2012
Dine aronske præstedømmepligter
Juni 2012


Dine aronske præstedømmepligter

I er blevet ordineret til Det Aronske Præstedømme. Hvad er det så, man gør nu?

Du er måske en helt ny diakon, som blev ordineret sidste søndag, eller en lærer, der hjælper med at forberede nadveren hver uge. Eller du er måske en erfaren præst med stor viden om tjenesteprojekter og i at vejlede de yngre lærere og diakoner i deres nye ansvar. Men alle præstedømmebærere har et fælles kald fra Herren: »Lad nu derfor hver mand lære sin pligt og … handle med al flid i det embede, hvortil han er blevet udpeget« (L&P 107:99).

Men hvor skal I søge for at lære om denne pligt? Det første sted ville være skrifterne. Nærmere bestemt skal I studere de afsnit i Lære og Pagter, hvor Det Aronske Præstedømmes pligter bliver beskrevet: Afsnit 20:46-60, 72-79 og afsnit 84:111.

En anden god kilde er hæftet Udførelse af min Pligt mod Gud: For aronske præstedømmebærere. Dette hæfte inddeler jeres præstedømmepligter i tre afsnit: (1) »Administration af præstedømmeordinancer«, (2) »Tjen andre«, og (3) »Indbyd alle til at komme til Kristus.« I afsnittene »Præstedømmepligter« for hvert embede – diakon, lærer og præst – vil I kunne finde yderligere skriftsteder, I kan studere samt forslag til at lave jeres egen plan for, hvordan I bedre kan forstå jeres præstedømmepligter.

Lad os kaste et blik på nogle af de største pligter i Det Aronske Præstedømme.

Diakoner

En diakon er et godt eksempel for de andre medlemmer af kvorummet og for andre kirkemedlemmer. Han lever et retskaffent liv og forbliver værdig til at udøve præstedømmet.

Han omdeler nadveren. Dette er en af diakonens helligste pligter. Når en diakon udfører denne pligt, repræsenterer han Herren. Han bør være værdig til at give nadverens emblemer til Kirkens medlemmer. Han bør klæde sig og opfører sig på en sådan måde, der afspejler nadverens hellighed. Om muligt bør han bære en hvid skjorte.

En diakon tjener som en stående tjener, der er udpeget til »at våge over kirken« (L&P 84:111). Han skal også »advare, forklare, formane og undervise og opfordre alle til at komme til Kristus« (L&P 20:59). Dette ansvar omfatter at føre kvorummets medlemmer og andre unge mænd ind i fællesskabet, underrette medlemmerne om møder i Kirken, tale ved møder, fortælle andre om evangeliet og bære vidnesbyrd.

Han hjælper biskoppen med at »forvalte … det timelige« (L&P 107:68). Dette ansvar kan omfatte at indsamle fasteofre, drage omsorg for de fattige og trængende, passe på kirkebygningen og grunden samt tjene som budbringer for biskoppen ved kirkemøder.

Han deltager i kvorummets undervisning ved aktivt at studere evangeliet. Andre pligter omfatter at hjælpe medlemmer med at dække deres timelige behov, forberede sig til og udføre missionering, støtte og hjælpe kvorumspræsidenten, aktivere unge mænd i kvorumsalderen og lære evangeliet.

Lærere

En lærer har alle diakonens ansvar. Han har desuden følgende ansvar:

Han forbereder nadveren. Det er lærerens ansvar altid at have nadveren klar til nadvermødet. At forberede nadveren er et godt eksempel på at yde tjeneste uden at forvente ros. Medlemmerne ved ofte ikke, at det er lærerne, der forbereder nadveren, men tjenesten bliver ikke desto mindre udført, og Herren er tilfreds, da det er sand tjeneste.

»Lærerens pligt er altid at våge over kirken og at være hos dem og styrke dem« (L&P 20:53). Dette gør han blandt andet ved at tjene som hjemmelærer.

Han skal »se til, at der ikke er nogen ugudelighed i kirken, ej heller indbyrdes nag, ej heller løgn, bagtalelse eller ond tale« (L&P 20:54). Dette ansvar indebærer at være en fredsstifter ved at hjælpe medlemmerne med at enes. Han bør opmuntre dem omkring sig til altid at se det gode i andre.

