2010
Moraalinen rohkeus
Maaliskuu 2010


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Moraalinen rohkeus

Kuva
President Henry B. Eyring

Yksi kuolevaisen elämän tarkoituksista on osoittaa Jumalalle, että me pidämme Hänen käskynsä silloinkin, kun se vaatii rohkeutta. Selviydyimme siitä koetuksesta henkimaailmassa. Mutta kolmasosa taivaan joukoista kapinoi sitä ehdotusta vastaan, että heitä koeteltaisiin kuolevaisuudessa, missä olisi vaara, että he epäonnistuisivat.

Ennen kuin me synnyimme me tunsimme Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisesti. Me saatoimme nähdä Heidät ja kuunnella Heitä, kun He opettivat ja rohkaisivat meitä. Nyt mielemme ja muistojemme ylle on vedetty verho. Valheiden isällä Saatanalla on etulyöntiasema, koska meidän täytyy nähdä se, keitä me olemme, uskon silmin, kun taas ruumiimme tekee meistä alttiita lihallisille kiusauksille ja fyysisille heikkouksille.

Meillä on suuria avunlähteitä, jotka antavat meille rohkeutta tässä elämässä. Suurin on Jeesuksen Kristuksen sovitus. Sen ansiosta, mitä Hän teki, voidaan synnit pestä pois kasteen vesissä. Voimme uudistaa tuon siunauksen, kun nautimme sakramentin uskossa ja parannusta tekevin sydämin.

Hengelliset lahjat ovat toinen avunlähde. Saamme syntyessämme Kristuksen Hengen. Se antaa meille voiman tietää, milloin edessämme oleva valinta johtaisi kohti iankaikkista elämää. Pyhät kirjoitukset ovat varma opas, kun luemme niitä Pyhä Henki kumppaninamme.

Pyhän Hengen ansiosta voimme ilmaista kiitollisuutta ja pyytää apua rukouksessa yhtä selkeästi ja luottavaisina kuin silloin kun olimme taivaallisen Isämme luona ja silloin kun palaamme Hänen luokseen. Tämä yhteydenpito Jumalaan auttaa karkottamaan sydämestämme pelon vahvistamalla uskoa ja rakkautta taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Pyhä pappeus antaa meille rohkeutta palvelutyössämme. Sen toimituksista saamme voimaa palvella Jumalan lapsia ja vastustaa pahan vaikutusta. Kun Hän kutsuu meitä palvelemaan, me saamme tämän lupauksen: ”Ja sen luona, joka ottaa teidät vastaan, minäkin olen, sillä minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.” (OL 84:88.)

Profeetta Joseph Smithillä oli palvelutyössään syytä olla peloissaan. Mutta Jumala antoi hänelle rohkeutta tällä vakuutuksella Mestarin esimerkistä:

”Ja jos sinut heitetään kuoppaan tai murhaajien käsiin ja kuolemantuomio langetetaan päällesi; jos sinut heitetään syvyyteen; jos hyökyvät aallot vehkeilevät sinua vastaan; jos ankarista tuulista tulee vihollisiasi; jos taivaat kasaavat synkeytensä ja kaikki luonnonvoimat yhdistyvät tukkiakseen tien; ja ennen kaikkea, jos itse helvetti aukaisee kitansa ammolleen sinua tavoitellen, tiedä, poikani, että kaikki tämä antaa sinulle kokemusta ja on sinun hyväksesi.

Ihmisen Poika on laskeutunut kaiken tämän alapuolelle. Oletko sinä suurempi kuin hän?” (OL 122:7–8.)

Jumala on antanut meille yllin kyllin apua pelon karkottamiseen ja rohkeuden saamiseen, kohtaammepa elämässä mitä tahansa. Kun otamme vastaan Hänen apunsa, Hän voi kohottaa meitä kohti sitä iankaikkista elämää, jota tavoittelemme.

Paul Mannin teos Nefi kirjoittaa kultalevyihin; kuvitus Matt Smith