2011
Spørsmål og svar
Desember 2011


Spørsmål og svar

“Hvordan kan jeg beholde en positiv innstilling til fremtiden?”

Vi opplever alle til tider en tilsynelatende kontinuerlig strøm av nedslående og dårlige nyheter på et personlig og iblant til og med globalt plan. Vi må imidlertid huske at vi har grunn til håp fordi vi tror på vår Herre Jesus Kristus.

På generalkonferansen i april 2009 minnet president Thomas S. Monson oss alle på Herrens befaling “vær … ved godt mot” (L&p 68:6), og ga oss følgende oppmuntring: “Selv om stormskyer kan samle seg, om regnet måtte øse ned over oss, vil vår kunnskap om evangeliet og vår kjærlighet til vår himmelske Fader og vår Frelser trøste og holde oss oppe og gi oss glede når vi vandrer rettskaffent og holder budene. Det vil ikke være noe i denne verden som kan overvinne oss.”

Selv når alt ser mørkt ut og vi ikke engang øyner en liten lysning i uværet, kan vår forståelse av evangeliet hjelpe oss å bevare en positiv innstilling til fremtiden. I samme tale sa president Monson: “Fremtiden er like lys som deres tro” (“Vær ved godt mot”, Liahona, mai 2009, 92).

Les, be, smil

For noen år siden ga Unge kvinners generalpresidentskap oss 100 prosent-utfordringen: Les i Mormons bok hver dag, be hver dag og smil. Jeg fant ut at jeg ville prøve det og fortsette med det så lenge jeg kunne. Til min forbauselse førte denne utfordringen til en storartet forandring i mitt liv. Jeg var lykkeligere, jeg hadde Ånden med meg, og jeg hadde en positiv innstilling. Selv om jeg fremdeles møtte motgang, hjalp Åndens styrke meg å holde ut med glede.

Ariana G., 16 år, Virginia, USA

Ha håp

Jeg tror det viktigste vi kan gjøre for å ha en positiv innstilling, er å smile og ha håp! Håp har alltid hjulpet meg på utallige måter. Vi må også tenke på hvor velsignet vi er og vite hvor glad vår himmelske Fader er i oss. Vi kan søke fred hos ham i enhver situasjon. Hans Sønn led for oss, så han kjenner vår smerte. På grunn av ham kan vi ha håp, bli helbredet og, naturligvis, være lykkelige.

Corey D., 18 år, Utah, USA

Tenk på forsoningen

Å grunne på vår Frelsers forsoning vil alltid gi håp og hjelpe oss å være optimistiske. Vi opplever alle prøvelser i dette liv. Men på grunn av forsoningen finnes det løsning på alle prøvelser og problemer, både timelige og åndelige. Forsoningen gjør oss i stand til å se disse løsningene. Forsoningen er en storartet tilkjennegivelse av Guds kjærlighet til sine barn. Den er uendelig, og det samme er hans kjærlighet til oss. Dette vil gi oss mot og styrke til å møte fremtiden uten frykt.

Daryl A., 18 år, Laguna, Filippinene

Vær trofast

Denne urovekkende tid er en del av Herrens plan og har blitt forutsagt siden gammeltestamentlig tid. I Skriftene lover Herren mangfoldige ganger at de rettferdige vil bli velsignet og beskyttet. Hvis du holder deg trofast, vil Den hellige ånd veilede deg gjennom denne vanskelige tiden, trøste deg og minne deg på at Herren har en plan for deg. Hvis du har din patriarkalske velsignelse, bør du studere den for å finne ut hva Herren har i vente for deg.

Rae B., 17 år, Washington, D.C., USA

Tenk på dine velsignelser

Noe av det som gir meg glede og håp i disse urolige tider, er å stoppe opp og tenke på mine velsignelser og min kunnskap om evangeliet. Noe så enkelt som å ha en bestevenn eller noe så storslagent som frelsesplanen, fyller meg med glede og får meg til å ønske å dele gleden med andre. Det er dette som hjelper meg å ha en positiv innstilling.

Annette M., 15 år, Michigan, USA

Husk templet

Når jeg er nedtrykt, mediterer jeg over ordene på slutten av Unge kvinners tema: “Vi tror at vi, når vi godtar og handler etter disse verdinormene, vil bli forberedt til å styrke hjem og familie, inngå og holde hellige pakter, motta templets ordinanser og få del i opphøyelsens velsignelser.” Jeg finner trøst i disse ordene, og jeg vet at de vil bli oppfylt i mitt liv og i alle dydige unge kvinners liv. De hellige tempelordinanser gir meg utvilsomt håp. Velsignelsene av et rettferdig liv er uendelige, og når jeg tenker på disse tingene, blir mitt hjerte fylt av glede, håp, kjærlighet og mot.

Nathalia M., 18 år, Mérida, Venezuela

Vær på vinnerlaget

For å bevare en positiv innstilling må du kjenne denne enkle sannhet: Herrens lag vil vinne til slutt. Så enkelt er det. Satan har ingen makt over Gud. Ettersom vi allerede vet hvem vinneren er, må vi bare konsentrere oss om å holde oss på lag med Herren. Hvis vi lever verdig til å komme inn i templet, går vi med den drakt som viser Herren at vi er på hans lag. Ved å lese i Skriftene, holde våre bønner og tjene våre brødre og søstre, finner vi sann lykke som gjør det lettere å ha en positiv innstilling.

Brayden F., 17 år, Utah, USA

Legg deg til en takknemlig holdning

Ikke fokuser på vår tids vanskeligheter. Jeg skriver en “takkedagbok”. Hver dag skriver jeg minst én ting jeg er takknemlig for den dagen. Uansett hvor forferdelig dagen kunne virke, kan jeg alltid finne noe å sette pris på. Tell dine velsignelser. Å utvikle en takknemlig holdning kan hjelpe deg å fokusere på det som er positivt i livet ditt.

Ashlee H., 18 år, Oklahoma, USA