2013
Frågor och svar
Februari 2013:


Frågor och svar

”En av mina vänner har verkligen sårat mig. Jag vet att jag borde förlåta, men hur kommer jag över smärtan?”

Det kan vara svårt att förlåta din vän och göra dig av med sårade känslor. Att förlåta och komma över sårade känslor kräver barmhärtighet — din och Herrens. Ditt jobb är inte att försöka komma över smärtan utan att förlåta: att visa barmhärtighet mot din vän (se L&F 64:8–10). När du gör det visar Herren barmhärtighet mot dig om du söker hans hjälp. Det vill säga, han kan ersätta dina sårade känslor med kärlek och frid.

Prata med din vän. Försök förstå vad som hände. Du kanske upptäcker att din vän inte hade för avsikt att såra dig, vilket kan göra det lättare att förlåta och komma över smärtan.

Ge inte upp, även om det är svårt att förlåta och det tar lång tid. Så småningom kommer du att vilja tala om för din vän att du förlåter honom eller henne och fortfarande vill att ni ska vara vänner. Att fortsätta vara arg på bekostnad av en vänskap kan aldrig leda till den frid som kommer av sann förlåtelse.

Kom ihåg att vi alla är beroende av Frälsarens försoning för att få förlåtelse för våra synder. Be om att kunna förlåta, och tro på att Herren ska hjälpa dig. Han har makten att hela såret i ditt hjärta.

Låt Herren döma

Låt Herren döma de skadliga handlingar som andra gör. Kom ihåg att Herren säger: ”Jag, Herren, förlåter den jag vill förlåta, men av er krävs det att ni förlåter alla människor” (L&F 64:10). Det är svårt att glömma sårade känslor, men om du ber om hjälp inser du att förlåtelse kan bota hemska sår och ersätta hat med den frid och kärlek som bara Gud kan ge.

Genessis H., 16 år, Antofagasta, Chile

Förlåt alla

Herren Jesu Kristi lidande gjorde att han blödde ur varje por, men han övervann smärtan och var stark nog att förlåta medan han hängde på korset. Inte därför att han inte kände smärta, utan därför att det enda som hade någon betydelse för honom var Faderns vilja. Likaså är Guds vilja det enda som borde betyda något för oss, och han kräver att vi ska förlåta alla. Trots att våra sår läker sakta kan vi övervinna smärtan genom att be och uppriktigt förlåta dem som har felat mot oss.

Ahou O., 17 år, Elfenbenskusten

Älska dem

Jag har upptäckt att det bästa sättet att hantera smärta på är att älska personen som sårat dig. När någon har sårat mig försöker jag ge honom eller henne en komplimang och vara så vänlig som möjligt. Om du gör så gnager inte ilskan inom dig. I stället försvinner den helt. Du får en starkare relation till den som förolämpat dig.

Katie A., 18 år, Utah, USA

Se dem som Herren ser dem

Jesus Kristus har känt din smärta för att du ska kunna bli förlåten för dina synder men också för att du ska kunna förlåta andra. När du ber om förmågan att se någon så som han ser honom eller henne upptäcker du att du förstår dem bättre. Allteftersom veckorna går upptäcker du att dina sårade känslor försvinner.

Kimberly B., 18 år, Nebraska, USA

Be om att vilja förlåta

Be till vår kärleksfulle himmelske Fader om att du och din vän ska ha modet att förlåta varandra. Att förlåta någon som har sårat dig är en kristuslik handling. Förlåtelse botar även de mest sårade känslor.

Lehi E., 16 år, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Kom ihåg kärleken

Nephi lärde: ”Herren Gud [har] givit befallning att alla människor skall ha kärlek, vilken kärlek är kristlig kärlek” (2 Nephi 26:30). För mig är kärlek det bästa sättet att komma över smärtan när någon av mina vänner har sårat mig. Kärlek är att acceptera någons svagheter, ha tålamod med någon som har gjort oss besvikna, och motstå ingivelsen att bli förolämpad när någon inte reagerar så som vi hade hoppats. Om vi har kärlek till våra vänner blir vi välsignade.

Liezel V., 21 år, Negros Occidental, Filippinerna

Be om att lära dig förlåta

Du måste be om att kunna lära dig hur man älskar och förlåter andra. Fastän det är mycket svårt att förlåta ibland är vår himmelske Fader alltid villig att hjälpa oss. Kom ihåg exemplet som Frälsaren visade genom att förlåta alla. Kolosserbrevet 3:13 lyder: ”Ha fördrag med varandra och förlåt varandra, om någon har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit er skall ni förlåta varandra.” Sann förlåtelse är en process som ibland är lång. Men när vi verkligen förlåter känner vi stor lättnad och glädje. Jag vet att om du anstränger dig så kan du göra dig av med smärtan och finna sann glädje.

Leonardo L., 20 år, Buenos Aires, Argentina

Lita på försoningen

Mitt hjärta fylls av glädje när jag tänker på att Jesu Kristi försonande kraft kan ta bort vår smärta. Vi får alla uppleva smärtsamma stunder då och då, men genom att hålla fast vid vår himmelske Faders ord kan vi få styrkan vi behöver för att härda ut. Också när soldaterna spikade fast Jesus Kristus på korset bad han Fadern att förlåta dem. Hans inre var fyllt av kärlek och barmhärtighet till alla människor. Jag vet att om vi kommer till honom och ber om hans hjälp så omges vi av hans oändliga kärlek.

Virginia M., 20 år, Peru