2012
Varför behöver vi profeter?
Mars 2012


Budskap från första presidentskapet

Varför behöver vi profeter?

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Eftersom vår himmelske Fader älskar sina barn har han inte låtit dem gå igenom detta jordeliv utan anvisningar och vägledning. Vår himmelske Faders lärdomar är inte av det vanliga, förutsägbara, medelmåttiga slaget, som kan inhandlas i pocketvariant i närmaste bokhandel. De är visdom från en allsmäktig, allvetande celestial varelse som älskar sina barn. I hans ord finns tidernas hemlighet — nyckeln till lycka i det här livet och i den kommande världen.

Vår himmelske Fader uppenbarar sin visdom för sina barn på jorden genom sina tjänare profeterna (se Amos 3:7). Alltsedan Adams dagar har Gud talat till sina barn genom utnämnda orakel som fått i uppdrag att uppenbara hans vilja och råd till andra. Profeter är inspirerade lärare och är alltid särskilda vittnen om Jesus Kristus (se L&F 107:23). Profeterna talar inte bara till folket i sin tid, utan de talar också till folk i alla tider. Deras röster genljuder genom århundradena som ett testamente om Guds vilja till hans barn.

Vår tid skiljer sig inte från det förflutna. Herren älskar inte folket i vår tid mindre än folket i gångna tider. Ett av Jesu Kristi kyrkas återställelses härliga budskap är att Gud fortsätter att tala till sina barn! Han gömmer sig inte i himlen utan talar idag som han gjorde i forna dagar.

Mycket av det som Herren uppenbarar till sina profeter är avsett att förhindra bedrövelse för oss som enskilda och som samhällen. När Gud talar gör han det för att undervisa, inspirera, förfina och varna sina barn. När enskilda och samhällen ignorerar sin himmelske Faders anvisningar, gör de så med risk för att utsättas för prövningar, lidande och slit.

Gud älskar alla sina barn. Det är därför han så enträget vädjar till oss genom sina profeter. Precis som vi vill det bästa för våra nära och kära, vill vår himmelske Fader det bästa för oss. Det är därför hans instruktioner är så viktiga och ibland så brådskande. Det är därför han inte har övergett oss idag, utan fortsätter att uppenbara sin vilja till oss genom sina profeter. Vår bestämmelse och världens bestämmelse hänger på att vi lyssnar på och hörsammar Guds uppenbarade ord till sina barn.

Guds oskattbara instruktioner till mänskligheten finns i Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan. Dessutom talar Herren till oss genom sina tjänare, som han återigen ska göra under den kommande generalkonferensen.

Till alla som undrar om något sådant kan hända — som kanske frågar: ”Är det möjligt att Gud talar till oss idag?” — av hela mitt hjärta inbjuder jag er att ”komma och se” (se Joh. 1:46). Läs Guds ord som finns i skrifterna. Lyssna på generalkonferensen med öron som är villiga att höra Guds röst, given genom hans nutida profeter. Kom, lyssna, och se med hjärtat! För om du söker ”med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen om dem för [dig] genom den Helige Andens kraft” (Moroni 10:4). Av och genom denna kraft vet jag att Jesus Kristus lever och leder sin kyrka genom en levande profet, ja, president Thomas S. Monson.

Bröder och systrar, Gud talar till oss idag. Och han önskar att alla hans barn lyssnar på och hörsammar hans röst. När vi gör det välsignar och uppehåller Herren oss storligen, både i det här livet och i kommande världar.

Noas predikan bemöts med hån, av Harry Anderson © IRI; Abinadi inför kung Noah, av Arnold Friberg © 1951 IRI; Johannes Döparen predikar, av Del Parson © 1984 IRI