2012
Er der en grænse for omvendelse? Hvis jeg beder om tilgivelse for det samme igen og igen, når jeg så på et tidspunkt en grænse?
Marts 2012


Er der en grænse for omvendelse? Hvis jeg beder om tilgivelse for det samme igen og igen, når jeg så på et tidspunkt en grænse?

Der er to ting, som vi skal huske her: (1) Guds barmhjertighed er uendelig, og (2) sand omvendelse betyder, at man forsager sine synder.

Men på den anden side er omvendelse, takket være Jesu Kristi uendelige forsoning, tilgængelig for enhver, selv dem, der begår den samme fejl mange gange. Som profeten Alma har sagt: »Se, [Gud Herren] sender en opfordring til alle mennesker; for barmhjertighedens arme er strakt ud imod dem, og han siger: Omvend jer, så vil jeg modtage jer« (Alma 5:33).

På den anden side har profeten Joseph Smith sagt: »Omvendelse er noget, man ikke kan spøge med hver dag. Daglig overtrædelse og daglig omvendelse er ikke Gud behageligt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith 2007, s. 74).

Så hvad er nøglen til omvendelse? Som Herren åbenbarede til Joseph Smith: »Heraf kan I vide, om et menneske omvender sig fra sine synder: Se, han vil bekende dem og aflægge dem« (L&P 58:43). Og som Alma forkyndte: »Hver den, der omvender sig, skal finde barmhjertighed; og den, der finder barmhjertighed og holder ud til enden, han skal blive frelst« (Alma 32:13; fremhævelse tilføjet).

Med andre ord skal man bekende og forsage sine synder for at stræbe efter at være trofast hele livet. Hvis du har problemer med at overvinde en bestemt synd, så giv ikke op i den fejlagtige tro, at der er en grænse for oprigtig omvendelse. Søg hjælp hos dine forældre og din biskop eller grenspræsident. Deres kærlighed, støtte og vejledning kan være dig en hjælp, mens du stræber efter at fjerne synden fra dit liv og nærme dig din himmelske Fader og Jesus Kristus.