2012
Wereldwijde instructie voor leidinggevenden in teken van echte groei
April 2012


Wereldwijde instructie voor leidinggevenden in teken van echte groei

In de wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden die op 11 februari 2012 is gehouden, legden de kerkelijke leiders het belang van ‘echte groei’ uit en hoe die kan worden bewerkstelligd.

De instructie aan leidinggevenden wereldwijd was in handen van president Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, leden van het Quorum der Twaalf Apostelen, het Presidum der Zeventig en presidiums van hulporganisaties.

‘In kerkelijke termen kan groei worden omschreven als “een toename van nieuwe leden”. (…) Echte groei, wordt echter omschreven als “een toename van het aantal actieve leden”’, legde president Uchtdorf uit.

Ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen voegde daar aan toe: ‘Er vindt groei plaats als iemand een persoonlijke, levenslange bekering tot het evangelie doormaakt, die resulteert in meer getrouwheid zowel op het individuele vlak als in het gezin.’

President Uchtdorf legde uit dat die toename in getrouwheid dingen insluit die moeilijk te meten zijn, zoals dagelijks gebed, schriftstudie, gezinsavond, liefde in het gezin, en persoonlijke ervaringen met de verzoening.

‘Maar al te vaak maken we de schoonheid en eenvoud van het evangelie van Jezus Christus ingewikkeld met lange lijstjes precieze verwachtingen’, zei hij. ‘Als we ons echter concentreren op het “waarom” van het evangelie, zal veel van de verwarring verdwijnen.’

Een groot deel van de uitzending werd besteed aan de uitleg van kernleerstellingen en -beginselen, die antwoord geven op de “waarom”-vragen.

‘De juiste “waarom”-vragen leiden ons tot de juiste “wie”-, “wat”-, “wanneer”-, “waar”-, “waarom”- en “hoe”- beslissingen’, aldus president Uchtdorf.

Huwelijk en gezin in het plan

‘De kerk bestaat uit gezinnen’, sprak president Boyd K. Packer, president van het Quorum der Twaalf Apostelen. ‘Wijken en ringen zijn ondergeschikt. Als we het hebben over gezinnen, dan zien we de echte groei in de kerk.’

Hij verklaarde dat iedere echtgenoot en vader thuis een priesterschapsfunctionaris behoort te zijn, die zijn gezin in rechtschapenheid presideert. Hij zei eveneens dat priesterschapsleiders waardig dienen te leiden — hoewel de ambten in het priesterschap verschillen, heeft elke waardige priesterschapsdrager evenveel priesterschap (zie LV 1:20).

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen onderstreepte dat echtparen en ouders aan een liefdevolle band van bekering en gebed dienen te werk om zo het gezin te versterken en te beschermen, dat ‘centraal staat in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, p. 129.)

‘In de Heilige Schrift komt drie keer de waarschuwing voor dat de gehele aarde bij de wederkomst van de Heer volslagen zal worden verwoest als niet aan bepaalde voorwaarden is voldaan’, zei hij. ‘In alle drie gevallen houdt die waarschuwing verband met de staat van de menselijke familie zonder de tempelverordeningen ter verzegeling. Zonder die verordeningen van verhoging kan de heerlijkheid Gods niet worden verwezenlijkt.’

De verwezenlijking van dat einddoel — eeuwig leven en verhoging voor al Gods kinderen — vereist dat er echte groei plaatsvindt in ons gezin, in wijken en gemeenten, en in de gehele kerk.

Toepassing van het evangelie

Echte groei en bekering komen tot stand door het evangelie dagelijks toe te passen. In een vraag-en-antwoordgesprek legden ouderling L. Tom Perry en ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum van de Twaalf Apostelen uit dat de toepassing van het evangelie finaal neerkomt op het sluiten en nakomen van de tempelverbonden. Gehoorzaamheid aan verbonden, zo zei ouderling Christofferson, kan de natuurlijke mens na verloop van tijd in een heilige veranderen.

De uitgestoken hand is ook een belangrijk toepassingsaspect van het evangelie. Het is aan de leden individueel en als kerk om de hand uit te steken aan wie in stoffelijke of geestelijke nood verkeren.

We moeten niet aarzelen om de handen ineen te slaan met andere kerken en hulpverlenende organisaties om hulp te bieden aan armen en behoeftigen, zei ouderling Christofferson. Priesterschapsleiders nemen hierbij het voortouw, maar ook de leden en de zendelingen kunnen hierin hun deel doen.

In een forumgesprek werd besproken hoe belangrijk het is om de behoeften van gezinnen te lenigen, de Melchizedeks-priesterschapsdragers te versterken, en het geloof en getuigenis van jongeren op te bouwen. Behalve ouderling Ballard en ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen namen ook ouderling Ronald A. Rasband van het presidium der Zeventig, Elaine S. Dalton, algemeen jongevrouwenpresidente, en Rosemary M. Wixom, algemeen jeugdwerkpresidente, deel aan de discussie.

Ouderling Rasband zei dat iedere leidinggevende betrokken behoort te zijn bij de heractivering van afgedwaalde leden, en ouderling Andersen beklemtoonde dat de jongeren meer betrokken dienen te worden bij de heractivering en ondersteuning van andere jongeren.

Echte groei bewerkstelligen

Door de evangeliebeginselen in ons dagelijks leven toe te passen, vindt er echte groei plaats, benadrukte president Uchtdorf.

‘Geef uzelf, terwijl u deze onderwerpen overweegt, rekenschap van het “waarom” van uw bediening en het daaruit volgende “wat” in uw individuele taken en taken als raadslid’, zei hij.

Meer weten

U kunt de verschillende onderdelen van de uitzending in uw taal bekijken, beluisteren, afdrukken en downloaden op lds.org/study/other-addresses, waar u op Worldwide Leadership Training klikt.

Ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen aan het woord in het forumgesprek dat deel uitmaakte van de in februari 2012 gehouden wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden.

© IRI