2010
Studér Hjælpeforeningens virke
Januar 2010


Studér Hjælpeforeningens virke

Den første søndag i hver måned leder Hjælpeforeningens præsidentskab os i drøftelsen af, hvordan vi kan udføre vores hellige hverv som hjælpeforeningssøstre.

Billede
Julie B. Beck

Da vores præsidentskab blev kaldet, fik vi noget materiale om Hjælpeforeningens historie, som var blevet samlet igennem mange år. Vi studerede det under bøn, fordi vi gerne ville forstå formålet med Hjælpeforeningen, og hvad Herren ønskede, at vi skulle udrette i vores embedsperiode.

Da vi omhyggeligt granskede den historie, erfarede vi, at formålet med Hjælpeforeningen, sådan som Herren indstiftede den, var at organisere, undervise og inspirere hans døtre til at berede sig på det evige livs velsignelser. Hjælpeforeningen gør sig gældende i alle aspekter af en sidste dages hellig kvindes liv. Søstre undervises og inspireres gennem besøgsundervisning, tjeneste og hjælpeforeningsmøder. Hver søndag er det vores mål i Hjælpeforeningen at studere de lærdomme og principper, som hjælper os til at nå vores mål. Som en følge af vore lektioner om søndagen skulle søstrene blive i stand til at efterleve evangeliet med større overbevisning i deres hjem og familie.

Første søndag er anderledes

Den anden, tredje og fjerde søndag i måneden studerer vi Evangeliske principper og lærdomme fra generalkonferencerne, som skal lede os frem mod det evige livs velsignelser. Men den første søndag i måneden underviser et medlem af hjælpeforeningspræsidentskabet os og styrer drøftelsen af, hvordan vi udfører vores hellige ansvar som medlemmer af Hjælpeforeningen.

Som sidste dages hellige kvinder har vi Jesu Kristi gengivne evangelium og vidnesbyrd om frelsesplanen. Vi har ansvaret for den kvindelige halvdel af den plan. Det kan ikke overdrages til andre. Vi skal aflægge regnskab for Herren over vores forvaltning af det ansvar. Og den første søndag i måneden forærer Herren os tid til at lære, hvordan vi udfører vores ansvar som søstre i Hjælpeforeningen.

Jeg håber, at vi anvender den tid, vi har fået forærende, til at udføre vore tre livslange ansvar som medlemmer af Hjælpeforeningen: (1) at øge tro og personlig retskaffenhed, (2) at styrke familien og hjemmet og (3) finde og hjælpe dem, der lider nød.

Jeg håber, at vi vil søge i skrifterne og det godkendte kirkematerialer efter eksempler, principper og lærdomme, som kan hjælpe os med at udføre disse ansvar og lære, hvordan vi tackler udfordringerne i de sidste dage. Emma Hale Smith, vores første hjælpeforeningspræsident, fik besked på at »udlægge skrifterne og til at formane kirken, sådan som det skal blive givet dig ved min Ånd« (L&P 25:7). Vi kan følge hendes eksempel.

Hvis jeg skulle gøre det ved mødet i Hjælpeforeningen den første søndag i måneden, ville jeg begynde med under bøn at afgøre, hvad vi skulle lære. Jeg ville så ransage skrifterne for at se, hvad de lærer os om det pågældende emne. Jeg ville se, hvad profeterne og Kirkens ledere havde forkyndt. Så ville jeg bede om Åndens vejledning, mens jeg nedskrev nogle spørgsmål til klassedrøftelsen, som vi kunne gennemgå i lektionen sammen den første søndag i måneden. Jeg ville håbe, at søstrene ville gå styrket hjem og anvende det samme mønster i deres studium derhjemme, og når de underviser deres familie.

Øg tro og personlig retskaffenhed

Min bedstemor, Isabelle Bawden Bangerter, var kendt som en kvinde med stor tro. Hun opnåede sin tro som barn og arbejdede hele livet på at styrke den. Hun underviste i Hjælpeforeningen i mange år, og blandt søstrene i Hjælpeforeningen var hun kendt som lidt af en teolog, en kvinde, der kendte evangeliet godt og kunne forkynde det ud fra skrifterne. Hun studerede stadig skrifterne, da hun døde i en alder af 97. Bedstemor Bangerter var en kvinde, som følte sig sikker på sine evige roller og ansvar. Da jeg var ung mor, spurgte jeg hende, om det var muligt at opdrage retskafne efterkommere i en verden fuld af ugudelighed. Hun satte sig op og sagde eftertrykkeligt, mens hun pegede på mig: »Ja! Det skal du! Det er grunden til, at du er her!« Hendes undervisning inspirerede mig til at tage mit ansvar mere alvorligt og møde livet med større tro. Det er muligt at opnå den form for direkte og inspireret undervisning hver uge i Hjælpeforeningen.

Søstrene stiller ofte spørgsmål om, hvordan man klarer sig gennem dette jordiske livs oplevelser med tro. Den første søndag i måneden giver os mulighed for at inddrage den samlede tro, som findes i hver eneste Hjælpeforening. De tilstedeværendes visdom kan medvirke til at besvare aktuelle spørgsmål og give inspirerede svar.

Det følgende er andre eksempler på, hvad vi kan studere den første søndag, som en hjælp til at øge vores tro og personlige retskaffenhed:

  • Indgå og hold pagter.

  • Vær værdig til at få en tempelanbefaling og tilbede i templet.

  • Opfyld betingelserne for at genkende og følge Helligåndens tilskyndelser.

  • Forkynd og forsvar Jesu Kristi evangelium.

  • Tag del i oprigtig personlig bøn og familiebøn.

