”Vi behöver evangeliet och kyrkan. Faktum är att kyrkans syfte är att hjälpa oss leva efter evangeliet.”3 Kyrkan består av ofullkomliga människor, men den hjälper oss att bli mer lika Jesus Kristus genom att undervisa oss om hans lära, ge oss möjligheter att tjäna och växa och gör det möjligt för oss att ingå och förnya förbund med Gud.

4. Enighet har betydelse. Herren har befallt: ”Var ett, om ni inte är ett är ni inte mina” (L&F 38:27). Denna enighet är en viktig del av vår himmelske Faders plan för oss. President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

”Som vår himmelske Faders andebarn längtar vi efter den glädje som vi en gång hade hos honom i livet före detta. Det är hans önskan att uppfylla denna heliga önskan om enighet, av kärlek till oss.

Han kan inte ge oss den enskilt. Den enighetens glädje han så gärna vill ge oss är inte för enskilda. Vi måste söka den och bli berättigade till den tillsammans med andra. Det är därför inte överraskande att Gud uppmanar oss att samlas så att han kan välsigna oss.”4

5. ”Organiserad” är inte detsamma som ”dålig” eller ”korrumperad”. Vanligtvis när man kallar någon ”organiserad” eller något ”organiserat” så är det en komplimang. Men när det gäller religion så är det på något sätt nedsättande. Enligt äldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum är en av anledningarna till att Kristus organiserade sin kyrka att ”individuell godhet på måfå inte är tillräcklig i kampen mot ondskan”.5 Herren klargjorde det hela när han sade: ”Se, mitt hus är ett ordningens hus, säger Herren Gud, och inte ett oordningens hus” (L&F 132:8). Organiserad är precis vad en religion behöver vara.

När du möter lögnerna som är verktyg för djävulens hantverk, kom då ihåg att du har egna verktyg som hjälper dig att följa evangeliet — verktyg som vi har tillgång till genom Jesu Kristi kyrka: skrifterna, den Helige Andens gåva, ditt vittnesbörd och sanningar som uppenbarats genom nutida profeter.

Slutnoter

  1. Dallin H. Oaks, ”Två kommunikationslinjer”, Liahona, nov. 2010, s. 85.

  2. Dallin H. Oaks, ”Den enda sanna och levande kyrkan”, Liahona, aug. 2011, s. 50.

  3. Donald L. Hallstrom, ”Omvänd till hans evangelium genom hans kyrka”, Liahona, maj 2012, s. 14.

  4. Henry B. Eyring, ”Våra hjärtan förenade i enighet”, Liahona, nov. 2008, s. 69.

  5. Neal A. Maxwell, ”Varför inte nu?” Nordstjärnan, maj 1975, s. 41.

Till vänster: fotoillustration Cristina Smith; till höger: detalj från Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann, med tillstånd av C. Harrison Conroy Co.; Återställelsen av melkisedekska prästadömet, av Walter Rane, © IRI; fotoillustration Welden C. Andersen © IRI