Han skal også »påse, at kirken ofte mødes, og påse, at alle medlemmer gør deres pligt« (L&P 20:55). En del af dette ansvar indebærer at invitere andre til at komme i kirke.

Præster

En præst har alle diakonens og lærerens ansvar. Han har desuden følgende ansvar:

Han forretter nadverbordet. Æren ved at administrere nadveren gives præsterne, som beder nadverbønnerne. En præst bør være bekendt med nadverbønnerne, klæde sig anstændigt og vaske hænder før udførelsen af denne ordinance. Frem for alt andet bør præsterne være værdige til at udføre denne hellige ordinance som Herrens repræsentanter.

En anden af præsternes pligter er at døbe med tilladelse fra biskoppen eller grenspræsidenten (se L&P 20:46). At døbe med den rette autoritet er en af de vigtigste og helligste ordinancer i Kirken, for det er gennem denne ordinance, at vi bliver medlemmer af Kirken, bliver tilgivet vore synder og træder ind på stien til det celestiale rige.

»Præstens pligt er at prædike, undervise, forklare, [og] formane« (L&P 20:46). Dette betyder, at en præst er kaldet til at undervise andre i evangeliets principper. For at kunne undervise i evangeliets principper må han derfor først lære, hvad de er. Dette ansvar vil være en stor hjælp i hans forberedelser til at tjene en mission.

Han skal »besøge hvert medlems hjem og formane dem til at bede lydeligt og i løndom og at varetage alle familiemæssige pligter« (L&P 20:47). En præst gør dette, når han udfylder sit ansvar som hjemmelærer og besøger sine tildelte familier.

Han har autoriteten til at bekræfte Det Aronske Præstedømme og ordinere andre præster, lærere og diakoner, men kun med tilladelse fra biskoppen eller grenspræsidenten (se L&P 20:48). Myndigheden til at overdrage Det Aronske Præstedømme er hellig.

Unge Piger og præstedømmet

Selvom præstedømmets myndighed kun bliver skænket værdige mænd i Kirken, er præstedømmets velsignelser tilgængelige for alle – og disse velsignelser er de samme for mænd og kvinder, piger og drenge, rige og fattige. Alle Guds børn har det privilegium at modtage de samme frelsende præstedømmeordinancer.

Som Guds udvalgte døtre har alle døbte unge piger også modtaget Helligåndsgaven. De har retten til at søge og blive velsignet med åndelige gaver såsom »tungemålsgaven, profeti, åbenbaring, syner, helbredelse, udlægning af tungemål og så videre« (TA 1:7). Når unge piger lever retskaffent og stræber efter at tjene andre ved at modtage og udvikle Åndens gaver, vil deres gode eksempel have en stærk indflydelse på de unge mænd omkring dem.

Hvordan kan de unge piger hjælpe de unge mænd til at være værdige præstedømmebærere? En ung mand svarede: »Jeg tror de to største ting, de kan gøre, er at klæde sig anstændigt og være venlige mod alle. Den anstændige kjole hjælper mig til at holde mine tanker under kontrol, og så kan jeg faktisk se på dem, mens jeg taler!«

Vor himmelske Fader hjælper jer

Når I diakoner, lærere og præster forstår og udfører jeres præstedømmepligter, vil I opleve glæden, der kommer af at administrere præstedømmeordinancer, tjene andre og indbyde alle til at komme til Kristus. I deres budskab til aronske præstedømmebærere skrev Det Første Præsidentskab: »Vor himmelske Fader har stor tiltro og tillid til dig og har et vigtigt værk for dig at udføre. Han vil hjælpe dig, når du vender dig til ham i bøn, lytter til Åndens tilskyndelser, efterlever budene og holder de pagter, du har indgået« (Udførelse af min Pligt mod Gud, 2010, s. 5).

At blive ordineret til det Aronske Præstedømme bringer særlige rettigheder, ansvar og pligter med sig. For at lære, hvad disse er, vend jer da først mod skrifterne. En anden god kilde er hæftet Udførelse af min Pligt mod Gud: For aronske præstedømmebærere.

Selv om præstedømmets myndighed kun overdrages til værdige mandlige medlemmer af Kirken, er præstedømmets velsignelser til rådighed for alle, mand eller kvinde.

Fotoillustration: Cody Bell