  • Hold familieaften.

  • Efterlev principperne om selvhjulpenhed og fremsynet levevis.

Styrk familien og hjemmet

Da jeg var en ung søster i Hjælpeforeningen, havde vi en mødreuddannelsesklasse hver måned. Skønt jeg selv havde en vidunderlig og dygtig mor, lærte jeg alligevel meget fra mine undervisere i Hjælpeforeningen om, hvordan jeg kunne blive en bedre mor og gøre mit hjem bedre. Vi lærte husholdningsprincipper og -færdigheder, vi lærte, hvordan vi skulle blive bedre forældre, og vi lærte, hvordan vi skulle styrke vores ægteskab.

Unge mødre spørger mig ofte, om vi nogensinde får mødreuddannelse i Hjælpeforeningen igen. Mit svar er ja. Den første søndag i måneden kan vi lære, hvordan vi skal værne om, styrke og beskytte familien.

Det følgende er nogle eksempler på, hvad vi kan studere den første søndag, som en hjælp til at styrke familien og hjemmet:

  • Forstå og forsvar kvinders guddommelige roller.

  • Tag imod præstedømmets velsignelser.

  • Udvikling af evige familier.

  • Bevar et stærkt ægteskab.

  • Sæt børn i verden og opdrag dem.

  • Udvis kærlighed og omsorg for familien.

  • Tag imod ansvar for at opdrage en retskaffen generation af sidste dages hellige.

  • Kend, efterlev og forsvar læren om familien.

  • Søg efter og udfør tempelordinancer for afdøde familiemedlemmer.

Find og hjælp dem, der lider nød

Lektionerne den første søndag i måneden er vores mulighed for at styrke hinanden og finde løsninger på livets vanskeligheder. På et hvilket som helst tidspunkt døjer mange søstre i Hjælpeforeningen med prøvelser og skuffelser. Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har kaldt hver menigheds Hjælpeforening for en »kreds af søstre«. Han sagde:

»Uanset hvor i kredsen hun står, kan hver eneste søster kigge til begge sider og fornemme inspirationens ånd, som strømmer til hende, når hun rækker hånden ud i næstekærlighed til dem ved siden af hende.

“… I tjener jeres organisation, jeres sag – Hjælpeforeningen – denne storslåede kreds af søstre. Alle jeres behov bliver opfyldt, nu og i evighederne; enhver forsømmelse bliver fjernet; der rettes op på ethvert overgreb. Alt dette kan komme til jer, og komme hurtigt, når I hengiver jer til Hjælpeforeningen.«1

Det har været min erfaring, at hver eneste menigheds Hjælpeforening har evnen til at yde hinanden den støtte, der er behov for. Hvis vi søger og modtager Helligåndens hjælp, kan alle svar findes i hver eneste kreds af søstre.

Vi har ansvar for at yde hjælp – hjælp mod fattigdom, sygdom, tvivl, uvidenhed og alt det, der hindrer en kvindes glæde og fremgang. Hjælpeforeningen har altid været optaget af at yde andre hjælp.

Vi ved, at eftersom vi lever i de sidste dage, står vi over for mange udfordringer som enkeltpersoner og familier. Disse udfordringer omfatter overgreb, misbrug, ligegyldighed, gæld, depression, ulydighed, arbejdsløshed, opløste familier, sygdom, forfølgelse, fattigdom og vold. Det lyder meget som det, apostlen Paulus forudsagde i 2 Tim 3:1-7, 13. Men vi skal ikke være bange. Vi har Jesu Kristi evangelium. Apostlen Paulus anviste også en løsning:

»Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af,

og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus.

Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed« (2 Tim 3:14-16).

Den første søndag i måneden kan et medlem af hjælpeforeningspræsidentskabet sætte personligt præg på Hjælpeforeningens virke. Hun kan sætte fokus på næstekærlige gerninger som løsning på specifikke behov i menigheden. Hun kan oplære søstrene i at være besøgslærere, der tager sig af andres behov, når de ser dem. Og når det er passende, kan hun give andre til opgave at hjælpe bestemte folk, der har behov for det.

Sådan anvendes første søndag

Jeg tror, at når Hjælpeforeningens ledere søger Helligåndens hjælp, bliver de inspireret med hensyn til, hvad der skal studeres og undervises i den første søndag i måneden i Hjælpeforeningen. Jeg ved, at Herrens værk fortsat vil skride frem over hele jorden, og at det for en stor del får fremgang, fordi gode kvinder i Kirken gør alt, hvad de kan for at fremme værket i deres eget hjem og i familien først og derefter i deres egne venskabs- og bekendtskabskredse.

Note

  1. Boyd K. Packer, »Søsterkredsen«, Den danske Stjerne, apr. 1981, s. 209.

1 Øg tro og personlig retskaffenhed. Lektionen første søndag giver os mulighed for at søge i skrifterne efter lærdomme, som kan hjælpe os med at tackle udfordringerne i de sidste dage.

2 Styrk familien og hjemmet. Den første søndag i måneden kan vi lære, hvordan vi skal værne om, styrke og beskytte familien.

3 Find og hjælp dem, der lider nød. Vi har ansvar for at yde hjælp – hjælp mod fattigdom, sygdom, tvivl, uvidenhed og alt det, der hindrer en kvindes glæde og fremgang.

>FOTOILLUSTRATION: ROBERT CASEY; FOTO AF SØSTER BECK: BUSATH PHOTOGRAPHY

Fotografier af søster Thompson og søster Allred: Busath Photography; fotoillustration af familie: Christina Smith

Til venstre: Fotoillustration: Craig Dimond