2013
Ett ord till den tvekande missionären
Februari 2013:


Budskap från första presidentskapet

Ett ord till den tvekande missionären

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Jesu Kristi lärjungar har alltid varit förpliktade att föra hans evangelium till världen (se Mark. 16:15–16). Men ibland är det svårt för oss att öppna munnen och berätta om vår tro för dem som är omkring oss. För vissa medlemmar i kyrkan är det naturligt att prata med andra om religion. Andra tvekar lite eller känner sig obehagliga till mods, generade eller till och med rädda för att göra det.

Därför vill jag ge fyra förslag på vad vem som helst kan göra för att följa Frälsarens uppmaning att predika evangeliet ”för varje levande varelse” (L&F 58:64).

Var ett ljus

Ett av mina favorittalesätt som ofta tillskrivs S:t Franciskus av Assisi lyder: ”Predika alltid evangelium, och om nödvändigt, använd ord.”1 Det är underförstått att de mest kraftfulla predikningarna ofta uttalas utan ord.

När vi är redbara och konsekvent lever efter våra normer så lägger andra märke till det. När vi utstrålar glädje och lycka så märker de det ännu mer.

Alla vill vara lyckliga. När vi medlemmar i kyrkan utstrålar evangeliets ljus så kan andra se vår glädje och känna hur Guds kärlek fyller och flödar över i vårt liv. De vill veta varför. De vill veta vår hemlighet.

Det får dem att ställa sådana frågor som ”Varför är du så glad?” eller ”Varför har du alltid en sådan positiv inställning?” Svaren på de här frågorna leder naturligtvis till ett samtal om Jesu Kristi återställda evangelium.

Samtala

Att ta upp ämnet religion — särskilt med våra vänner och våra närmaste — kan verka skrämmande och svårt. Det behöver det inte vara. Att nämna andliga upplevelser eller prata om aktiviteter eller evenemang i kyrkan på ett informellt sätt kan vara lätt och roligt om vi uppmanar lite mod och använder sunt förnuft.

Min hustru Harriet är ett underbart exempel på detta. När vi bodde i Tyskland hittade hon ett sätt att ta upp kyrkrelaterade ämnen i sina samtal med vänner och bekanta. När till exempel någon frågade henne hur hennes helg hade varit så sade hon: ”I söndags hade vi en speciell upplevelse i vår kyrka! En sextonårig ung man höll ett bra tal framför 200 personer i församlingen om att leva ett rent liv.” Eller, ”jag hörde talas om en 90-årig kvinna som stickade över 500 filtar och gav dem till vår kyrkas humanitära program så att de kunde skickas till behövande runtom i världen”.

Ofta ville de som fick höra detta veta mer. De ställde frågor. Och det ledde till tillfällen att prata om evangeliet på ett naturligt, trosvisst och avslappnat sätt.

Med intåget av internet och sociala media är det lättare idag än någonsin tidigare att prata om detta på ett naturligt sätt. Det vi behöver är bara modet att göra det.

Var full av nåd

Tråkigt nog är det mycket lätt att vara otrevlig. Det händer alltför ofta att vi grälar, förringar och fördömer. Det sista andra vill när vi blir arga eller oförskämda eller sårar dem är att veta mer om oss. Det är omöjligt att veta hur många som antingen har lämnat kyrkan eller aldrig blivit medlemmar därför att någon sade något som sårade eller förolämpade dem.

Det finns så mycket ohövlighet i världen idag. Tack vare anonymiteten som internet ger är det lättare än någonsin att fälla giftiga eller otrevliga kommentarer. Borde inte vi, som hoppfulla lärjungar till vår milde Kristus, ha en högre, mer kärleksfull norm? I skrifterna står det: ”Ert tal skall alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni bör svara var och en” (Kol. 4:6).

Jag tycker om tanken att våra ord ska vara lika klara som en soldränkt himmel och fulla av nåd. Kan du föreställa dig hur våra familjer, församlingar, nationer och hela världen skulle vara om vi kunde anta denna enkla princip?

Var full av tro

Ibland ger vi oss själva för mycket erkännande eller för mycket skuld när det gäller huruvida andra tar emot evangeliet. Det är viktigt att komma ihåg att Herren inte förväntar sig att vi ska omvända någon.

Omvändelse kommer inte genom våra ord utan genom den Helige Andens himmelska inflytande. Ibland behövs det bara en enda mening om vårt vittnesbörd eller om en upplevelse för att någons hjärta ska börja vekna eller för att en dörr ska öppnas som kan leda andra till att uppleva djupsinniga sanningar genom Andens maningar.

President Brigham Young (1801–1877) sade att han visste att evangeliet var sant när han ”träffade en man som inte kunde formulera sig så väl, som inte var någon talare utan bara kunde säga: ’Jag vet genom den Helige Andens kraft att Mormons bok är sann, att Joseph Smith är en Herrens profet.’” När president Young hörde det ödmjuka vittnesbördet sade han: ”Den Helige Anden som kom från den personen [upplyste] mitt förstånd, och ljus, härlighet och odödlighet var inför mig.”2

Bröder och systrar, ha tro. Herren kan förstärka orden ni säger och göra dem mäktiga. Gud ber er inte att omvända någon utan han ber er att öppna er mun. Uppgiften att omvända är inte er — den tillhör personen som lyssnar och den Helige Anden.

Varje medlem en missionär

Mina kära vänner, idag finns det fler sätt än någonsin för oss att öppna vår mun och berätta för andra om det glada budskapet i Jesu Kristi evangelium. Det finns ett sätt för alla — även för den tvekande missionären — att delta i detta stora verk. Vi kan alla hitta ett sätt att använda våra unika talanger och intressen för att stödja det stora arbetet att fylla jorden med ljus och sanning. När vi gör det får vi uppleva den glädje som kommer till dem som är trofasta och modiga nog ”att [alltid] stå som vittnen om Gud” (Mosiah 18:9).

Slutnoter

  1. S:t Franciscus av Assisi, i William Fay och Linda Evans Shepherd, Share Jesus without Fear (1999), s. 22.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young (1997), s. 67.

Undervisa från det här budskapet

Ett effektivt sätt att undervisa är att ”uppmuntra dem du undervisar att sätta upp … mål som kan hjälpa dem att leva efter principen du undervisat om” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 180). Du kan inbjuda dem du undervisar att under bön sätta upp ett mål att berätta om evangeliet för en eller flera personer den här månaden. Föräldrar kan samtala om hur de yngre barnen kan hjälpa till. Du kan också hjälpa familjemedlemmarna att komma på olika sätt eller göra rollspel om hur man kan ta upp evangeliet i ett vanligt samtal och tänka på kommande aktiviteter i kyrkan som de kan bjuda med en vän till.

Fotoillustrationer David Stoker, om inget annat anges